انواع برنامه نویسی و مدل‌های مختلف آن چیست؟

برنامه نویسی از مهارت های مهم در دنیای کنونی است. آشنایی با زمینه‌های مختلف این حرفه، به شما کمک می‌کند تا به درستی در این مسیر گام بردارید. در این مقاله از با ما همراه باشید تا به این موضوع بپردازیم و به معرفی انواع برنامه نویسی و زیرشاخه‌های آن بپردازیم.

آشنایی با انواع برنامه نویسی

برنامه نویسی چیست؟ انواع برنامه نویسی کدامند؟ در مقالات گذشته به صورت کامل راجع به چیستی برنامه نویسی و نیز نحوه آموزش آن با یکدیگر صحبت کردیم. حال می خواهیم به انواع مدل های برنامه نویسی بپردازیم. همانطور که می دانید، یکی از مهارت‌های بسیار کاربردی که می‌توان برای ورود به بازار کار آموزش دید، برنامه نویسی است. اما پیش از ورود به این حوزه و با توجه به زمینه‌های بسیار زیادی که برای این علم وجود دارند، بسیار مهم است که با انواع آن آشنا شوید. در این رابطه باید گفت:

  • برنامه نویسی حوزه وب: یکی از حوزه های برنامه نویسی به شدت جذاب در مقطع کنونی است که به کمک آن می‌توانید اقدام به طراحی انواع وب گاه‌ها، پنل‌های کاربری، پلاگین‌ها، اسکریپت‌ها و غیره نمایید.
  • برنامه نویسی اپلیکیشن‌: حوزه دیگری از انواع برنامه نویسی که تخمین زده می‌شود ارزش مارکت آن در جهان به 1040 میلیارد دلار (تا سال 2027) برسد، طراحی اپلیکیشن‌ها و برنامه‌ها می‌باشد. از سوی دیگر، افزایش تعداد شرکت های ارائه دهنده خدمات دیتا سنتر مانند چابکان داده و افزایش استقبال از رایانش ابری و مشاوره فناوری اطلاعات در ایران، تقاضا برای خدمات فناوری اطلاعات در کشور ما را افزایش داده است. به همین خاطر پتانسیل بازار خدمات فناوری اطلاعات کشور ما بیش از گذشته شده است.
  • برنامه نویسی علم داده: علم داده، ترکیبی از ریاضی و آمار، برنامه‌نویسی حرفه‌ای، تجزیه و تحلیل پیشرفته، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین است. مجموعه این ابزارها برای تحلیل داده‌ها به کار گرفته می‌شوند. در این زمینه نیز از قدرت انواع برنامه نویسی استفاده می‌شود تا در نهایت منجر به یک تصمیم گیری و برنامه ریزی استراتژیک برای سازمان‌ها گردد.

برنامه نویسی وب

با یک معرفی اجمالی از انواع برنامه نویسی، حال می‌خواهیم به ترتیب این بخش‌ها را به شما معرفی کنیم. اولین بخش مربوط به حوزه برنامه نویسی وب است. این شاخه را می‌توان به 2 قسمت بسط داد که شامل برنامه نویسی بک‌اند یاBack End و نیز برنامه نویسی فرانت‌اند یا Front End می‌باشد. به افرادی که بر هر دوی این موارد مسلط باشند، برنامه نویس فول استک یا Full Stack گفته می‌شود.

در برنامه نویسی فرانت‌اند، هدف ساخت یک رابط کاربری است که می‌تواند ترکیبی از رنگ‌ها، تصاویر، آیکون‌ها و غیره باشد. شما می‌توانید این کار را از طریق زبان‌های نشانه گذاری HTML، CSS و در بخش پیشرفته‌تر، با زبان جاوا اسکریپت انجام دهید. توسعه دهندگانی که در این بخش فعالیت می‌کنند، می‌بایست از بهینه بودن وب سایت و نمایش آن برای کاربران سیستم عامل‌های مختلف و نیز موتورهای جستجو اطمینان حاصل کنند.

بخش دیگر، برنامه نویسی بک‌اند است. این مورد از انواع برنامه نویسی وب، شامل مجموعه کدها و اقداماتی است که برای اتصال بخش فرانت و داده‌های آن به سرور و دیتابیس انجام می‌شود. تمامی پردازش‌هایی که شامل تحلیل و ذخیره داده‌ها و فراخوانی آنها هستند، مربوط به این قسمت است. این بخش با زبان‌های برنامه نویسی PHP، جاوا و MySQL و یا Python و Golang انجام می‌شود.

انواع برنامه نویسی اپلیکیشن

توسعه اپلیکیشن‌ها مورد دیگری از انواع برنامه نویسی از همان ابتدا با منتشر شدن سیستم عامل‌های ویندوز، مک یا لینوکس به کار گرفته شدند. این نوع از زبان های برنامه نویسی اکنون با وجود سیستم عامل‌های مختلف اعم از اندروید و iOS برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل نیز استفاده می‌شوند. در این رابطه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • برنامه نویسی Desktop: منظور از برنامه نویسی دسکتاپ یا توسعه آن، ساخت نرم‌افزارها برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک و لینوکس است. این نوع از برنامه‌ها می‌توانند به وب متصل شوند اما معمولا امکانات خود را به صورت آفلاین ارائه می‌کنند. از جمله نرم‌افزارهای ساخته شده در این بخش می‌توان به برنامه‌های شخصی مانند ورد، ویرایش تصویر مانند فتوشاپ، انواع بازی‌ها و غیره اشاره کرد.
  • برنامه نویسی موبایل: در اوایل سال 2007 میلادی بود که استیو جابز فقید، اولین گوشی آیفون با سیستم عامل iOS را معرفی کرد. سپس اولین گوشی اندرویدی نیز در اواخر سال 2008 توسط HTC Dream ساخته شد. پس از رشد وحشتناک این دو سیستم عامل، بسیاری از برنامه نویسان به ساخت اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایل رو آوردند که تاکنون صنعت میلیاردی را ایجاد کرده است. به همین خاطر این مورد از انواع برنامه نویسی بسیار رایج است. از جمله زبان‌های برنامه نویسی اندروید می‌توان به کاتلین، جاوا، پایتون و غیره اشاره کرد. همچنین زبان‌های برنامه نویسی سیستم عامل iOS عبارتند از Swift, Objective-C, C#.

برنامه نویسی علم داده

در انتهای این بخش راجع به انواع برنامه نویسی، می‌توان به کدنویسی در حوزه علم داده یا Data Science اشاره نمود. استفاده از مهارت برنامه نویسی توسط دانشمندان این حوزه برای ساخت مدل‌هایی است که می‌توانند به کمک آن اطلاعات خود را بررسی کنند. به طور کلی، برای این بخش می‌توان به 3 زبان اصلی اشاره کرد که عبارتند از:

  • زبان پایتون: این زبان برنامه نویسی جزو محبوب‌ترین زبان‌هایی است که به صورت سطح بالا و همه منظوره استفاده می‌شود. کتابخانه‌های بسیار زیادی برای آن‌ قرار داده‌ شده‌اند. کار کردن با آن به کمک این کتابخانه‌ها توانسته است کار شما را در حوزه ریاضی و آمار بسیار راحت‌تر کند.
  • زبان برنامه نویسی R: یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که برای متخصصین این حوزه بسیار محبوب می‌باشد. شما می‌توانید انواع داده‌ها را برای ارزیابی یادگیری ماشین، کار با داده‌ها و یا تصویر سازی آنها استفاده کنید.
  • متلب: انواع کاربردهای برنامه نویسی در متلب شامل تجزیه و تحلیل داده‌ها و تصویرسازی از آنها در شرایط مختلف است.

همچنین سایر مهارت‌هایی که یک متخصص علم داده باید به آن تسلط داشته باشد، کار با اسپارک، Cloud، SQL، تنسو جاوا و غیره می‌باشد. به طور کلی، متخصصین این حوزه برای مدیریت داده‌ها و تحلیل آنها می‌بایست به یادگیری ماشین، مدلسازی، آمار، برنامه نویسی و نیز پایگاه داده تسلط داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم اکنون که انواع برنامه نویسی را شناخته‌اید، با نحوه یادگیری برنامه نویسی نیز آشنا شوید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت