انسیبل (Ansible) چیست و چه کاربردی دارد؟

انسیبل (Ansible) چیست؟ چرا باید از این برنامه و موتور اتوماسیون سازی استفاده کرد؟ مدیریت سیستم انسیبل (Ansible) به شما این امکان را می‌دهد تا مدیریت زیرساخت های فناوری اطلاعات، به خصوص در تعداد بسیار بالا را به راحتی انجام دهید. در این مقاله می‌خواهیم بیشتر راجع به این ابزار بپردازیم و با معیارها و کاربردهای مختلف آن آشنا شویم.

انسیبل (Ansible) چیست؟

انسیبل (Ansible) چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت انسیبل یک ابزار از نوع Remote Administration است که می‌تواند امکانات قدرتمند و کاملی را برای اتوماسیون سازی در اختیار شما قرار دهد. Remote Administration به معنای مدیریت از راه دور است. به طور کلی، برنامه‌هایی که در این ردیف دسته بندی‌ می‌شوند، می‌توانند به صورت آنلاین و از راه دور، برخی فعالیت‌ها را انجام دهند. از جمله برطرف کردن اشکالات، نظارت بر فعالیت‌ها، باز کردن و کار با برنامه‌ها، کپی داده‌ها و غیره.

این برنامه که به صورت متن باز در اختیار کاربران قرار داده شده است، یکی از ابزارهای رایج در زمینه IT و فعالیت‌های آن می‌باشد. شما می‌توانید به کمک این برنامه، امکان مدیریت پیکربندی و نیز برخی تنظیمات و برنامه‌های درون سیستم را انجام دهید. همچنین باید گفت انسیبل را می‌توان یک برنامه اتوماسیون سازی نیز در نظر گرفت که با توجه به اهمیت کنترل مشاغل برای توسعه دهندگان و مقیاس بندی آسان آن، به تدریج در حال استفاده توسط کاربران می‌باشد.

نکته مهمی که در معرفی ابزار انسیبل (Ansible) وجود دارد، استفاده از آن در اتوماتیک کردن برخی فعالیت‌ها، به خصوص در مواردی که حجم کار بسیار بالا است، می‌باشد. در این صورت می‌توان کار اتوماسیون سازی فعالیت‌های مختلف برای سیستم‌ها را راحت‌تر و سریع‌تر انجام داد. در ادامه با ما باشید تا بیشتر راجع به کاربردهای این ابزار قدرتمند با شما صحبت کنیم.

کاربرد انسیبل (Ansible) چیست؟

حال که یک معرفی اجمالی از انسیبل (Ansible) بیان شد، نوبت آن است که راجع به کاربرد آن بیشتر صحبت کنیم. در این خصوص باید گفت انسیبل یک ماژول است که می‌تواند به سرویس نهایی متصل شده و دستورات شما را اجرا نماید. این ارتباط از طریق SSH صورت می‌گیرد که دستورات شما را به آن منتقل خواهد کرد. با توجه به این پروسه، دیگر نیازی به سرور‌های اضافی و نیز دیتابیس‌ها یا daemonها نخواهید داشت.

به طور کلی از انسیبل (Ansible) برای اتوماسیون سازی سه وظیفه کلی استفاده می‌شود که عبارتند از:

  • راه‌اندازی سرور‌ها: شما می‌توانید سرورهایی که به آن نیاز دارید را در زیر ساخت‌های خود راه‌اندازی کنید.
  • مدیریت و تنظیمات: شما می‌توانید با این برنامه، امکان تنظیم و پیکربندی برنامه‌های مختلف و سیستم‌ عامل‌های آن را داشته باشید. همچنین از دیگر مواردی که می‌توان در این خصوص بیان کرد، نصب و بروزرسانی برنامه‌ها، شروع و توقف خدمات، اجرای برخی اقدامات و سیاست‌های امنیتی و نیز موارد دیگر در بخش اتوماسیون کردن کارها‌ هستند.
  • استقرار برنامه‌ها: شما می‌توانید با استقرار برنامه‌های توسعه یافته داخلی در سیستم‌های خود، فرآیند دواپس (DevOps) را سریع‌تر و راحت‌تر نمایید.

استفاده از این برنامه‌ها می‌توانند در سرورهای مختلف، فضاهای ابری یا پلتفرم‌های مجازی سازی، فرآیندهای IT را خودکارسازی کنند و خیلی از شرکت های هاست ابری نیز از این ابزار استفاده می کنند. شما می‌توانید به کمک این برنامه امکان خودکارسازی پایگاه های داده، دستگاه‌های ذخیره سازی، شبکه‌ها، فایروال‌ها و موارد دیگر را نیز داشته باشید. تنها وظیفه شما آن است که سیستم را در وضعیتی که می‌بایست در آن باشد تنظیم کرده و بگذارید تا انسیبل (Ansible) به آن بپردازد.

کامپوننت های انسیبل کدامند؟

بخش‌های مختلف و کامپوننت‌های انسیبل (Ansible) کدامند؟ در این خصوص می‌توان به 12 مورد اشاره کرد که عبارتند از:

  • Inventories: این بخش به شما امکان آن را می‌دهد تا لیستی از سیستم‌ها که می‌توانید با انسیبل آنها را مدیریت کنید، داشته باشید. Inventory دارای دو حالت داینامیک و نیز Static یا لوکال می‌باشد.
  • Static or Local: هاست‌ها (همان دستگاه‌ها و سیستم‌های شما)، به صورت پیش فرض در بخش etc//ansible//hosts قرار خواهند گرفت. با این حال می‌توانید آدرس دیگری را نیز به آن اختصاص دهید.
  • Dynamic: شما می‌توانید با کمک یک اسکریپت به زبان پایتون، سیستم‌های خود را به دستگاه‌ها متصل کنید. در این حالت می‌بایست از یک سرویس ابری استفاده کرده و در آنجا، این کار را انجام دهید.
  • آنسیبل: Ansible به عنوان یک ابزار ماژولار حساب می‌شود که در آن ماژول‌ها به صورت standalone اجرا می‌گردند. این ماژول‌ها را می‌توان به کمک زبان‌های bash, Python، رابی و غیره ساخت. امروزه برای Ansible بیش از 700 ماژول ساخته شده است که در ورژن‌های جدید تعداد آن افزایش می‌یابند.
  • Variables: شما می‌توانید با تعریف متغیر، برخی از پروسه‌ها را سفارشی کنید.
  • Template: شما می‌توانید از طریق این ماژول، فایل‌هایی با متغیر js2. که یک فایل txt ساده است، ایجاد نمایید. محتوای این فایل می‌تواند کانفیگ سرویس باشد.
  • Ansible Vault: یکی از مولفه‌های امنیتی است که به وسیله آن می‌توانید فایل‌های مهم و امنیتی خود را رمزگذاری نمایید. سپس در زمانی که نیاز دارید، آن را رمزگشایی کنید.
  • Playbook: فایل‌هایی ساده با محتوای راهنما برای کارهایی است که انجام می‌شوند. این نوع دیتاها را می‌توان به کمک زبان مجموعه سازی داده‌ای به نام YAML ایجاد کرد.

از دیگر اجزای تشکیل دهنده انسیبل (Ansible) می‌توان به Roles، Handlers، Configuration Files، Facts و Playbooks اشاره کرد.

سوالات متداول در مورد انسیبل

سوالات مختلفی در زمینه آموزش انسیبل (Ansible) برای کاربران وجود دارند که در ادامه به رایج‌ترین آنها می‌پردازیم:

  • هدف از طراحی انسیبل چیست؟

در این راستا می‌توان به 4 مورد کلی اشاره کرد که عبارتند از حداقل میزان مصرف منابع، آسان بودن نصب و راه‌اندازی، امنیت و نیز اعتماد بالا.

  • انسیبل و کاربرد آن چیست؟

به طور خلاصه باید گفت انسیبل یک موتور اتوماسیون سازی برای متخصصین IT است که می‌تواند از انجام کارهای دستی و تکراری جلوگیری کند. شما می‌توانید با پیکربندی این کارها، آنها را به صورت خودکار انجام دهید.

  • روش‌های اجرای انسیبل (Ansible) چیست؟

در این خصوص می‌توان به دو روش کلی اشاره کرد که شامل Ad-Hoc command و نیز Playbooks می‌باشد.

  • افزونه انسیبل (Ansible) چیست؟

شما می‌توانید با استفاده از برنامه نویسی، کدهایی را به برنامه خود اضافه کنید که به صورت شخصی سازی شده، قابلیت‌های شما را اضافه می‌کنند. از جمله برخی پلاگین‌ها در این زمینه عبارتند از Cache, Callback و نیز Action.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت