چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم؟

آیا می‌خواهید در سال 2021 برنامه نویسی را یاد بگیرید؟ آیا می‌خواهید وب سایتی مانند Facebook، Twitter، Instagram یا چیزی مانند WhatsApp ایجاد کنید؟ شما واقعاً این وب سایت ها یا برنامه ها را دوست دارید و تصمیم دارید برنامه نویسی را یاد بگیرید. شما می‌خواهید فیس بوک، اینستاگرام یا هر برنامه مورد علاقه دیگری را ایجاد کنید؛ بنابراین برای ایجاد این نوع وب سایت ها چه روشی را دنبال خواهید کرد؟

رایج ترین رویکردی که اکثر مردم دنبال می‌کنند این است که برخی از کتابهای مرتبط با برنامه نویسی را که برخی افراد در پست های وبلاگ خود وب سایت خود را توصیه کرده اند خریداری می‌کنید یا به برخی دوره ها یا آموزشها در یوتیوب (هر منبع دیگری) می روید تا یادگیری برنامه نویسی را شروع کنید. این نوع آموزش می‌تواند برای یک دوره کوتاه مدت بسیار خوب باشد اما آنچه در بیشتر برنامه نویسان تازه وارد رخ می دهد این است آنها غرق در بسیاری از مفاهیم می‌شوند؛ اما مسئله و مشکل اصلی زمانی رخ می‏دهد که از آنها خواسته شود بدون هیچ کمکی و به تنهایی یک پروژه را در دنیای واقعی شروع کنند. آنها نمی دانند از کجا شروع کنند، چگونه یک مشکل خاص را حل کنند یا چگونه خودشان ماژول خاصی بسازند.

بهترین روش برای یادگیری

بیشتر مبتدیان در برنامه نویسی با مشکل یادگیری صحیح روبرو هستند و وقتی کار بر روی پروژه های واقعی را شروع می‌کنند، از کار خود راضی نیستند؛ بنابراین چگونه می‌توانید هنگام یادگیری برنامه نویسی در حل مسئله مهارت پیدا کنید؟ ما در این مقاله قصد داریم در مورد مراحل یادگیری برنامه نویسی و برخی نکات برای کسب مهارت‌های حل مسئله در این حرفه اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

انتخاب زبان برنامه نویسی

بسیاری از مبتدیان از یادگیری مفاهیم اساسی چشم پوشی می‌کنند و مستقیماً به سراغ ابزارها و فناوری پیشرفته می روند. این کار در ساختن هر نوع پروژه ای کارساز نیست. اگر اصول شما روشن نباشد، سردرگم می‌شوید؛ بنابراین ابتدا زبان برنامه نویسی را که با آن راحت تر هستید انتخاب کنید مثل Python یا جاوا اسکریپت ، این انتخاب هنوز هم به هدف نهایی شما بستگی داردو در مورد نحوه کار و مفاهیم اساسی (متغیرها، شرط ها، عملگرها و غیره) بیشتر شناخت پیدا کنید.

با استفاده از زبان مورد علاقه خود برنامه بسازید و پایه اولیه را ایجاد کنید. اگر در دانشگاه هستید، دوره‏هایی برای آموزش مفاهیم اساسی در دانشگاهها است، در غیر اینصورت می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید. سعی نکنید همه چیز را در ابتدا یاد بگیرید. اگر می‌خواهید توسعه دهنده جاوا شوید، زبان جاوا را بیاموزید.

ساختارهای داده و الگوریتم‌ها

ساختار داده ‌ها و الگوریتم‌ها قلب برنامه نویسی هستند. هنگامی که با نحوه کار با هر یک از زبان‌ها آشنا شدید و برخی از برنامه های اساسی را می‌توانید بسازید، کار بعدی که باید انجام دهید، یادگیری ساختار داده‌ها و الگوریتم‌ها است. باید بدانید که از همه ساختارهای داده نمی‌توان در همه جا استفاده کرد؛ بنابراین برای هر نوع مشکلی ابتدا باید یک الگوریتم، پیاده سازی کنید که به صورت مرحله به مرحله برای حل یک مسئله خاص قابل اجرا باشد و سپس باید ساختار داده مناسب را برای حل مشکل آن انتخاب کنید. ترکیب مناسبی از ساختار داده‌ها و الگوریتم‏ها در حل مسائل واقعاً مهم است.

باز هم سعی نکنید همه تئوری‌ها یا مفاهیم ساختار داده‌ها و الگوریتم‌ها را یکجا یاد بگیرید. یک موضوع را بیاموزید. به اندازه کافی تمرین و تمرین کنید. اعتماد به نفس پیدا خواهید کرد؛ بنابراین در حل مسئله بسیار بهتر خواهید شد.

ساخت پروژه ها

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم که هنگام ساخت یک پروژه به تنهایی، بیشتر برنامه نویسان تازه کار دچار سردرگمی می‌شوند. احساس می‌کنند همه آموزش‌ها یا تمرینات فقط اتلاف وقت است؛ زیرا در پروژه شما مفید نیست. شما مقدار زیادی از آموزش‌ها را حفظ می‌کنید اما کار درست پیش نمی‌رود و اکنون نمی‌توانید تمام مفاهیم و منطق‏ها را در پروژه خود اعمال کنید … آرام باشید! در ابتدا سعی کنید یک پروژه کوچک یا وب سایت مشخص را بسازید؛ مثل یک برنامه وب، یک برنامه اندروید یا هر نوع بازی. بهتر است با چند پروژه ساده‌تر شروع کنید و سپس به پروژه های پیچیده بروید.

اگر می‌خواهید یک سایت تجارت الکترونیکی ایجاد کنید با ساخت گزینه‏ های کوچک شروع کنید. می‌توانید از فرم ثبت نام یا ورود به سیستم شروع کنید. وقتی جایی گیر کردید یا خطایی پیدا کردید، پیام خطا را با دقت بخوانید. این پیغام‌های خطا برای حل مشکلات بسیار مفید هستند. همچنین، مشکلات یا خطاهایی را که هنگام ساخت پروژه با آن روبرو می‌شوید، از طریق گوگل سرچ کنید تا برنامه نویسی را بهتر یاد بگیرید و این موضوع را در نظر داشته باشید برای آنلاین کردن پروژه خود باید ابتدا یک هاست ابری انتخاب نمایید.

جستجو کنید

وقتی پروژه را به پایان می‌رسانید، کار شما به پایان نمی‌رسد. بیشتر جستجو کنید تا آنجا که می‌توانید در زمینه علوم کامپیوتر کاوش کنید. علوم کامپیوتر یک رشته گسترده و غنی است بنابراین حوزه‏ای را تحلیل کنید که بیشتر شما را مجذوب می‌کند. شما می‌توانید زمینه ‌های مختلفی مانند یادگیری ماشین، سیستم ابری، برنامه نویسی سیستم، توسعه برنامه موبایل، بلاک چین، واقعیت مجازی، توسعه وب و … را جستجو کنید. با توجه به علاقه خود، می‌توانید برخی از آموزش‌ها یا پروژه ها را در اینترنت پیدا کنید. از آنجا بیاموزید و سعی کنید چند پروژه را پیاده سازی کنید. نکته آخر اینکه هرچه بیشتر جستجو و تمرین کنید، برنامه نویس بهتری خواهید شد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت