هوش مصنوعی (AI) چیست و کاربردهای آن کدامند؟

هوش مصنوعی چیست؟ Artificial Intelligence یکی از علوم کاربردی در دنیای کنونی و آینده است. این علم به بررسی و ساخت ماشین‌های هوشمند به خصوص برنامه‌های رایانه‌ای می‌پردازد که عملکردی همانند افراد از خود نشان می‌دهند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی گذرا به این موضوع مهم داشته باشیم و راجع به آن بیشتر صحبت کنیم.

آشنایی با هوش مصنوعی

با پیشرفت تکنولوژی، امروزه بسیاری از افراد با واژه‌های جدیدی آشنا می‌شوند که یکی از آنها هوش مصنوعی است. در این خصوص باید گفت هوش واره که با عنوان Artificial Intelligence نیز شناخته می‌شود، تکنولوژی‌هایی هستند که در کنار یکدیگر، منجر به درک یک ماشین در سطح انسان‌ها می‌شوند. بدین معنا که استفاده از فناوری‌های مختلف در آن، سبب می‌شود تا ماشین‌ها رفتارهای نزدیک به انسان و هوشمندانه در عمل و یادگیری خود داشته باشند.

در تعریف دیگر، هوش مصنوعی به فرآیندی گفته می‌شود که برای شبیه سازی قوه درک انسانی توسط ماشین‌ها انجام می‌گردد. به عنوان مثال برخی از نمونه‌های به کارگیری این علم را می‌توان در تشخیص گفتار، تشخیص چهره انسان‌ها، پردازش تصویر و غیره دانست. در ایجاد هوش واره، به طور معمول به یک سیستم سخت افزاری و برنامه نویسی الگوریتم‌های آن نیاز دارید. برخی از محبوب‌ترین زبان‌ها برای برنامه نویسی الگوریتم‌های آن عبارتند از R، جاوا و پایتون.

برنامه نویسی بخشی مهم از نحوه کارکرد هوش مصنوعی است. در این حیطه، سه موضوع اصلی درنظر گرفته می‌شود تا بتوان شبیه سازی هوش انسانی را انجام داد. این موارد عبارتند از آموزش، استدلال و نیز خود اصلاحی. یادگیری به منظور تبدیل داده‌های تستی به یک یکسری اطلاعات عملی انجام می‌شود. استدلال به جهت انتخاب یک الگوریتم مناسب برای دستیابی به نتیجه موردنظر استفاده می‌شود. همچنین فرآیند خوداصلاحی نیز برای استفاده صحیح از الگوریتم‌ها و نیز صحت ارائه کامل نتایج امکان پذیر است.

کاربردهای هوش مصنوعی چیست؟

پس از اطلاعات مقدماتی که راجع به این موضوع بیان کردیم، حال می‌بایست به کاربردهای هوش مصنوعی اشاره کرد که رفته رفته بخش‌های گسترده‌تری را تحت شعاع قرار داده است. به طور خلاصه می‌توان گفت:

  • خرید و تبلیغات آنلاین: یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین کاربردهای هوش واره، ارائه تبلیغات و پیشنهادات براساس علاقه و جستجوی کاربران است. استفاده از این علم می‌تواند در بخش‌های مختلف تجارت اعم از بهینه سازی محصولات، برنامه ریزی موجودی، تدارکات و تبلیغ آنها استفاده شود.
  • جستجو در فضای مجازی: امروزه موتورهای جستجو از هوش مصنوعی برای ارائه نتایج مرتبط و دقیق‌تر به مخاطبان خود استفاده می‌کنند.
  • دستیارهای شخصی هوشمند: گوشی‌های امروزی از هوش مصنوعی نیز استفاده می‌کنند. برخی کاربردها در این حوزه شامل پاسخ سریع به سوالات، ارائه توصیه‌های عملی، کمک به سازماندهی پروسه‌های روزمره، تشخیص گفتار و غیره هستند.
  • ترجمه و تبدیل: کاربرد دیگری که بسیار جذاب خواهد بود، فهم هوش واره از تکلم و متون نوشتاری کاربران است. این کار می‌تواند در زمینه‌های مختلفی اعم از تشخیص علاقه کاربر، تبدیل متن به صدا و بالعکس، زیرنویس خودکار فیلم‌ها و ویدیوها استفاده شود.
  • خودروسازی: هوش مصنوعی در خودروسازی نیز استفاده می‌شود. برخی از کاربردها در این زمینه را می‌توان شامل ناوبری، تشخیص محیط، رانندگی خودکار، عملکردهای ایمنی از جمله خودکار سازی حسگرهای ماشین و تشخیص حوادث خطرناک بیان کرد.
  • مقابله با بیماری‌ها: پس از شیوع کرونا، استفاده از هوش واره در مقابله با این بیماری نیز استفاده شده است. به عنوان مثال می‌توان به تصویربرداری حرارتی از مسافران فرودگاه‌ها، تشخیص عفونت اسکن ریه اشاره کرد که در کشف و ردیابی این بیماری موثر هستند.

از دیگر زمینه‌های کاربردی در این علم می‌توان به تامین امنیت وب، مبارزه با اخبار جعلی و محتوای نامناسب اشاره کرد. برخی موارد دیگر را می‌توانید در تصویر زیر نیز مشاهده کنید.

آینده Artificial Intelligence چگونه است؟

اگر نگاهی به تاریخچه هوش مصنوعی بیندازیم، یکی از نکات مهم آن است که با پیشرفت این علم، ایده‌ها و کاربردهای آن به شدت افزایش یافته است. هوش واره قادر است آینده بشریت را تقریبا در هر صنعت شکل ‌دهد. بنابراین می‌توان گفت آینده هوش مصنوعی، سهم ویژه‌ای در تسهیل فرآیند زندگی انسان‌ها، افزایش دقت و ایمنی سیستم‌ها، اتوماسیون سازی و مدیریت زندگی هوشمند خواهد داشت. به همین دلیل بسیاری از مشاغلی که اکنون در جامعه وجود دارند، ممکن است به واسطه پیشرفت این علم و جایگزین شدن ماشین‌ها، به تدریج حذف شوند. در این خصوص می‌توان به آماری از مجمع جهانی اقتصاد اشاره کرد که در آن تخمین زده شده است تا سال 2025، 85 میلیون شغل جایگزین شوند.

هرچند تاکنون نیز این علم در برخی از کشورها یک پدیده نوظهور است، اما با این حال شما می‌توانید کاربردهای آن را در محصولات کمپانی‌های بزرگ همانند تسلا، گوگل، آیفون و غیره مشاهده کنید. پیش بینی می‌شود با رفع ایراداتی که هوش مصنوعی در مقطع کنونی دارد، پتانسیل استفاده از این علم تا حد بسیار زیادی افزایش یابد. با این حال، پیشرفت‌های صورت گرفته در این حوزه را نباید دست کم گرفت. این حوزه فناوری در حال حاضر، محرک اصلی فناوری‌های نوظهور همانند بیگ دیتاها، روباتیک و اینترنت اشیا است و به عنوان یک پدیده نوآور فناوری در آینده نیز نقش خواهد داشت.

سوالات متداول

برخی از سوالات متداولی که ممکن است کاربران در خصوص هوش مصنوعی داشته باشند را در انتهای این مقاله بیان می‌کنیم که عبارتند از:

  • هوش مصنوعی چیست؟

این علم را می‌توان انشعابی از علوم رایانه دانست که به منظور دستیابی به توانایی‌های انسانی در ماشین‌ها و سیستم‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید با تسلط بر این علم، به شبیه سازی هوش انسان‌ها و تقلید از عملکرد آنها بپردازید.

  • انواع هوش مصنوعی کدامند؟

در این رابطه می‌توان به 7 نوع از هوش واره اشاره کرد که عبارتند از ماشین‌های انفعالی، نظریه ذهن، حافظه نامحدود، هوش مصنوعی کلی، ضعیف، ابر هوش واره و خودآگاه.

  • چه زبان برنامه نویسی مناسب هوش مصنوعی هست ؟

زبان برنامه نویسی پایتون مناسب هوش مصنوعی هست

  • برخی از کاربردهای عملی هوش واره را بیان کنید؟

در این رابطه می‌توان به برخی کارها اعم از تبدیل گفتار به نوشتار، تشخیص چهره، برچسب گذاری تصاویر، تشخیص رنگ، رتبه بندی صفحات، پاسخ دهی خودکار، تبدیل موکاپ به کد HTML، تولید بازی، خودکارسازی فرآیند رانندگی، تشخیص چهره، تنظیم هارمونی رنگ‌ها و غیره اشاره نمود.

شما کاربران مجموعه چابکان می‌توانید محتواهای مرتبط با این موضوعات را در صفحه وبلاگ این وب سایت مطالعه کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت