چک لیست کامل امنیت سایت چیست؟

امنیت سایت با حضور گسترده بسیاری از کسب‌و‌کارها در فضای مجازی و رشد دانش عمومی در این زمینه، بسیار مهم خواهد بود. در این خصوص باید گفت بالا بردن امنیت سایت یک نیاز بسیار مهم است که در این مقاله می‌خواهیم با معرفی یک چک لیست بسیار موثر برای آن، به آشنایی با انواع رایج حملات سایبری بپردازیم و یک لیست از اقدامات موثر برای حفظ امنیت سایت شما معرفی کنیم.

منظور از چک لیست امنیت سایت چیست؟

امنیت سایت یک مقوله به شدت مهم است که امروزه جزئی از مهارت‌های طراحی سایت به شمار می‌آید. اگر با مفهوم امنیت سایت چیست؟ آشنایی ندارید، بهتر است به مقالات قبلی ما از جمله امنیت وردپرس سری بزنید. با توجه به حضور گسترده کسب‌و‌کارها در فضای مجازی، ممکن است برند و فروشگاه شما بتواند پس از مدت زمان کوتاهی، رشد بسیار خوبی را تجربه کنند. در این برهه زمانی است که حملات سایبری از سوی هکرها، اسپمرها و حتی رقبای شما شروع خواهند شد. جالب است بدانید روزانه طی هزاران حمله بر وب سایت ها در سطح جهان منجر به هک آن می شود. این آمارها در ایران نیز قابل ملاحظه است تا حدی که به گفته برخی از مدیران خدمات هاستینگ، شما نمی‌توانید شرکت هاستی را بیابید که یک بار در سال مورد نفوذ قرار نگرفته باشد.

چک لیست امنیت سایت، مجموعه اقداماتی است که می‌تواند تا حد بسیار خوبی از هک شدن وب سایت شما جلوگیری کند. انجام این سلسله دستورات می‌توانند در حداقل‌‌ترین حالت از هک شدن آسان سایت شما جلوگیری کنند. از آنجایی که امروزه بیشتر وب سایت‌ها با سیستم مدیریت محتوای وردپرس طرحی شده‌اند، لازم است این مقوله بیشتر از قبل مورد بررسی قرار بگیرد.

حملات سایبری بر وب سایت ها کدامند؟

پیش از آنکه بخواهیم به معرفی چک لیست امنیت سایت بپردازیم، بهتر است با چند شیوه متداول در حملات به سایت‌ها آشنا شوید. دانستن آنچه با آن روبرو هستید، تا حد خوبی می‌تواند به شما کمک کند تا آنها را دفع کنید. در این خصوص می‌توان گفت:

  • حملات XSS: تخمین زده می‌شود که این نوع حمله سایبری، تا 40 درصد از حملات در فضای مجازی را ایجاد کنند. انجام این نوع حملات می‌تواند به کمک اسکریپت‌های آماده و بیشتر توسط افراد آماتور انجام شود. در این حالت، هکر یک قطعه کد مخرب را در سایت شما وارد کرده و این کد توسط یک کاربر اجرا خواهد شد. خطراتی که با این کار به وجود خواهند آمد شامل ایجاد مشکل برای حساب‌های کاربری، فعال کردن تروجان‌ها و یا تغییر محتوای سایت و دریافت اطلاعات خصوصی کاربران باشد.
  • حملات تزریقی: یکی از مهم‌ترین حملاتی که خطر بالایی دارد، حملات Injection هستند. در این حالت می‌توان به حملات تزریقی SQL اشاره کرد. این دسته از حملات می‌توانند مستقیم پایگاه‌های داده و نیز سرور‌های خود وب گاه را هدف قرار دهند. با وارد کردن یک کد، اطلاعات کاربران آشکار شده و برنامه را دچار اشکال خواهد کرد.
  • Fuzzing: منظور از این عبارت یا Fuzz Testing، مجموعه اقداماتی است که توسعه دهندگان از آن برای یافتن بخش های نفوذ پذیر در وب سایت خود استفاده می کنند. با این حال، این روش، شیوه‌ای است که توسط مهاجمان برای دسترسی به سایت و سرور شما نیز استفاده خواهد شد. با ورود تعداد زیادی داده به یک اپلیکیشن، منجر به خراب شدن آن شده و در نهایت با برنامه fuzzer نقاط ضعف سایت شما مشاهده می‌شود.

شما می‌توانید در این مقاله نیز با موضوع امنیت سایبری و چالش‌های آن بیشتر آشنا شوید.

معرفی چک لیست امنیت سایت

شما می‌توانید برای امنیت سایت خود از یکسری پیشنهادات که در ادامه بیان شده‌اند، استفاده کنید که عبارتند از:

  • بروزرسانی سایت: بهترین راه برای مبارزه با یک حمله مبهم، به روز نگه داشتن امنیت سیستم و سایر برنامه‌های کاربردی آن است. این امر مخصوصا برای هر وصله امنیتی که با یک به‌روزرسانی منتشر می‌شود صادق است. اگر هنوز به‌روزرسانی را انجام نداده‌اید، هکرها قادر هستند تا از خلأهای امنیتی شما سوء استفاده کنند. این کار به خصوص در زمینه به‌روزرسانی هسته وردپرس بسیار مهم خواهد بود.
  • تغییر نام های کاربری و رمز عبور: بهترین حالت برای حفظ امنیت سایت زمانی است که نام‌های کاربری و رمزهای مهم را به صورت دوره‌ای تغییر داده و آنها را نیز ثبت کنید. همچنین نباید این نام ها و رمزها شامل اسامی رایج مانند admin یا پسورد‌های ساده مانند 123123 باشند.
  • بکاپ گرفتن مداوم: اگر وب سایت شما هر روزه با کاربران بسیار زیادی تعامل می‌کند، بهتر است هر روز یا هر نصف روز از آن یک بکاپ تهیه کنید. چراکه از دسترس خارج شدن سایت‌ها و حتی خرابی سرور‌ها، که معمولا به صورت اتفاقی رخ می‌دهند جلوگیری می‌کند.
  • فعال کردن احراز هویت دو عاملی: موضوع دیگری که می‌تواند به افزایش امنیت سایت شما کمک کند، استفاده از احراز هویت دو عاملی است. امروزه در بیشتر سایت‌های مهم از جمله وب سایت‌های خدماتی و فروشگاهی، احراز یک شماره تلفن ضروری است. در این خصوص شما می‌توانید امکان ورود کاربران با رمز یکبار مصرف را نیز فعال کنید.

دیگر روش ها در چک لیست امنیت وب سایت

در ادامه بررسی روش‌های مختلفی که در چک لیست امنیت سایت وجود دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • راه اندازی فایروال برنامه وب یا WAF: این نوع فایروال وب می‌تواند به ترافیک HTTP که میان بخش های مختلف اپلکیشن ها وجود دارند، نظارت کند. شما می‌توانید از آن به عنوان یک فیلتر برای شناسایی و مسدود کردن هرنوع درخواست مخرب از جمله دفع حملات XSS استفاده کنید. برای استفاده از این فایروال، می‌توانید از پشتیبانی هاست خود درخواست کنید.
  • احراز هویت ثالث: شما می‌توانید برای امنیت دیتابیس out-source خود، از یک پروسه احراز هویت شخص ثالث استفاده کنید. این کار منجر می‌شود تا فرد از طریق داده‌هایی که در پلتفرم‌های دیگر دارد برای ورود استفاده کند.

برخی از دیگر راهکارها برای تامین امنیت سایت عبارتند از:

راهکار

علت

استفاده از SSL

رمزگذاری ترافیک سایت

تایید گواهی SSL

اعتماد بالاتر از جانب کاربر

محدودیت دسترسی به سایت و پیشخوان

امنیت بالاتر و جلوگیری از به خطر افتادن اطلاعات

رمزگذاری یا پنهان کردن فایل‌های حساس

حفظ اطلاعات مهم سایت

استفاده از افزونه‌ها و قالب‌های معتبر از سازنده

جلوگیری از هک شدن و افشای اطلاعات

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت