مهم‌ترین کاربردهای رایانش ابری چیست؟

مهم‌ترین کاربردهای رایانش ابری در فضای مجازی و در ارتباط با فضاهای ذخیره سازی (هاست) چیست؟‌ همانطور که می‌دانید،‌ رایانش ابری یا Cloud Computing، یکی از فناوری‌هایی است که منجر می‌شود به جای آنکه عملیات‌های محاسباتی و ذخیره سازی در سیستم کاربر و به صورت محلی رخ دهد، در فضای ابری (سرورهای مرکز داده) انجام شوند. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به مهم‌ترین قابلیت‌ها و کاربردهای چنین فناوری و تکنولوژی در بخش مختلف بیندازیم. در انتها نیز برخی از پرسش‌های متداول شما کاربران را پاسخ می‌دهیم.

آشنایی اجمالی با رایانش ابری

برای آنکه بتوانید درک صحیحی از کاربردهای رایانش ابری داشته باشید،‌ بهتر است ابتدا به طور خلاصه راجع به این موضوع صحبت کنیم. شما کاربران می‌توانید توضیحات مکمل راجع به این فناوری را در مقاله “رایانش ابری چیست؟” مطالعه کنید. رایانش ابری یا Cloud Computing به معنای دسترسی به داده‌ها و برنامه‌های شما از طریق اینترنت می‌باشد. به چنین فناوری‌ای، پردازش یا رایانش ابری می‌گویند که می‌تواند برای ارائه خدمات محاسباتی و ذخیره سازی داده مانند هاست‌ها استفاده بشود. همچنین دیگر کاربردهای آن برای‌ بارگذاری سرویس‌های تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق ابر (فضای مجازی)‌ می‌باشد.

چنین فناوری‌‌ای در عصر مدرن به شدت کاربرد دارد و می‌توانید با آن،‌ در هرجایی که هستید به صورت ریموت به برنامه‌های cloud based خود دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید با کمک این فناوری انعطاف پذیری و تغییر پذیری سیستم‌های خود را بیشتر کنید. در مجموع استفاده از این تکنولوژی می‌تواند در کاهش هزینه‌ها و نیز فراهم کردن قابلیت دسترسی بهتر و بیشتر کردن امنیت داده‌ها موثر باشد. حال به ما اجازه دهید تا به بررسی چند مورد مهم از کاربردهای رایانش ابری در زمینه‌های مختلف بپردازیم.

آشنایی با کاربردهای رایانش ابری

شما می‌توانید کاربردهای بسیار زیادی را در مورد رایانش ابری مشاهده کنید. از فراهم کردن فضای ذخیره سازی و هاست گرفته تا تست و ارائه سرویس‌ها به صورت آنلاین. برخی از مهم‌ترین این کاربردها برای رایانش ابری عبارتند از:

  • ایجاد زیرساخت برای سرویس‌های مبتنی بر فضای مجازی (IaaS): یک مزیت و کاربرد مهم این نوع تکنولوژی، امکان راه اندازی برنامه‌های میزبانی در فضای ابری است که در این حالت نیازی به سخت افزار ندارد. از جمله می‌توان به ایجاد هاست و فضای ذخیره سازی،‌ سرویس‌های مربوط به DNS،‌ نتورک‌ها و غیره اشاره نمود.
  • استفاده از رایانش ابری در اینترنت اشیا:‌ مورد دیگر از کاربردهای بسیار جذاب رایانش ابری با به کارگیری یک فضای ذخیره سازی (هاست)،‌ حوزه اینترنت اشیا است. شما در این بخش می‌توانید بدون حضور فیزیکی،‌ امکان ذخیره اطلاعات در هاست و یا تبادل آنها را داشته و از راه دور فرامین خود را صادر کنید. در این حالت کاربران می‌توانند با برنامه نویسی تراشه‌های الکترونیکی در کنار این فناوری،‌ برخی کارها را در محیط به صورت اتوماتیک انجام دهند. از جمله می‌توان به خاموش و روشن کردن خودکار لامپ‌ها،‌ وسایل گرمایشی و سرمایشی،‌ باز و بسته کردن درب‌ها و غیره اشاره کرد.
  • ذخیره سازی آنلاین داده‌ها: مورد دیگری که در طول متن هم به آن اشاره کردیم، امکان ذخیره سازی داده‌ها به صورت آنلاین می‌باشد. شما می‌توانید امکان سیو کردن انواع فایل‌های مالتی مدیا را داشته باشید و فضاهای ذخیره سازی و هاست ابری را ایجاد نمایید.

آشنایی با کاربردهای رایانش ابری در هاست‌ها

در خصوص کاربردهای رایانش ابری در بخش ذخیره‌سازی اطلاعات و هاست می‌توان به چند مورد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • پشتیبان گیری و بازیابی:‌ امروزه غالب ارائه دهندگان خدمات میزبانی ابری،‌ از تکنولوژی‌های مختلف اعم از پردازش ابری برای افزودن امکانات بیشتر به هاست‌ها استفاده می‌کنند. از جمله قابلیت‌هایی نظیر پشتیبان گیری داده‌ها و بازیابی آنها. چنین فیچرهایی را می‌توانید با بهره‌مندی از مزایای رایانش ابری به کار بگیرید. انجام چنین کارهایی در سیستم‌های محاسباتی سنتی به شدت پیچیده و طولانی است و در صورتی که اشتباهی رخ دهد، می‌تواند تمام داده‌ها را از بین ببرد. با این حال محاسبات ابری به راحتی می‌تواند برای بازیابی و پشتیبان گیری آن در هاست‌ها اقدام کند.
  • افزایش سطح امنیت با استفاده از برنامه آنتی ویروس: یکی دیگر از کاربردهای رایانش ابری که می‌تواند در فضاهای ابری و هاست‌ها نیز به کار گرفته شود،‌ بیشتر کردن ضریب امنیت این بخش می‌باشد. شما می‌توانید نرم‌ افزارهای آنتی ویروس را در فضاهای ابری خود ذخیره کرده و از طریق آنها بر ویروس‌ها یا بدافزارهایی که ممکن است در سیستم شما وجود داشته باشند نظارت کنید. در گذشته، سازمان‌ها اقدام به نصب این برنامه‌ها بر روی سیستم خود می‌کردند تا بتوانند ایرادات امنیتی را بررسی و رفع کنند.
  • به کارگیری برنامه‌های تجارت الکترونیک: شما می‌توانید از این فناوری در مدیریت کسب‌و‌کارهای تجاری خود استفاده کنید. از جمله می‌توان به مدیریت داده‌های مشتری، اطلاعات محصولات و دیگر سیستم‌‌های عملیاتی اشاره نمود.

پرسش‌های متداول

در انتهای این مقاله راجع به معرفی مهم‌ترین کاربردهای رایانش ابری، تلاش می‌کنیم برخی از پرسش‌های متداول شما کاربران را مطرح کرده و پاسخ دهیم. در این صورت می‌توان گفت:

  • کاربرد رایانش ابری برای کسب‌و‌کارها چیست؟

نمونه‌های بسیاری را می‌توان در بخش کاربرد رایانش ابری برای کسب‌و‌کارها مثال زد که نمونه‌ای از آن را می‌توانید در آخرین مورد بخش قبل مشاهده کنید. این فناوری می‌تواند برای کسب‌و‌کارهایی مانند شرکت‌ها کمک کند تا سرویس‌های خود را به صورت آنلاین و غیرحضوری از طریق اینترنت ارائه کنند. آنها می‌توانند از این فناوری به منظور ارتقا امنیت و پشتیبانی داده‌ها،‌ کاهش هزینه‌های نگهداری و خرید سخت افزار، افزایش یا کاهش ظرفیت محاسباتی و اجرای سرویس‌های ابری در هر مکان و زمان استفاده نمایند.

  • برای استفاده از خدمات پردازش ابری و خرید هاست از چه جایی اقدام کنیم؟

به طور معمول شما می‌توانید خدمات میزبانی ابری، دیتابیس‌ها و سرویس‌های مجازی خود را از طریق طریق مراکز ارائه دهنده خدمات Hosting دریافت کنید. شما می‌توانید چنین خدماتی را از سایت ما (پلتفرم ابری چابکان) دریافت کنید. از جمله محصولات و خدمات این شرکت می‌توان به ارائه انواع فضاهای ذخیره سازی مانند هاست وردپرس و ابری،‌ فضای ذخیره سازی داخلی و خارجی،‌ دیتابیس ابری، برنامه‌های آماده برای استقرار سیستم‌های مدیریت محتوا و غیره اشاره کرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت