VPS چیست؟ + مزایا و کاربردهای آن

وی‌پی‌اس که به آن سرور مجازی خصوصی نیز گفته می‌شود، بخش‌هایی از سرور مادر می‌باشد که سیستم عامل و مشخصات سیستمی خاص خود را دارند. این نوع فضاها تنها برای یک کاربر به اشتراک گذاشته می‌شوند و دارای نیم سرورها و IPهای اختصاصی هستند. در ادامه با ما باشید تا به بررسی کامل‌تر این مفهوم و مزایای آنها بپردازیم.

VPS چیست؟

همه‌ی کسانی که به عنوان یک وب مستر فعالیت می‌کنند و یا سروکارشان با فضای مجازی است، متخصصین فناوری IT و غیره، حتما یکبار نام VPS را شنیده‌اند. اما VPS چیست؟ در این خصوص باید گفت وی‌پی‌اس مخفف عبارت Virtual Private Server به معنای سرور مجازی خصوصی است. اگر بخواهیم این موضوع را به صورت کاملا ساده برای شما توضیح دهیم باید گفت سرور همانند یک سیستم مجزا است که می‌توانید در آن فایل‌های مختلف و اطلاعاتی که سایت شما دارند را قرار دهید. به این ترتیب، اگر فردی بخواهد وارد وب سایت شما شود، اطلاعات شما از طریق این سیستم کامپیوتری قدرتمند به او نمایش داده خواهد شد.

همچنین باید بدانید که VPS به عنوان بخشی از یک قطعه سخت افزاری است که از طریق تکنولوژی Virtualization یا مجازی سازی، برای تبدیل یک سرور به چندین بخش کوچکتر به نام وی‌پی‌اس ساخته شده است. اما با اضافه شدن عبارت Private، تمام فضای این بخش‌ها برای یک فرد درنظر گرفته می‌شوند و در آن دیگر مقدار CPU، رم یا مشخصات دیگر سیستم با دیگر یوزرها تقسیم نخواهند شد. به همین دلیل باید وی‌پی‌اس را یک پاسخ ایمن و پایدار دانست که در میزبانی اشتراکی سایت‌ها، فضای اختصاصی و پایداری را فراهم می‌کند. این کار از یک سو با افزایش سرعت سایت و از سوی دیگر، منجر به ایمنی بیشتر پایگاه مجازی شما می‌شود. شما می‌توانید دستیابی به این خواسته خود را با اجاره یک سرور کوچک نیز انجام دهید.

وی‌پی‌اس چگونه کار می‌کند؟

با یک آشنایی اولیه، حال لازم است با نحوه کارکرد سرور مجازی VPS آشنا شویم. در این صورت می‌توان گفت شرکتی که این نوع امکانات را ارائه می‌کند، یک قطعه سخت افزاری به عنوان سرور مادر دارد. آنها عملیات تقسیم ظرفیت این سیستم‌ها را با برنامه‌ای به نام hyperviser انجام می‌دهند که می‌تواند با ایجاد یک لایه مجازی، این امکان را فراهم سازد تا بتوانید برای هربخش به طور مجزا سیستم عامل‌هایی را نصب کنید. در این صورت هرکدام ازاین قسمت‌ها ایزوله شده و از سایر کاربران حفظ می‌شوند. اگر بخواهیم با یک مثال این کار را برای شما ملموس‌تر توضیح دهیم، می‌توان به عملیات پارتیشن بندی در کامپیوتر اشاره کرد اما در VPS، فاکتورهای دیگری همچون cpu ، رم و امکانات بیشتری تقسیم می‌شوند.

با انجام مراحل بالا با این نرم افزار، عملیات تقسیم منابع انجام می‌شود و شما می‌توانید از بخش خود به عنوان یک سرور مجازی اختصاصی استفاده کنید. شما قادر هستید تا به روت دسترسی کاملی داشته باشید و اقدام به کانفیگ کردن و کنترل کامل سرور نمایید. شما می‌توانید پایگاه‌های داده و فایل‌ها یا سایت خود را در این فضاها قرار دهید که سرعت و پردازش سریع‌تری خواهند داشت.

پیش از آنکه از این بخش عبور کنیم، بهتر است بدانید سرورهای اختصاصی که با عنوان Dedicated Server شناخته می‌شوند، با وی‌پی‌اس‌ها متفاوت هستند. در این حالت شما به صورت کامل منابع یک سرور را در اختیار خود قرار می‌دهید. به همین خاطر از آن در کاربری‌های حرفه‌ای، وب‌سایت‌های بزرگ با سرعت بالا استفاده می‌شود.

مزایای VPS چیست؟

اما مزایای استفاده از VPS چیست؟ در این خصوص موارد بسیار مهمی وجود دارند که عبارتند از:

  • سرعت بالا: از آنجایی که تمامی منابع بخش موردنظر از سرور، تنها به یک کاربر اختصاص می‌یابد، سرعت پردازش سایت شما بیشتر خواهد شد.
  • انعطاف پذیری بیشتر: نسبت به هاست‌های اشتراکی یا هاست ابری، می‌توانید انعطاف پذیری بیشتری در تنظیمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری داشته باشید.
  • هزینه کمتر نسبت به سرور: یکی از مزایای VPS آن است که یک سطح از هاست‌های اشتراکی در پردازش و سرعت بالاتر هستند. اما از آن طرف نیازی نیست تا یک سرور کامل را تهیه کنید. این کار باعث می‌شود تا بتوان با یک هزینه معقول، از مزیت‌های سرور اختصاصی از جمله امنیت و سرعت نیز تا حدودی استفاده کرد.
  • پهنای باند اختصاصی: VPS و هاست اشتراکی هر دو منابع یک سرور را در اختیار خود دارند. اما در حالت هاست اشتراکی، منابع به طور مساوی بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته می‌شود. این بدان معناست که پهنای باندی که هر کاربر در دسترس دارد همیشه در نوسان خواهد بود و کاربران کنترل زیادی روی پهنای باند نخواهند داشت.
  • دسترسی به روت: از آنجایی که یک VPS به عنوان یک سرور مستقل عمل می‌کند، شما دسترسی روت را دارید. در این حالت می‌توانید برای پیکربندی و نصب سیستم عامل خود و سایر برنامه‌ها اقدام کنید. هاست اشتراکی به شما امکان دسترسی به دایرکتوری روی سرور اشتراکی را می‌دهد، اما در این حالت اجازه سفارشی سازی نرم افزار را ندارید.
  • دانش فنی کمتر نسبت به سرور اختصاصی: در بیشتر موارد، شما به VPS خود از طریق پنل‌های کنترلی با رابط کاربری گرافیکی دسترسی پیدا می‌کنید. در این صورت به راحتی برنامه‌های خود را نصب و پیکربندی خواهید کرد. اما معمولا سرورهای اختصاصی به پیکربندی دستی نیاز دارند.

سوالات متداول

از جمله سوالات متداول راجع به VPS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • چه زمانی به یک وی‌پی‌اس نیاز داریم؟

چندین حالت وجود دارند که معمولا در این وضعیت نیاز به وی‌پی‌اس دارید. از جمله در زمان بزرگ بودن بیزینس، اجرای اپلیکیشن‌ها، نیاز به امنیت بیشتر، نیاز به آپ‌تایم و انعطاف پذیری بیشتر، دسترسی و کنترل بیشتر روی سرور.

  • فاکتورهای مهم در انتخاب هاستینگ چیست؟

از جمله این فاکتورها می‌توان به نوع سیستم عامل ویندوز یا لینوکس، میزبانی مدیریت شده، مقیاس پذیری، هاست ابری یا معمولی، نوع پشتیبانی و هزینه اشاره کرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت