G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\8\wat-is-metaverse-hoe-werkt-het.png

متاورس چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

متاورس درواقع جهان‌های دیجیتال موازی هستند که مجموعه‌ای از تجربیات منحصربه‌فرد را به کاربران ارائه می‌دهند. این دنیاهای مجازی از طریق کامپیوتر، هدست واقعیت مجازی یا گوشی هوشمند قابل دسترسی هستند. واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، اینترنت و بلاک چین معنای جدیدی به Metaverse می‌دهند. درواقع پیشرفت‌های قابل توجه در همه این حوزه‌ها، دنیای مجازی جدید، هیجان‌انگیز و حتی سودآور را به وجود آورده است.

متاورس چیست؟

متاورس یک فضای مجازی فراگیر است که به‌طور یکپارچه عناصر برنامه‌ریزی‌شده را با اجزای خود ترکیب می‌کند. به نحوی که همه تحت تأثیر این دنیای مجازی قرار می‌گیرند. املاک و مستغلات دیجیتال پایه و اساس Metaverse را تشکیل می‌دهد، زیرا این قطعات زمین مجازی به کاربران اجازه می‌دهد تا هر آنچه را که می‌خواهند در این بسترها توسعه دهند و ایجاد کنند. Metaverse اجازه می‌دهد تا تجربیات و محتوای تولیدشده توسط کاربر، مشابه دنیای مجازی Second Life فیلم «بازیکن یک آماده» باشد.

بلاک چین چیست و چه تأثیری در دنیای مجازی دارد؟

یکی از مؤلفه‌های مهم Metaverse، توانایی جابه‌جایی آواتار و دارایی‌های خود به صورت یکپارچه و فوری در سراسر جهان‌های مجازی مختلف است. فناوری بلاکچین چیزی است که این امر را ممکن می‌کند. بلاک چین یک دفتر کل دیجیتال توزیع شده است که داده‌ها را به جای متمرکز شدن در یک مکان یا سرور خاص، در کل شبکه ذخیره می‌کند. متاورس مانند NFT از فناوری بلاک چین استفاده می کند.

یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل The Sandbox، آرتور مادرید، در خصوص استفاده از بلاکچین در Metaverse این‌گونه بیان می‌کند: ایده بلاک چین در متاورس، ساخت نوع جدیدی از دارایی دیجیتال است که بر اساس مالکیت و حاکمیت ایجاد شود.

آیا Metaverse در حال حاضر مسئله مهمی است؟

بر اساس داده‌های Statista تا ژانویه 2021، 4.66 میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر جهان وجود داشته است که اکثریت قریب به اتفاق این افراد (93٪) از طریق تلفن هوشمند به اینترنت دسترسی دارند. اینترنت به عنوان نقطه ورود به هر فرا جهانی است در دنیای دیجیتال شناخته می‌شود. درواقع در دنیای امروزی هرکسی به اینترنت دسترسی دارد. این قابلیت در دسترس بودن اینترنت باعث شده است که کاربران به سمت دنیاهای موازی دیجیتال و Metaverse تمایل پیدا کنند.

استفاده از بازی‌های دیجیتال به عنوان پلی برای ارتباط با دنیای مجازی متاورس

  • یکی از کمپانی‌های که در سال‌های اخیر به‌خوبی در متاورس درآمد کسب کرده است کمپانی اپیک گیمز است. کمپانی Epic Games به عنوان شرکتی که بازی Fortnite را به وجود آورده، درآمد قابل توجهی از کاربران 350 میلیونی خود کسب کرده است. درواقع این کاربران برای اجرای این بازی در دنیای مجازی و خریدهای درون برنامه‌ای بیش از میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند. البته باید به این نکته اشاره که بازی Fortnite مبتنی بر بلاک چین نیست، در این بازی، کاربران باید دلار را با ارز مجازی یا V-bucks مبادله کنند.

در دسامبر 2019، یکی از مقامات اپیک گیمز، آقای سوئینی، گفت: “Fortnite یک بازی است، اما این سؤال را تا 12 ماه دیگر بپرسید.« از آنجایی که تعداد مشترکین زیادی وجود دارد و محیط بسیار غوطه‌ور است، این بازی به عنوان یک درگاه ورودی به مفهوم Metaverse تلقی می‌شود. در ابتدا، مفهوم صرفاً ایجاد یک بازی عالی بود. اکنون، این مفهوم به ایجاد راهی جدید برای تعامل مردم با دنیای مجازی خود در اقتصادهای دیجیتال تبدیل شده است.

  • یکی دیگر از بازی‌های دیجیتالی در دنیای متاورس Roblox است. این بازی به عنوان یکی از پلتفرم‌های بازی در Metaverse شناخته می‌شود. ارزش کمپانی ارائه دهنده این بازی به بیش از 4 میلیارد دلار رسیده است.
  • در سال 2017، Decentraland که دنیای Metaverse مبتنی بر اتریوم خود را ساخته است، عرضه اولیه سکه خود یا ICO را تکمیل کرد. در این فرآیند این شرکت تقریباً 24 میلیون دلار جمع‌آوری کرد. دنیای ساخته‌شده توسط Decentraland به کاربران این امکان را می‌دهد که زمین مجازی و کالاهای NFT را خریداری کنند. مالکان زمین‌بر روی قطعات خود کنترل دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر طور که می‌خواهند توسعه دهند و بسازند.

توکن های غیر قابل تعویض (NFTs)

توکن های غیر قابل تعویض یا همان NFT ها چیزی هستند که متاورس را ممکن می‌کنند. درواقع NFT یک دارایی رمزنگاری است که به معنای مالکیت چیزهای منحصربه‌فرد مانند زمین دیجیتال، هنر دیجیتال، لباس دیجیتال، موسیقی، دارایی درون بازی و بسیاری موارد دیگر است. ویژگی کلیدی NFT این است که قابل تعویض یا تغییر نیست؛ بنابراین، یک NFT ذاتاً منحصربه‌فرد است. همین امر باعث می‌شود که ارزش آن به‌مرور بیشتر شده و به عنوان یک شی کمیاب و نایاب شناخته شود.

خریدوفروش زمین مجازی در متاورس به چه معنی است؟

زمین مجازی در متاورس با یک NFT نشان داده می‌شود. این به این معنی است که شما یک فضای دیجیتالی را به عنوان زمین خریداری می‌کنید. این زمین می‌تواند در یک شهر مجازی، در یک بازی مجازی و یا در یک ساختار مجازی باشد. نکته قابل توجه این است که خردی زمین در بسترهای معروف امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته است. به همین دلیل قیمت زمین مجازی در برخی از بسترها به شدت افزایش یافته است. به نحوی که قیمت زمین‌های مجازی با برخی از زمین‌های واقعی برابری و حتی رقابت می‌کند.

در فوریه 2021، یک قطعه زمین مجازی در بازی Axie Infinity که مبتنی بر بلاک چین است، به قیمت 1.5 میلیون دلار (به صورت ارز دیجیتالی اتر) به فروش رسید. این کار باعث شد که رکورد فرید و فروش مبتنی بر NFT در آن زمان شکسته شود. خریدار این قطعه املاک دیجیتالی در موقع خرید اعلام کرد که “قطعات زمین جنسیس نادرترین و بهترین در بازی Axie Infinity هستند”. این کار درواقع شبیه به سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در دنیای واقعی است.

کمپانی‌های دیجیتالی بزرگ محصولات و خدمات خود را به دنیای دیجیتالی می‌برند

با توجه به اخباری که روزانه در خصوص این دنیای مجازی جدید شنیده می‌شود، جای تعجب نیست که برندها و مؤسسات بزرگ شروع به قرار دادن برند نشان تجاری خود در متاورس کنند. برندهای بزرگ در حال حاضر از وفاداری مشتریان خود در دنیای واقعی استفاده کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری در دنیای مجازی می‌کنند تا در Metaverse نیز خدمات و محصولات خود را به مشتریان خود ارائه دهند.

به عنوان مثال، آدیداس اخیراً با Karlie Kloss در داخل Decentraland همکاری کرد. در این همکاری شرکت‌کنندگان می‌توانستند یک جفت کفش (دیجیتال) آدیداس را برای آواتار خود دریافت کنند. این کفش‌های دیجیتالی دقیقاً مشابه با نمونه‌های فیزیکی آن‌ها است. برای برندها، تعامل metaverse روشی بسیار کم‌هزینه برای دستیابی به کاربران جدید، تعامل با مشتریان فعلی و ارائه خدمات و محصولات به‌تمامی کاربران است. گالری‌های مجازی در metaverse، جوراب‌ها و کفش‌های کتانی دیجیتالی، آواتارها، زمین‌های دیجیتالی، همه و همه در متاورس باهم در ارتباط هستند. درنتیجه می‌توان تعاملات را همگراتر و بهتر ایجاد کرد.

نتیجه‌گیری نهایی

متاورس هنوز در مراحل اولیه است. با ادامه پیشرفت‌های فناوری در AR/VR، این احتمال وجود دارد که Metaverse نقش مهمی را در زندگی ما ایفا کند. از نظر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی این دنیای دیجیتالی می‌تواند روی زندگی ما تأثیرگذار باشد. افراد مختلف بر این باور هستند که Metaverse فرصتی جذاب برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال تنوع بخشیدن و هماهنگی خود با روندهای موجود در جامعه ارزهای دیجیتال امروزی هستند.

0 دیدگاه روشن متاورس چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت