شیوه کارکرد ChatGPT چگونه است؟ آشنایی با مدل پشت پرده آن

شیوه کارکرد ChatGPT چگونه است؟ آشنایی با مدل پشت پرده آن

در مقاله قبل به طور خلاصه راجع به ChatGPT صحبت کردیم و با کاربردهای آن تا حدی آشنا شدیم. حال می‌خواهیم در این بخش به معرفی نحوه کارکرد و محدودیت‌های آن بپردازیم و درک عمیق‌تری از این فناوری و ابزار فوق العاده هوش مصنوعی داشته باشیم. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی مطالب مهمی پیرامون ساختار و نحوه عملکرد ChatGPT بپردازیم.

ChatGPT چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله این ابزار محبوب هوش مصنوعی را برای شما معرفی کنیم، باید گفت ChatGPT یک مدل پیشرفته پردازش زبان طبیعی (NLP) است که توسط OpenAI توسعه یافته است. این پلتفرم یک نوع از مدل محبوب GPT-3 (Generative Pertained Transformer 3) می‌باشد که توسط حجم عظیمی از داده‌های متنی آموزش داده شده است تا پاسخ‌هایی شبیه انسان به یک ورودی داده متنی ایجاد کند.

این چت بات اولین بار توسط یک شرکت هوش مصنوعی در 30 نوامبر سال 2022 راه اندازی شد. هرچند توانست دیدگاه بسیاری از کاربران را به خود جلب کند اما به گفته دانشمند ارشد هوش مصنوعی متا، ChatGPT نوآورانه نیست و نمی‌توان آن را انقلابی دانست. این سخن از جهاتی درست است؛ چراکه با درنظر گرفته محدودیت‌های این پلتفرم، نمی‌توان در برنامه‌های پیچیده روی آن حسابی باز کرد.

مسئله مهمی که می‌خواهیم اکنون در مورد آن توضیحاتی را بیان کنیم، شیوه کارکرد این ربات و نحوه شکل گیری آن است. اگر شما هم نمی‌دانید که ChatGPT چگونه کار می کند؟ تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی کامل ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن بپردازیم. همچنین باید بدانید از آنجایی که ChatGPT هنوز در مرحله تحقیقاتی خود می‌باشد، استفاده از آن رایگان بوده و می‌توانید هر تعداد سوالی که می‌خواهید بپرسید.

آشنایی با چت جی پی تی

نحوه کارکرد هوش مصنوعی ChatGPT چگونه است؟

برخلاف مدل‌های سنتی NLP که بر قوانین دست‌ساز و داده‌های برچسب‌گذاری شده دستی تکیه می‌کنند، ChatGPT از معماری شبکه عصبی (neural network) و یادگیری نظارت نشده (unsupervised learning) برای تولید پاسخ‌ها استفاده می‌کند. این بدان معناست که این ابزار می‌تواند پاسخ‌ها را بدون نیاز به توضیح صریح پاسخ درست، بیاموزد. این قابلیت بسیار مهم است و می‌تواند آن را به ابزاری قدرتمند برای پاسخ گویی به طیف وسیعی از درخواست‌های مکالمه تبدیل نماید.

برای تولید پاسخ‌هایی که در این پلتفرم مشاهده می‌کنید، ChatGPT از یک مدل شبکه ترنسفورمر یا transformer network چند لایه استفاده می‌کند. این مفهوم همانند RNNها، یک مدل و نوعی معماری دیپ لرنینگ است که ثابت کرده در پردازش زبان طبیعی بسیار کارآمد می‌باشد. در این حالت، یک جمله ورودی می‌گیرد، آن را با استفاده از دانش داخلی خود پردازش کرده و سپس پاسخی را تولید می‌کند که مربوط به متن یا پیام ورودی است.

همچنین یکی از ویژگی‌های کلیدی ChatGPT، توانایی آن در ایجاد پاسخ‌هایی است که با موضوع مکالمه سازگار می‌باشد. این همان چیزی است که چت جی پی تی را به مدل انسانی نزدیک می‌کند و او را قادر به درک جریان گفتگو و ایجاد پاسخ‌هایی به طور طبیعی با آنچه قبلا گفته شده، می‌نماید. همین ویژگی باعث شده است تا از این برنامه بتوان برای ارائه خدمات کاربران و مشتریان استفاده نمود.

به طور کلی، ChatGPT یک مدل NLP قدرتمند است که می‌تواند پاسخ‌هایی شبیه انسان به یک ورودی داده شده ایجاد نماید. توانایی آن در درک موضوع یک مکالمه و ایجاد پاسخ‌های مرتبط، آن را به ابزاری ارزشمند برای طیف گسترده‌ای از وظایف مکالمه تبدیل می‌کند. شما می‌توانید با آموزش استفاده از ChatGPT، بسیاری از کارهای خود را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهید.

آشنایی با نحوه کارکرد ChatGPT

محدودیت های چت جی پی تی چیست؟

در کنار تمام پتانسیل‌هایی که در این بخش وجود دارند، برای استفاده از چت جی پی تی محدودیت‌هایی درنظر گرفته شده است که از آن جمله می‌توان گفت:

  • یکی از محدودیت‌های ChatGPT این است که یک مدل بزرگ و پیچیده بوده و به همین دلیل، اجرای آن به منابع فشرد‌ه‌ای نیاز دارد. این موضوع می‌تواند استفاده از آن را در برنامه‌های بلادرنگ، مانند چت بات‌ها، که ممکن است نیاز به پاسخ‌های سریع‌تری داشته باشند، چالشی‌تر کند.
  • یکی دیگر از محدودیت‌ های ChatGPT این است که یک مدل مولد می باشد. به این معنی که همیشه قادر به ارائه پاسخ‌های دقیق به سؤالات خاص نیست. در برخی موارد، پاسخ‌های تولید شده ممکن است نامربوط یا بی‌معنی باشند که می‌تواند نحوه کار ChatGPT را کم ارزش‌تر کند.
  • علاوه بر موارد قبل، ChatGPT مانند همه مدل‌های NLP، با کیفیت و کمیت داده‌هایی که روی آن آموزش دیده شده، محدود می‌شود. همانطور که می‌دانید، اطلاعات این ربات تا سال 2021 محدود است. بنابراین اگر این مدل بر روی یک مجموعه داده متنوع و مطمئن آموزش داده نشود، نمی‌تواند پاسخ‌های دقیقی به ورودی‌هایی که خارج از داده‌های آموزشی آن هستند، ارائه کند.

به طور کلی، اگرچه ChatGPT یک مدل NLP قدرتمند و همه کاره است، اما بدون محدودیت هم نمی‌باشد. پس باید گفت با وجود ماهیت و فشرده بودن منابع آن، عدم درک کامل از سوالات و ارائه پاسخ‌های نامربوط یا بی‌معنی، آن را برای برنامه‌های خاص ایده‌آل نمی‌کند.

آشنایی با محدودیت‌های چت جی پی تی

پرسش های متداول

برخی از پرسش‌های متداولی که کاربران ممکن است در رابطه با موضوع این مقاله داشته باشند، عبارتند از:

  • نحوه استفاده از ChatGPT چگونه است؟

برای آنکه بتوانید از این برنامه استفاده کنید، می‌بایست ابتدا در سایت OpenAI یک اکانت ایجاد نمایید. سپس باید به آدرس اینترنتی chat.openai.com مراجعه کرده و با احراز هویت از طریق یک شماره تلفن بین المللی، امکان ثبت نام و استفاده رایگان از چت جی پی تی را داشته باشید.

  • مدل NLP چیست؟

انسان‌ها با زبان طبیعی با یکدیگر صحبت می‌کنند اما کامپیوتر نمی‌تواند اینگونه رفتار کند. چراکه انتقال داده‌ها در این دستگاه‌ها به صورت 0 و 1 خواهد بود. پردازش زبان طبیعی یا NLP به شاخه‌ای از هوش مصنوعی اشاره دارد که به ماشین‌ها توانایی خواندن، درک و استخراج معنی از زبان‌های انسانی را می‌دهد و برنامه نویسی آن اکثرا با زبان برنامه نویسی پایتون می باشد.

  • هوش مصنوعی به کار رفته در چت جی پی تی چیست؟

به طور کلی، این فناوری مبتنی بر یک مدل هوش مصنوعی است که با عنوان Generative Pre-trained Transformer 3 (GPT-3) شناخته شده و یک مدل از ماشین لرنینگ توسعه یافته در OpenAI می‌باشد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت