6 ویژگی سرور ابری که بایستی بدانیم

قبل از اینکه به سراغ اصل مطلب برویم و مزایای سرور ابری  را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است که این مثال ساده را با هم مرور کنیم. فرض کنید صاحب کسب و کاری هستید که تعدادی پرسنل در آن طبق برنامه تنظیم شده مشغول به کار میباشند. شما به عنوان مدیر مجموعه، این اختیار را دارید که در زمان نیاز، ساعت کار آنها را تغییر دهید. ضمن اینکه کارکنان، طبق میزان ساعتی که فعالیت کرده‌اند حقوق دریافت میکنند. به نظر شما، در این مجموعه چه اتفاقی خواهد افتاد. به عنوان مثال، اگر این کسب و کار، یک رستوران باشد، طبق برنامه با حداقل تعداد نیروی کار روز کاری شروع می شود و در زمان اوج شلوغی که همان وقت ناهار، شام و یا مناسبتهای مختلف عید و… است، بر تعداد کارکنان می افزاید. ساعت اضافه شده، در محاسبه حقوق نهایی پرسنل لحاظ میشود. شاید این مثال، ساده به نظر برسد ولی مفاهیم مقدماتی  سرور ابری  را می‌توان به عملکرد و شیوه کار همین مثال تشبیه نمود.

۶ مورد از مزایای سرور ابری

اکنون که نگاه جامعی از فناوری ابری  حاصل شد، به معرفی برخی از مزایای سرور ابری می پردازیم. دانستن این مزایا به ما کمک میکند که بیشتر به اهمیت و ضرورت استفاده از این سرویس پی ببریم. البته قبل از هر چیزی، بایستی گفته شود که فناوری ابری هم، مثل بسیاری از فناوری های دیگر خالی از محدودیت و معایب نیست، ولی می‌توان با مدیریت و کنترل آنها بهره بردن از مزایای سرور ابری را به طور چشمگیری افزایش داد.

صرفه جویی در منابع و هزینه ها

در مثال بالا میتوان، پرسنل را یک  سرور ابری  دانست. همانطور که واضح است، در مواقع نیاز و با افزایش مراجعه کنندگان (مشتری) به وبسایت و یا برنامه نرم‌افزاری، بر مقدار منابع افزوده می شود. از طرف دیگر، با کاهش ترافیک، تعدادی از این نیروهای میزبان آزاد می‌شوند. بنابراین، نیاز به حضور دائمی و پرداخت حقوق کاذب نبوده که همین انعطاف پذیری، موجب بهینه سازی منابع و صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد.

امنیت

نگهداری اطلاعات در سرور ابری، بر روی اینترنت و خارج از محیط سازمان سرویس گیرنده انجام میشود. در این حالت، نگهداری اطلاعات به شکل رمزنگاری شده انجام می‌شود که موجب افزایش امنیت آن در برابر حمله متجاوزان و هکرها می گردد. شاید این نگاه کمی بدبینانه باشد که پرسنل هر مجموعه میتوانند اولین سارقان اطلاعات باشند، ولی آمارها نشان دهنده آن است که نگهداری داده ها به روش سنتی و بدون بهره گیری از سرور ابری، احتمال دسترسی پرسنل به اطلاعات طبقه بندی شده را افزایش می‌دهد.

سرعت

برتری سرعت در سرور ابری را می توان از دو جنبه مورد بررسی قرار داد. اول از منظر صاحب وبسایت می باشد: بسیار روشن است که نیازهای هر کسب و کاری با گذشت زمان و توسعه یافتن آن افزایش می‌یابد. در نتیجه، پاسخگویی به این نیاز ها (مانند:  فضای ذخیره سازی  و هاست ابری )، از طریق فناوری ابری و با انجام یکسری تنظیمات، به سرعت قابل اجرا است. دید دوم اینکه: در فناوری سرور ابری، مشتریان و مراجعه کنندگان کسب و کار آنلاین، به سرورهای قوی متصل می‌شوند و همین مسئله موجب افزایش سرعت برای دریافت خدمات و افزایش رضایت آنها می گردد.

کاهش محدودیت فاصله

با بهره مند شدن از فناوری سرور ابری، بیشتر از گذشته این جمله را احساس میکنیم که دنیای امروزی به یک جزیره کوچک تبدیل شده است. این بدان معناست که محدودیت فواصل فیزیکی، به طور چشمگیری کاهش یافته است و در واقع با به کارگیری فناوری سرور ابری، افراد مختلفی که به اطلاعات یک ابر مجازی دسترسی دارند، فارغ از موقعیت مکانی خودشان، در جهت انجام پروژه ها با یکدیگر همکاری میکنند.

حفاظت و بازیابی اطلاعات

نگهداری و حفاظت داده‌ها در فناوری سرور ابری، بر روی یک یا چند سرور انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود که در صورت نیاز، بازیابی اطلاعات به راحتی انجام شود، چرا که اگر یک سرور با قطعی یا خرابی مواجه شود، دسترسی و بازیابی اطلاعات در سرور دیگر قابل انجام است.

خودکار بودن سرور ابری

بسیاری از تنظیمات و بروز رسانی ها در سرور ابری  های ابری به صورت خودکار انجام می‌شود. در واقع با انجام تنظیمات خودکار، تعمیر، نگهداری و به روز رسانی های منظم، جهت ارائه سرویس های بهتر می پردازند.

سخن پایانی

همانطور که از مفهوم  فناوری ابری  دانستیم، این فناوری دارای مزایای زیادی می باشد. واضح است که استفاده از سرور ابری، به میزان قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش داده و علاوه بر این، انرژی سازمان در نگهداری از اطلاعات را بهینه سازی می کند. در نتیجه، ذهن مدیر و کارمندان سازمان، از دغدغه نگهداری اطلاعات رها شده و برای پیشرفت در مسیر موفقیت کسب و کار، متمرکز میگردد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت