عوامل تاثیر گذار بر روی سرعت هاست وردپرس چیست؟

هاست وردپرس یکی از بهترین پیشنهادات برای انتخاب فضای ذخیره سازی هاست شما است. اگر اهمیت این نوع‌ هاست‌ها را نمی‌دانید باید بگوییم ایران از نظر داشتن سایت‌های وردپرسی، رتبه 2 و در برخی دیگر از آمارها رتبه 3 را در جهان دارد. از سوی دیگر، در حدود 40 درصد از کل سایت‌های دنیا با این سیستم مدیریت محتوا طراحی شده‌اند. چنین آمارهایی به وضوح بیان می‌کنند که چقدر هاست وردپرس می‌تواند مهم باشد. در این مقاله می‌خواهیم به یکی از موضوعات مرتبط و مهم در مورد این نوع هاست‌ها بپردازیم و شما را با عوامل موثر بر سرعت آن بیشتر آشنا کنیم.

هاست وردپرس چیست؟

در یک پاسخ کوتاه و اجمالی باید گفت به فضاهای ذخیره سازی که صرفا برای پاسخگویی بهتر به عملکرد و نیازهای سیستم مدیریت محتوای وردپرس طراحی شده باشند،‌ هاست وردپرس می‌گویند. این مدل‌ فضاهای ذخیره سازی مانند هاست ابری ووکامرس،‌ معمولا دارای فیچرهایی برای تعامل راحت‌تر با سیستم مدیریت محتوای وردپرسی هستند. مثلا شما می‌توانید با یک کلیک،‌ امکان نصب وردپرس را داشته باشید. همچنین برخی از این هاست‌ها می‌توانند به صورت خودکار وردپرس شما را بروزرسانی کنند.

جالب است بدانید که مدل‌های مختلفی برای هاست وردپرس وجود دارند که می‌توانید آنها را به صورت‌های اشتراکی،‌ اختصاصی یا مدیریت شده تهیه کنید. برخی دیگر از مزیت‌هایی که می‌توانید با خرید هاست وردپرس بدست آورید عبارتند از: امنیت بالاتر که در این حالت شما می‌توانید پلتفرم وردپرسی خود را در برابر حملات سایبری تقویت کنید. بهبود قابلیت‌های دسترسی که می‌توانند به شما امکان رسیدگی به پلاگین‌ها و قالب‌های وردپرسی را بدهند.

در کل برای کسانی که می‌خواهند پا را فراتر گذاشته و برای ارتقا سرعت سیستم مدیریت محتوای وردپرسی خود اقدام کنند، این هاست‌ پیشنهاد می‌شود. به جهت کارایی بالاتری که این نوع فضاهای ذخیره سازی دارند،‌ ممکن است هزینه بالاتری نسبت به هاست‌های معمولی داشته باشند.

چه فاکتورهایی بر سرعت هاست وردپرس تاثیرگذار هستند؟

ممکن است شما به عنوان یک وبمستر، قصد بیشتر کردن سرعت هاست وردپرسی‌تان را داشته باشید. در این حالت لازم است با عواملی که بر سرعت این نوع هاست‌ها موثر هستند آشنا شده تا از آنها به منظور تقویت سرعت سایت خود استفاده کنید. این موارد عبارتند از:

  • نوع هاست: همانطور که در بخش قبل هم ذکر کردیم، انواع مختلفی از هاست‌ها وجود دارند که از جمله آنها می‌توان به هاست‌های اشتراکی، مدیریت شده یا اختصاصی اشاره کرد. بهترین هاست وردپرسی مدل‌های اختصاصی آن هستند. برحسب اینکه چقدر از منابع هاست به اشتراک گذاشته شده،‌ این عامل می‌تواند بر سرعت هاست‌های وردپرسی موثر باشد.
  • سنگینی داده‌های سایت:‌ بدیهی است که سنگین بودن سایت خود عاملی بر کاهش سرعت هاست آن خواهد بود. بالا بودن تعداد پلاگین‌های نصب شده، سنگین بودن قالب یا غیر استاندارد بودن آن، تعداد بالای صفحات و عدم بهینه سازی تصاویر و ویدیوها یا فایل‌های داخل سایت می‌توانند منجر به نوسان سرعت هاست وردپرس شوند.
  • داخل و خارج بودن هاست: یک مورد دیگر که باید از آن نیز به عنوان عامل تاثیرگذار در سرعت هاست وردپرس نام برد، موقعیت جغرافیایی است. معمولا سرورهایی که در خارج از ایران قرار دارند،‌ سرعت نسبتا کمتری را در لود اولیه خواهند داشت.
  • سخت افزارهای ذخیره سازی: همواره به دنبال شرکت‌هایی باشید که از فضاهای ذخیره سازی SSD NVME استفاده می‌کنند. چراکه سرعت پردازش، خواندن و نوشتن در این هاردها بیشتر از دیگر تجهیزات مانند SATA‌ بوده و می‌تواند در سرعت لود سایت بسیار موثر باشد.
  • میزان بازدید و پهنای باند: هر بازدید از طرف کاربران شما، ده‌ها درخواست به هاست ارسال می‌کند. برحسب اینکه پلن هاست شما چگونه انتخاب شده باشد،‌ این مورد نیز در سرعت هاست موثر خواهد بود. شما باید بتوانید پلنی را انتخاب کنید که از پس حجم درخواست‌های کاربران برآید.

مشخصات و ویژگی‌های هاست وردپرس چیست؟

همانطور که گفتیم، هاست وردپرس به جهت بهینه بودن آن برای سایت‌هایی با این سیستم مدیریت محتوا بسیار پرسرعت است. با این حال عواملی وجود دارند که بر سرعت آن تاثیر می‌گذارند. در رابطه با عوامل کاهش یا افزایش سرعت در این نوع‌ هاست‌ها، باید به چند پارامتر اشاره کنیم که عبارتند از:

  • این نوع هاست‌ها حداقل الزامات نصب سیستم مدیریت محتوای وردپرسی یعنی PHP نسخه 5.2.4 یا بالاتر و MySQL نسخه 5.0.15 یا بالاتر را دارند.
  • هاست‌های وردپرسی فضای مدیریت ساده‌ای دارند و تفاوتی با دیگر نوع هاست‌ها نخواهند داشت. بنابراین نیازی به نگرانی در مورد پیچیدگی آنها نخواهید داشت.
  • این نوع هاست‌ها امکان پشتیبانی از پلاگین‌ها و پوسته‌های وردپرسی را داشته و می‌توانید به راحتی آنها را نصب کنید.
  • این نوع هاست‌ها امکان نصب گواهی‌های SSL‌ را داشته و می‌توانند امنیت سایت شما را تامین کنند.
  • این نوع هاست‌ها دارای قابلیت بکاپ گرفتن و پشتیبانی یا Restore آنها خواهند بود.
  • معمولا هاست‌های وردپرسی دارای منابع پردازشی بالاتری از نظر میزان رم و هسته هستند.

شما می‌توانید از هر موسسه‌ای که این نوع هاست‌ها را تهیه می‌کنید، درخواست خود را برای اطلاع از ویژگی‌های هاست ثبت کنید. در این صورت مشخصات کامل هاست در پلتفرم مدنظر شما از سوی پشتیبان ارسال می‌شود.

پرسش‌های متداول کاربران

در انتهای این مقاله نیز راجع به عوامل موثر بر سرعت هاست وردپرس،‌ به سوالات پرتکرار شما کاربران می‌پردازیم که عبارتند از:

  • آیا سرعت سایت وردپرسی صرفا وابسته به نوع هاست است؟

خیر؛ همانطور که گفتیم بهینه بودن فایل‌های داخل سایت،‌ تعداد پلاگین‌های نصب شده و استاندارد بودن قالب می‌توانند تاثیر به سزایی در سرعت داشته باشند.

  • بهترین سرویس ارائه دهنده هاست‌های وردپرسی چیست؟

برای آنکه بتوانید بهترین مراکز ارائه دهنده خدمات هاستینگ را بشناسید،‌ بهتر است کمی راجع به رضایت کاربران آنها تحقیق کنید. همچنین به مشخصات هاستی که ارائه می‌شود، اهمیت دهید. یکی از بهترین پلتفرم‌ها در این بخش، موسسه “چابکان” نام دارد. این مجموعه در زمینه ارائه سرویس‌های ابری،‌ فضای ذخیره سازی و دیتابیس ابری به شرکت‌ها، برنامه نویسان و استارتاپ‌ها فعالیت می‌کند. از دیگر محصولات مجموعه چابکان سیستم،‌ همچنین می‌توان به انواع سرویس‌های cloud از جمله هاست ابری اشاره کرد. شما می‌توانید برای تهیه محصولات و استفاده از خدمات ما، با ایجاد پنل کاربری در سایت اقدام کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت