مقایسه سرور ابری با سرور اختصاصی

با پیشرفت تکنولوژی، شکل سنتی کسب و کارهای مختلف به سرعت تغییر کرده و به سمت اینترنتی شدن رفته‌اند. یکی از سوالات بسیار مهم این روزها در آنلاین شدن مشاغل مختلف این است که استفاده از کدام نوع سرور بهتر میباشد؟! سرور ابری یا سرور اختصاصی.

برای درک بهتر این مسئله، از یک مثال ساده شروع میکنیم: فرض کنید که صاحب کسب و کاری در حالت سنتی هستید و مغازه و محلی فیزیکی برای شغل خود دارید. در این حالت، اگر به دلایلی قصد توسعه کسب و کار خودتان داشته باشید(مثلاً، به مرور زمان مشتریان شما بیشتر شده و یا محصولات بیشتری برای فروش داشته باشید)، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ قطعاً، باید فضای مغازه را از لحاظ وسعت توسعه دهید و مکان بزرگتری را برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان در نظر بگیرید.

انجام این کار، نیازمند تغییر دکور، صرف زمان و یا نقل مکان به جای دیگر میباشد. اگر این حالت را با کمی شبیه سازی، مشابه سرور اختصاصی در نظر بگیریم، حالت سرور ابری را می توان اینگونه در نظر گرفت: یک کانال تگرام دارید که در آن مشغول به کسب و کار هستید. واضح است که پس از مدتی، اعضای کانال به حداکثر تعداد خودش خواهد رسید. بنابراین، تنها کاری که در این شرایط انجام خواهید داد، ایجاد یک کانال دیگر و افزودن مشتریان جدید به آن میباشد.

با در نظر گرفتن این مثال ساده، مشاهده می شود که توسعه دادن و افزودن امکانات کسب و کار در حالت دوم، با صرف هزینه کمتر و سرعت بیشتری قابل انجام می باشد. اما این همه ماجرا در مقایسه سرور ابری و سرور اختصاصی نیست. در ادامه با ما همراه شوید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

هزینه تامین منابع در سرور ابری و سرور اختصاصی

یکی از فاکتورهای مهم در مقایسه سرور ابری با سرور اختصاصی، تفاوت در میزان هزینه ها می باشد. در واقع برای استفاده از سرور اختصاصی، بایستی مقداری هزینه ثابت اولیه برای تامین منابع و زیرساختهای لازم پرداخت نمایید. این در حالی است که استفاده شما از منابع در زمان های مختلف شبانه روز متفاوت است.

به عبارت دیگر، برای استفاده از سرور اختصاصی، هزینه حداکثر منابعی که به شما داده می شود را پرداخت می کنید، ولی در تمام اوقات از آن حداکثر ظرفیت استفاده نخواهید کرد. این مسئله، موجب افزایش هزینه های کاذب برای کسب و کار شما می شود که با ارائه فناوری ابری و استفاده از سرور ابری تا حد زیادی بهبود داده شده است. راه حل سرور ابری برای کاهش این هزینه ها، دقیقاً چیزی برعکس ضرب المثل معروف می باشد: یعنی، در سرور ابری هر چقدر آش بخورید، پول پرداخت می کنید.

شخصی سازی برتر سرور اختصاصی

با وجود اینکه هزینه تامین منابع و اجرای میزبانی در سرور ابری، بسیار مقرون به صرفه و بهینه است، اما هنوز هم شرکتهایی هستند که سرور اختصاصی را انتخاب میکنند. دلیل این انتخاب، شخصی سازی و کنترل بیشتر بر سرور می باشد. به عبارتی، تنظیم ویژگی های سرور متناسب با نیاز خود، در سرور اختصاصی بهتر انجام می‌شود.

هزینه‌های نگهداری و کنترل از راه دور

از آنجا که سرور ابری، بر پایه فناوری مجازی سازی و اینترنت عمل میکند، دسترسی و کنترل از راه دور آن راحت تر انجام می شود. از طرفی، بخش عمده‌ای از فعالیتهای نگهداری و تامین امنیت در سرور ابری، به عهده سرویس دهنده می باشد. در صورتی که نگهداری از سخت افزارهای یک سرور اختصاصی محلی و همینطور برقراری امنیت و حفاظت از اطلاعات موجود در سیستم بر عهده پرسنل شرکت سرویس گیرنده است. این مسئله، هزینه و انرژی زیادی را از کارمندان سازمان می‌گیرد.

جمع بندی

تا اینجا دانستیم که هر سرور، مزایا و معایب خودش دارد. به طور خلاصه می توان گفت: معمولا، اینترنتی کردن کسب و کارها در گذشته به این صورت بوده است که صاحبان مشاغل مختلف به وسیله یک سرور مشترک، کار خودشان را شروع کرده و در ادامه با توسعه یافتن کسب و کارشان اقدام به تهیه سرور اختصاصی میگردند. همانطور که گفته شد، سرور ابری، فناوری جدیدتری است که نیازمند هزینه و نگهداری کمتری نسبت به روشهای قدیمی تر میباشد. سرور ابری، علاوه بر تهیه هاست برای وبسایت، طیف گسترده ای از خدمات متنوع را شامل می شود. خدماتی همچون: فضای ذخیره سازی ابری، برنامه های آماده دیتابیس و…. برای دسترسی به خدمات ابری و بهره‌مند شدن از مزایای آنها، ما در چابکان، به نشانی اینترنتی chabokan.net آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستیم. مجموعه چابکان، از متخصص های با تجربه علوم کامپیوتری تشکیل شده است که در حیطه فناوری اطلاعات فعال میباشند و انواع سرویس ابری را به شما دوستان عزیز ارائه می نمایند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت