فروش اینترنتی چیست و چرا اهمیت بسیاری دارد؟

اینترنت تغییرات زیادی بر ارتباطات و شیوه زندگی و کسب و کارهای ما گذاشته است، و هر چه این تغییر را سریعتر بپذیریم و با آن همراه شویم، می‌توانیم هم درآمد خود را افزایش دهیم و هم چشم‌انداز بهتری را برای تجارت خود رسم کنیم. اینترنت، خرید و فروش را بسیار آسان‌تر می‌کند و به همین دلیل است که هر ساله میزان خریدهای آنلاین در حال افزایش است و در واقع یکی از این موارد که وجود آن وابسته به اینترنت است، فروش اینترنتی یا آنلاین است که باعث ایجاد تغییرات مختلف در شیوه عرضه محصولات شده است. در ادامه با ما همراه باشید و درباره فروش آنلاین یا اینترنتی، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

اما قبل از آن باید اضافه کرد که به دلیل مزایای فراوان، بسیاری از افراد خرید به صورت آنلاین را به شیوه خرید سنتی ترجیح می‌دهند و در واقع حتی قبل از ارتباط با فروشنده، تحقیقات زیادی را درباره محصول مورد نظر خود انجام می‌دهند؛ در ضمن میزان خرید‌هایی که از طریق تلفن همراه انجام می‌شوند، نیز در حال افزایش است.

برای پی بردن به اهمیت تنظیم برنامه منظم جهت فروش اینترنتی، باید به این نکته اشاره کرد که طبق آمار و ارقام منتشر شده، 93 درصد از فرایند‌های خرید با جستجو به صورت آنلاین درباره محصول آغاز می‌شود و در واقع در صورتی که با ایجاد وب‌سایت، زمینه خرید اینترنتی را فراهم نکنید، حجم زیادی از مشتریان را از دست خواهید داد و فقط به سهم کمی از بازار (7 درصد) دسترسی خواهید داشت. پس ابتدا هاست ووکامرس خود را تهیه کنید و فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید.

چرا باید به فروش اینترنتی اهمیت دهیم؟

فروش اینترنتی این زمینه را فراهم کرده است که بسیاری از افراد به صورت آنلاین محصولات خود را خریداری کنند و در کمترین زمان خریدهای انجام شده در اختیار آنها قرار گیرد. با اینکه این شیوه فروش محصولات برای افراد مسن و همچنین کسانی که برنامه کاری شلوغی دارند، بسیار مهم و تاثیرگذار است، اما فروشنده‌ها و صاحبان کسب و کار نیز از مزایای آن بهره‌مند خواهد شد.

بدون توجه به محدودیت‌های جغرافیایی، کالا خود را می‌فروشند و تعداد مشتریان، تنها وابسته به افرادی که از فروشگاه سنتی بازدید می‌کنند نیست و افراد زیادی به صورت آنلاین آنها را انتخاب خواهند کرد. خدمات فروشنده‌ها به صورت 24 و در طول روزهای هفته خواهد بود و خود وب‌سایت نیز به عنوان فروشنده و دستیار هوشمند فعالیت و اطلاعات زیادی را درباره محصول عرضه خواهد کرد.

نکته دیگر این است که فروش اینترنتی و داشتن وب‌سایت علاوه بر اینکه میزان فروش محصولات به صورت آنلاین را افزایش می‌دهد، عملکرد فروشگاه‌های سنتی را تکمیل می‌کند و میزان فروش به صورت حضوری را نیز افزایش می‌دهد.

نکته‌ای که باید بدانید این است که فروش اینترنتی، یک سیاست فروش محصولات نیست و در واقع یک ضرورت است و هر چه در گرفتن ماهی خود تاخیر به خرج دهید، برای گرفتن ماهی تازه باید سرمایه و وقت بیشتری هزینه کنید.

دلایلی که در زیر می‌خوانید ،  اهمیت فروش اینترنتی برای کاربران  را توضیح خواهد داد.

چرا فروش اینترنتی برای کاربران مهم است؟

پاسخ سریع به سوالی که در عنوان بالا مطرح کردیم این است که خرید به صورت اینترنتی برای کاربران بسیار راحت‌تر است و آنها علاوه بر اینکه می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره محصول کسب کنند، شیوه‌های پرداخت زیادی را نیز در اختیار دارند. افراد می‌توانند در هر ساعت از شبانه‌روز و حتی هنگامی که در رختخواب خود هستند، بدون حضور در آلودگی، خرید‌های خود را نهایی کنند. دلایل عمده دیگر در زیر آمده است.

دلیل دیگر برای استقبال از فروش اینترنتی این است که امکان مقایسه قیمت‌ها برای کاربران در کمترین زمان وجود دارد. نکته دیگر این است که نقدها و نظرات زیادی در اینترنت وجود دارد و در واقع با اندکی مطالعه می‌توان اطلاعات کاملی را درباره محصول کسب کرد.

دلیل بعدی این است که بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از شلوغی و هرج و مرج دور بمانند و فروش اینترنتی این فرصت را در اختیار آنها قرار داده است. نکته دیگر این است که در این شیوه خرید، دیگر نگران جای پارک ماشین‌‌های خود نیستید و خرید امن و راحت خواهید داشت.

محصولاتی که خرید کرده‌اید برای شما ارسال خواهد شد؛ دلیل مهم دیگر است و در واقع دیگر محل فیزیکی فروشگاه اصلا مسئله مهمی نیست و پس از چند روز کاری، محصول مورد نظر شما با ضمانت اصالت و سلامت کالا ارسال خواهد شد.

فوق‌العاده نیست!! به جای گشتن در مکان‌های مختلف، در باکس کوچکی محصول مورد نظر خود را جستجو کنید و نتایج مختلف را مشاهده کنید. نکته دیگر از  مزیت‌های فروش اینترنتی برای خریداران  این است که امکان دسته‌بندی کالا‌های مختلف در وب‌سایت‌ها وجود دارد و در واقع کاربران می‌توانند با انتخاب دسته مورد نظر خود، به روشی به مراتب آسان‌تر محصول خود را خرید کنند.

از سوی دیگر، ایجاد بستری مناسب برای فروش اینترنتی و عرصه محصولات به صورت آنلاین باعث می‌شود که، فروشندگان، داده‌ها و اطلاعات زیادی را درباره کاربران و استراتژی‌های بازاریابی خود کسب کنند و با تجزیه و تحلیل این داده‌ها می‌توانند، موفقیت‌های بیشتری کسب کنند.

دلایلی که در بالا آوردیم همه برای این است که بگوییم موج اینترنت و فروش اینترنتی محصولات به همه جا خواهد رسید و شرکت‌هایی که از این فرصت استفاده کنند، به مزیت‌های زیادی دسترسی خواهند داشت.

فروش اینترنتی و امکان پیاده‌سازی تکنیک‌های مختلف بازاریابی و فروش

برای فروش محصولی مانند X به صورت اینترنتی، یک استراتژی منظم تنظیم کرده‌اید و پس از عرضه، میزان فروش محصول نیز بسیار مناسب بود، از این استراتژی و شیوه‌ای که پیاده‌سازی کردید می‌توانید برای فروش محصولات مشابه استفاده کنید و یا اینکه در صورتی که محصول X فروش خوبی نداشت، می‌توانید به سرعت استراتژی خود را تغییر دهید. پس با ایجاد بستری برای فروش آنلاین، امکان پیاده‌سازی تکنیک‌های مختلف بازاریابی و فروش وجود دارد تا به کاربران دلایل بیشتری برای خرید محصول و ماندن در وب‌سایت خود بدهید.

و اما مزیت دیگری که فروش آنلاین دارد، در میزان اثربخشی تبلیغات است. شیوه تبلیغات سنتی هم قیمت بالایی دارد و هم اینکه نمی‌توان آمار و ارقام دقیقی از میزان اثربخش بودن تبلیغات کسب کرد؛ اما تبلیغات آنلاین علاوه بر اینکه تاثیر بالاتری دارند، با ابزارهای مختلف که در این حوزه وجود دارد، امکان سنجش اثربخش بودن آنها و تجزیه و تحلیل رفتار کاربران نیز وجود دارد.

پس فروش اینترنتی فقط فروش محصولات نیست؛ بلکه شیوه‌ای است که یکی از دست‌آوردهای آن فروش بیشتر محصولات است.

مورد دیگر این است که از طریق شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانید محصولات خود را عرضه کنید، و نیازی به داشتن وب‌سایت ندارید. با اینکه وب‌سایت بسیار تاثیرگذار است و تاثیر آن بسیار واضح و مشخص خواهد بود.

استراتژی‌های موفق فروش اینترنتی

اینکه کدام استراتژی فروش اینترنتی محصولات مناسب‌تر است، به موارد زیادی مانند ماهیت کسب و کار شما، پیچیدگی محصول، بازار هدف و مشتریان وابسته است. در ادامه استراتژی‌های موفقی که می‌توانید برای فروش محصولات خود انجام دهید آمده است.

Value-Based Selling یا فروش مبتنی بر ارزش

تعریفی که از فروش مبتنی بر ارزش ارائه می‌شود، این است که به جای تمرکز بر فروش محصول، بر روی نشان دادن ارزش محصول خود به کاربر تمرکز کنید. هدف از این کار این است که نیازهای مشتری را در نظر بگیرید و با ارائه محصول فوق‌العاده و متناسب با نیازهای او، کاربر را به سمت خود جذب کنید.

از مزیت‌های این شیوه این است که امکان انتخاب بازار هدف آسان‌تر است و باعث شکل‌گیری رابطه‌ای عالی و اعتماد بیشتر میان شرکت و کاربر می‌شود، چون حتی اگر محصول ارائه شده قیمت بالایی داشته باشد، همسو با نیاز مشتری است و با اطلاعات کافی اقدام به خرید می‌نماید.

Power-Base Principle یا استراتژی قدرت

استراتژی فروش بعدی، اصل قدرت است که بار اصلی آن برعهده متخصص یا مشاور فروش است. مشتریان بالقوه از فروشندگانی که به آنها اعتماد دارند خریداری می‌کنند، بنابراین در فروش اینترنتی، روشنده نیازهای مشتری از خرید محصول را بهتر می‌شناسد و به شیوه‌ای مناسب آنها را به او عرضه می‌کند. در کشور ما افراد متخصص زیادی در این حوزه وجود ندارند، چون تمرکز بر فروش محصول است تا رضایت مشتری. در ضمن افرادی که در حوزه فروش و مشاوره فعالیت می‌کنند، اغلب تجربه بالایی در ایجاد و توسعه ارتباط بهتر ندارند.

SPIN Selling یا روش اسپین

ایده روش اسپین این است که هیچ‌کدام از مشتری‌ها شبیه یکدیگر نیستند و شرکت‌های مختلف باید بر روی نیاز مشتری تمرکز کنند. SPIN، مخفف کلمات Situation یا وضعیت، Problem یا مشکل، Implication یا دلالت و Need-Payoff یا ارزش محصول است.

در این شیوه، ابتدا وضعیت فعلی کاربران شناسایی می‌شود و مشکلاتی که باعث نیاز به خرید محصول شده‌اند تعیین می‌گردند و در بخش سوم، علت‌های آن بیان می‌شود و در آخر با نشان دادن ارزش محصول، کاربر به خرید آن هدایت می‌شود.

در واقع این شیوه بر پرسش از مشتری و ایجاد رابطه مناسب با او تمرکز دارد تا بتوان راه‌حل مشکل او را در قالب محصول عرضه کرد.

Solution Selling

روشی که بیشتر توسط شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، فروش بر اساس راه‌حل یا Solution است. در این شیوه، فروشنده فقط محصول را به فروش نمی‌رساند و توصیه‌هایی برای استفاده، آموزش و مشاوره را نیز ارائه می‌دهد. و در واقع یک راه‌حل و بسته کامل را عرضه می‌کند تا نتایج بهتر برای مشتری حاصل شود. اگر ارزش‌ها و یا پیشنهادات در این شیوه به خوبی مشخص نباشند، کاربر بر اساس قیمت تصمیم‌گیری خواهد کرد.

چگونه فروش اینترنتی خود را افزایش دهیم؟

تبلیغات و بازاریابی مناسب

یکی از شیوه‌های افزایش میزان فروش اینترنتی این است که شیوه‌های تبلیغاتی و بازاریابی مناسب را در استراتژی کلی خود تعریف کنیم. تبلیغات تاثیر گسترده‌ای دارند و ابزار زیادی نیز برای این کار در دسترس است. نکته دیگر این است که باید به تبلیغات زمان کافی برای تاثیر بر کاربران را بدهید. در ضمن تصویر مناسب محصول، خود یکی از شیوه‌های تبلیغاتی است که تاثیر فراوانی دارد.

صداقت، بهترین سیاست است

محصول خود را فراتر از آن چیزی که هست نشان ندهید و با قرار دادن اطلاعات مناسب به کاربران خود، اجازه دهید که به شما اعتماد کنند و با رضایت و اطلاعات کافی خرید خود را انجام دهند. در این شیوه و با ارائه دادن اطلاعات مناسب، کاربران به شما و هنگام ارائه محصولات جدید، اعتماد خواهند کرد.

رضایت کاربران از محصولات را به دیگر کاربران خود نشان دهید

طبق آمار و ارقام منتشر شده، تقریبا 70 درصد از کاربران به نظراتی که دیگر کاربران درباره محصول نوشته‌اند، اهمیت می‌دهند؛ بنابراین بستری مناسب برای مدیریت کامنت‌ها ایجاد کنید و نظرات را مدیریت کنید.

تخفیف‌های دوره‌ای ایجاد کنید

با ایجاد تخفیف‌های دوره‌ای، فروش اینترنتی محصولات خود را افزایش دهید، این شیوه حتی در صورتی که درصد تخفیف زیاد نباشد، همچنان موثر است.

ضمانت سلامت فیزیکی را ارائه دهید

با این کار، کاربران دیگر نیازی به ریسک کردن ندارند و محصول شما را با اطمینان و رضایت بیشتری خریداری می‌کنند. قانون ثابتی که وجود دارد این است که با کاهش ریسک‌پذیری مشتریان، میزان فروش اینترنتی افزایش می‌یابد.

انتخاب‌های کاربر را محدود کنید

می‌توان عنوان بالا را این‌گونه تغییر داد که زمان مناسب برای ارائه محصول را تعیین کنید. همیشه در دسترس بودن انتخاب‌های فراوان برای کاربران باعث افزایش میزان فروش نمی‌شود و ممکن است فقط کاربر را سرگردان کند.

شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید

افراد بیش از آنچه فکر کنید در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند و بنابراین با ایجاد استراتژی مناسب می‌توانید کاربران بیشتری را به سمت وب‌سایت و محصولات خود هدایت کنید.

از هوش مصنوعی استفاده کنید

کاربری به نام احمد محصولاتی مانند شامپو و لباس بچه را از وب‌سایت شما خرید کرده است، پس به نظر می‌رسد که احمد یا کودک خردسال دارد و یا در انتظار تولد فرزند خود است؛ بنابراین با ارائه محصولاتی مانند لوسیون و یا کرم‌های مرطوب کننده می‌توانید میزان فروش محصولات خود را افزایش دهید.

به صورت کلی، کاربران خود را در کمپین‌های مختلف قرار دهید و با شناسایی محصولات مورد نیاز هر دسته، محصولات مشابه را با تخفیف به آنها پیشنهاد دهید.

روند پرداخت را ساده کنید

کالاهای زیادی در سبد‌های خرید وجود دارند که بدون پرداخت رها شده‌اند. با ساده‌سازی روش‌های پرداخت هم از این چرخه جلوگیری می‌کنید و هم دلیل محکم‌تری به کاربران برای انتخاب خود می‌دهید.

به محتوایی که تولید می‌کنید اهمیت دهید

پس از آنکه کاربر از طریق تبلیغات مختلف به صفحه محصول شما وارد شد، اگر محتوایی که تولید کرده‌اید از محتوای متنی گرفته تا عکس محصول مناسب باشد، کاربر را یک قدم دیگر به خرید کردن نزدیک کرده‌اید، در غیر این صورت وب‌سایت شما را ترک خواهد کرد که از نظر سئو نیز، تاثیر منفی خواهد داشت.


نکته نهایی

با اینکه فروش اینترنتی باعث افزایش فروش محصولات و همچنین توسعه کسب و کارها می‌شود، اما باید بدانید که این شیوه، یک دفتر سفید نیست که بتوانید در کمترین زمان، مسیر موفقیت خود را ترسیم کنید. در بسیاری از مواقع لازم است تا استراتژی خود را تغییر دهید و به عقب بازگردید تا گام‌های خود را مجدد رسم کنید.

اما نکته مهم و کلید موفقیت، داشتن استراتژی منظم و هدف واضح است. و به عنوان نکته آخر، تنها استراتژی و روش ثابت در فروش اینترنتی، موفقیت بیشتر است و اگر با استراتژی فعلی به این هدف نمی‌رسید، هرچه سریعتر استراتژی خود را تغییر دهید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت