سئو از چه بخش هایی ساخته شده است؟ + اهمیت هرکدام

سئو یا بهینه سازی یک سایت، از شاخه‌های بسیار زیادی تشکیل شده است. فرقی نمی‌کند برای بهینه کردن یک سایت نوپا اقدام می‌کنید یا پلتفرمی که اکنون هزاران صفحه دارد. در تمام این موارد، لازم است بخش‌های مختلف SEO درنظر گرفته شده و وب‌ سایت شما از همه جهات بهینه سازی شوند. اگر با این بخش‌ها آشنایی ندارید، در ادامه این مقاله با ما باشید تا به بررسی 3 بخش اصلی سئو بپردازیم و با اهمیت هرکدام بیشتر آشنا شویم.

اجزای اصلی سئو چیست؟

در مقاله قبل، با توضیحات اجمالی که راجع به سئو بیان شدند، تا حد بسیار خوبی با این مقوله آشنا شدید. با این حال لازم است بدانید در روند رنک بندی سایت و بهینه سازی آن، 3 جنبه مهم از پلتفرم درنظر گرفته می‌شوند که اجزای اصلی SEO را تشکیل می‌دهند. این موارد عبارتند از:

  1. سئو تکنیکال (Technical SEO)،
  2. سئو آن – پیج که به آن سئو محتوا نیز گفته می‌شود (On-Page SEO)،
  3. سئو آف – پیج که به آن لینکسازی نیز گفته می‌شود (OFF-Page SEO).

نکته‌ای که لازم است در این خصوص به آن توجه کنید آن است که هر یک از این سه مولفه، مستقیما در نحوه بررسی سایت شما توسط گوگل و بهینه‌ سازی وب‌سایت‌ها نقش دارند. همچنین باید بدانید که هرکدام به عنوان یک فاکتور مهم برای تعیین ارزش صفحات مختلف سایت جهت رتبه‌بندی موثر خواهند بود.

برای آنکه بتوانید با هرکدام از این بخش‌ها در سئو آشنا شده و اهمیت آن را درک کنید، در 3 بخش بعدی به صورت مجزا به بررسی هرکدام خواهیم پرداخت. همچنین تلاش می‌کنیم اهمیت هرکدام را بیان کرده و چند مثال برای ارتقا آنها ذکر کنیم.

سئو تکنیکال چیست و چه اهمیتی برای گوگل دارد؟

سئو تکنیکال که به آن Technical SEO نیز گفته می‌شود، یکی از مهم‌ترین عناصر سئو داخلی است اما به واسطه اهمیت و جنس خاص آن، یک بخش مستقل درنظر گرفته می‌شود. علت متمایز بودن این قسمت، آن است که نیاز به دانش برنامه نویسی و بهینه سازی سرعت سایت خواهید داشت. بدین ترتیب مهارت‌های آن کاملا با تکنیک‌های SEO فرق می‌کند.

متخصص سئو در حالت تکنیکال فقط به بهینه سازی فنی سایت شما می‌پردازد. هدف از اقداماتی که در این قسمت انجام می‌شوند، افزایش پتانسیل صفحات شما برای رتبه بندی در نتایج گوگل و بهبود تجربه کاربری کاربران خواهد بود. اما این کار چگونه انجام می‌شود. به عنوان مثال، شما می‌توانید با بهینه‌ سازی بخش فنی سایت خود، یک سایت با سرعت بالاتر راه اندازی نموده و با اعمال تگ‌های استاندارد HTML، خزش صفحات مختلف سایت خود را توسط ربات‌های گوگل آسان‌تر بوده و قابل درک‌تر کنید.

نکته‌ای که باید بدانید آن است که ربات‌های گوگل، علاوه بر محتوا، به کمک تگ‌های HTML ساختار سایت را درک می‌کنند. همچنین فاکتورهای دیگری برای رتبه بندی سایت شما توسط این ربات‌ها درنظر گرفته می‌شود که شامل سرعت سایت، ریسپانسیو بودن، عدم وجود لینک‌های شکسته و موارد دیگر است. درنظر گرفتن تمام این موارد می‌بایست با بهینه‌سازی تکنیکال سایت شما انجام شود.

سئو ON-Page چیست و چه اهمیتی برای گوگل دارد؟

بسیاری از کاربران راجع به SEO آن – پیج اطلاعات درستی ندارند. جالب است بدانید انواع تکنیک های سئو نیز مربوط به همین بخش است و می‌تواند تا حد بسیار خوبی منجر به منحصربه فرد شدن سایت شما از دید کاربران شود. اما SEO داخلی سایت چیست؟ به کلیه اقداماتی که در راستای بهینه‌تر کردن محتوای داخلی سایت شما انجام می‌شود، سئو آن پیج می‌گویند.

اگر بخواهیم‌ چند نمونه از اقداماتی که در این بخش انجام می‌شوند را مثال بزنیم، می‌توان گفت:

  • غنی‌تر کردن محتوا: تولید محتوا و غنی‌تر کردن آن، یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای بهبود SEO آن پیج خواهد بود. این کار با اضافه کردن ویدیو، پادکست، تصاویر و در سطح بالاتر با طراحی جلوه‌های بصری منحصربه فرد مانند اینفوگرافیک‌ها و تصاویر شاخص انجام می‌شود.
  • لینک سازی داخلی: پلتفرم شما می‌بایست همانند یک شبکه تار عنکبوتی به هم متصل باشد. هرچقدر ارتباط بین صفحات با لینک‌های داخلی بیشتر شود، قدرت صفحات سایت افزایش یافته و این بخش از SEO قدرتمندتر خواهد شد.

برای اطلاعات تکمیلی از سایر اقدامات در این بخش، می‌توانید مقاله تکنیک‌ها بهینه سازی سایت را مطالعه کنید.

اگر در بخش تکنیکال، تمام اقدامات لازم را انجام داده باشید، بیشتر تکنیک‌ها در این بخش محدود به تولید محتوای باکیفیت خواهد شد. SEO آن پیج برای گوگل از آنجایی مهم است که بتواند حوزه فعالیت سایت شما را درک کرده و مطابق با الگوریتم خود و نیاز کاربر، صفحات مختلف سایت شما را به آنها نمایش دهد.

سئو Off-Page چیست و چه اهمیتی برای گوگل دارد؟

برخلاف بخش قبل، در سئو Off-Page به اتفاقاتی که خارج از سایت شما در مورد آن رخ می‌دهد، پرداخته می‌شود. تلاش شما در بهینه‌تر کردن سایت از نظر پارامترهای داخلی قابل ستایش و بسیار مهم است اما شاید بتوان گفت در بهترین حالت ممکن است ارتقا رتبه تنها چند پله خواهد بود. اینجاست که بهینه سازی OFF-Page وارد می‌شود.

منظور از سئو آف پیج، گرفتن بازخورد مثبت از دیگر پلتفرم‌ها است که اهمیت آن برای گوگل، جهت ارتقا اعتبار سایت شما خواهد بود. این موضوع در دنیای واقعی نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال، دانشجویی که با توصیه اساتید خود به یک شرکت برای استخدام مراجعه می‌کند، از اعتبار و ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود. در این جا دانش آموز استعاره‌ای از سایت شما و اساتید، همان سایت‌های بزرگی هستند که به پلتفرم شما لینک داده‌اند.

برخی از راهکارهایی که در این قسمت می‌توان انجام داد عبارتند از:

  • سوشیال سیگنال‌ها: اگر در شبکه‌های مجازی فعالیت می‌کنید، حتما به صفحات مختلف سایت خود لینک بدهید. این کار با درج آدرس صفحات در استوری‌ها، بیو و حتی پست‌های شبکه مجازی قابل انجام است.
  • انتشار رپورتاژ: شما می‌توانید به کمک رپورتاژها، ترافیک بسیار خوبی از کاربران را به سایت خود هدایت کنید. این نوع محتواها علاوه بر ایجاد بک لینک، به واسطه نوع محتوایی که دارند، می‌توانند کاربران بسیاری را به سایت شما هدایت نمایند.
  • برندینگ: در نهایت شما می‌توانید به کمک برندسازی، اعتبار مجموعه خود را هم در فضای حقیقی و هم مجازی افزایش دهید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت