seo

اهمیت امنیت سایت برای سئو چیست؟ + راهکارهای ساده آن

امنیت سایت چگونه بر سئو آن تاثیر می‌گذارد؟ اگر شما هم جزو وبمسترهایی هستید که کمتر به مسائل امنیتی سایت خود اهمیت می‌دهید، در این مقاله با ما باشید تا به بررسی کامل این موضوع بپردازیم. در انتها نیز چند راهکار اولیه را برای تضمین امنیت سایت از دید سئو معرفی خواهیم کرد.

منظور از امنیت سایت چیست؟

بگذارید همین ابتدا بگوییم که از 4 سال قبل، امنیت سایت توسط گوگل و سایر موتورهای جستجو به عنوان یک عامل رتبه بندی درنظر گرفته شده است. به همین دلیل، برای اینکه وب سایت شما پتانسیل بالاتری برای دستیابی به نتایج اول گوگل داشته باشد، باید ایمنی آن را تضمین کنید اما منظور از امنیت سایت چیست؟ به صورت خلاصه مفهوم ایمن بودن سایت این است که پلتفرم شما، چه در نوع شخصی یا سازمانی آن، در برابر حملات سایبری محفوظ باشد.

امنیت وب‌ سایت می‌تواند شامل هرگونه اقدام یا برنامه کاربردی باشد که با این هدف انجام می‌گردد:

  • اطمینان از اینکه داده‌های وب‌ سایت در معرض دسترسی مجرمان سایبری قرار نمی‌گیرند یا
  • به هر نحوی وب سایت شما با نفوذ برنامه‌های مخرب، مورد سوء استفاده قرار نگیرد.

این اقدامات به شما کمک می‌کنند تا بتوانید نسبت به محافظت از داده‌ها، سخت ‌افزار و نرم ‌افزار حساسی که برای وب‌سایت‌تان دارید، در برابر انواع مختلف حملات فضای مجازی آماده باشید. جالب است با برخی از تهدیدات امنیتی در این حوزه آشنا شوید که عبارتند از:

  • حملات DDoS: این مورد یک عامل ناامنی بسیار رایج در فضای وب است که معمولا بر روی پلتفرم‌های رقیب انجام شده و می‌تواند آن را به صورت کامل از کار بیندازد.
  • نفوذ بدافزارها: در این حالت در حملات سایبری، یک فایل مخرب می‌تواند منجر به سرقت اطلاعات حساس پلتفرم شما، اطلاعات خصوصی کاربران، پخش مطالب و محتوای هرز و ایجاد دسترسی مجرمان سایبری به سایت شما شود.

اهمیت امنیت سایت برای سئو چیست؟

همانطور که در ابتدای بخش قبل بیان کردیم، امنیت سایت یک عامل مهم برای بها دادن موتورهای جستجو به سایت شما خواهد بود. دست کم گرفتن خطرات امنیت سایت، علاوه بر آنکه به محتوای وب و داده‌های آن لطمه می‌زند، می‌تواند منجر به وارد شدن صدمه جبران ناپذیر در سئو سایت شود. این مسئله برای گوگل بسیار مهم است تا حدی که می‌تواند سایت شما را به طور کامل بلاک کند. مهم ترین خطرات سئویی امنیت سایت عبارتند از:

  • پنالتی شدن سایت: منظور از پنالتی شدن، محدود شدن پلتفرم شما و محتواهای آن است که می‌تواند با حذف کامل سایت شما از نتایج گوگل همراه شده و یا برخی از صفحات سایت شما در نتایج گوگل درنظر گرفته نشود. همچنین این عمل می‌تواند با کاهش رتبه نتایج سایت شما نیز همراه باشد.
  • ورود به بلک لیست گوگل: جالب است بدانید که گوگل روزانه چیزی در حدود 10 هزار سایت را به بلک لیست خود اضافه می‌کند. این لیست باعث می‌شود تا سایت برچسب غیر ایمن بخورد و تبعاتی برای آن درنظر گرفته شود. از جمله کاهش ترافیک تا 70 درصد و مواردی که در پنالتی شدن بیان کردیم.
  • کاهش رتبه: اگر سایت شما امنیت درستی نداشته باشد، ممکن است هک شده و با اضافه شدن محتواهایی اسپم، دارای کپی و غیره، به تدریج رتبه‌های آن کاهش یابد.

در چند سال گذشته، گوگل تلاش خود را به کار گرفته تا نتایج خود را تنها به محتواهایی اختصاص دهد که به طور کامل ایمن باشند. تقریبا از سال 2014 بود که گوگل وضعیت HTTP یا HTTPS بودن سایت‌ها را درنظر گرفت و به تدریج باعث شد تا سایت‌های ایمن در نتایج با اولویت بیشتری نمایش داده شوند. این موضوع تا جایی پیش رفته است که تغییراتی در مرورگرها اعمال شده تا سایت‌های ایمن را با یک علامت خاص (قفل بسته یا سبز) نشان داده و پیش از ورود به سایت‌های غیر ایمن نیز به کاربران هشدار دهند.

با توجه به مواردی که گفتیم، فراهم کردن امنیت سایت بسیار مهم است و می‌بایست با تکنیک‌های مختلف انجام گردد. در ادامه به چند راهکارها برای انجام این کار از دید سئو می‌پردازیم که به طور قطع منجر به بهبود امنیت وب سایت و تقویت سئو آن در نتایج جستجوی گوگل خواهد شد.

راهکارهای حفظ امنیت سایت کدامند؟

حال نوبت آن است تا برخی از مهم‌ترین روش های تامین امنیت سایت از دید سئو را برای شما بیان کنیم که عبارتند از:

  • استفاده از HTTPS: شاید بتوان این مورد را مهم‌ترین اقدام برای اثبات امنیت سایت به گوگل نشان داد که می‌تواند تضمین کننده بهینه بودن سایت شما باشد. شما می‌توانید به راحتی با درخواست از پشتیبانی هاست سایت خود، این ویژگی را فعال کنید. ما در پلتفرم چابکان، گواهینامه SSL را برای هاست مشتریان به صورت رایگان فعال خواهیم کرد.
  • عدم قرار گرفتن در معرض لیست سیاه گوگل: برای این کار بهتر است هر روز به سایت خود سر بزنید و آن را از نظر محتوا و امنیت بررسی کنید. درخواست های وب ورودی را اسکن کرده و سابقه حملات به سایت خود را مدام چک کنید.
  • فعال کردن ورود 2 مرحله‌ای: شما می‌توانید برای ارتقا امنیت وب سایت خود از هجمه هکرها، امکان ورود 2 مرحله‌ای را فعال کنید. این کار همچنین با فعال کردن قابلیت Google Authenticator یا reCAPTCHA و ورود با شماره تلفن امکان پذیر است.

شما می‌توانید چک لیست امنیت وب سایت را برای آشنایی بیشتر مطالعه کنید.

پرسش و پاسخ های متداول

برخی از پرسش‌های متداول کاربران در مورد امنیت سایت و سئو عبارتند از:

  • مزیت تامین امنیت وب سایت در بهینه سازی سئو آن چیست؟

علاوه بر مواردی که در قسمت‌های قبل بیان کردیم، فعال بودن گواهینامه SSL و تامین امنیت وب سایت منجر می‌شود کاربران بیشتری به سایت شما وارد شده و نرخ بانس ریت سایت شما کاهش یابد. همچنین یکی دیگر از مزایای امنیت سایت، جلب اعتماد کاربران و افزایش نرخ CTR سایت شما است.

  • مهم ترین فاکتور در اهمیت امنیت برای سئو سایت چیست؟

در واقع جلب اعتماد گوگل مهم‌ترین عامل اهمیت برقرار کردن امنیت وب سایت شما خواهد داشت. این کار می‌تواند با یکسری اقدامات ساده که در بخش قبل بیان کردیم انجام گردد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت