وردپرس و راهنمای خرید هاست مناسب برای آن

وردپرس یکی از پرکاربردترین پلتفرم‌ها برای ساخت وب سایت‌های فروشگاهی، شخصی، شرکتی، وکالتی، پزشکی، خبری و موارد دیگر است. با این حال، قدم اول برای آنکه بتوانید سایت خود را طراحی کنید، تهیه یک هاست مناسب خواهد بود. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به معرفی مهم‌ترین مولفه‌ها جهت انتخاب بهترین هاست سایت‌های وردپرس بپردازیم و شما را با آن بیشتر آشنا سازیم.

آشنایی با هاست برای میزبانی وردپرس

در میان 1.2 درصد از سایت‌های فعال در جهان که مربوط به کشور ایران می‌باشند، معادل با 345 هزار وب سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده است. چنین آماری به وضوح نشان می‌دهد که CMSهایی همچون WordPress نقش بسیار مهمی برای راه اندازی پلتفرم‌های آنلاین را ارائه می‌کنند. اگر شما نیز قصد دارید چنین پلتفرم‌هایی را برمبنای این سیستم مدیریت محتوا راه اندازی کنید و از آن برای ایجاد سکوی آنلاین مجموعه خود استفاده نمایید، لازم است یک فضای ذخیره سازی تهیه کنید. به چنین چیزی میزبانی وب یا Host گفته می‌شود.

میزبانی وب یک سرویس آنلاین است که توسط شرکت‌های مختلفی ارائه می‌گردد. این نوع خدمات در واقع یک فضای ذخیره سازی ابری و آنلاین را برای شما ارائه می‌کنند که می‌توان از آن جهت نصب، ذخیره سازی و اجرای انواع برنامه‌ها استفاده کرد. کاربران می‌توانند با تهیه چنین سرویس‌هایی، امکان اجاره یک سرور فیزیکی را داشته باشند و تمام فایل‌ها و یا اطلاعات و داده‌هایی که جهت راه اندازی وب سایت لازم است را در آن ذخیره کنند.

هاست‌هایی که برای میزبانی سایت‌های وردپرس و هر نوع پلتفرم آنلاین دیگری به کار می‌روند، تمام یا بخشی از یک سرور هستند که امکان ران کردن برنامه‌های شما را می‌دهند. سرور یک رایانه فیزیکی است که می‌تواند ارتباط میان داده‌های شما با درخواست‌های کاربران را برقرار کند. در تصویر زیر به صورت خلاصه نحوه کارکرد این سرویس‌ها را بیان می‌کنیم.

راهنمای خرید هاست مناسب وردپرس

متاسفانه یکی از نکات بسیار مهمی که ممکن است در پروسه طراحی سایت وردپرس و دیگر پلتفرم‌های آنلاین نادیده گرفته شود، تهیه یک هاست مناسب است. عدم استفاده از یک هاست مناسب، فارغ از تجربه بدی که برای طراح و کاربران ایجاد خواهد کرد، بر سئو و سرعت آن نیز تاثیر منفی می‌گذارد. به همین خاطر، لازم است همواره به نکات مهم انتخاب هاست مناسب وردپرس توجه کنید و بهترین نوع فضای ذخیره سازی را برای آن درنظر بگیرید. چند مورد از این نکات عبارتند از:

  • امنیت: بدون شک، دسترسی هکرها به فضای ذخیره سازی داده‌های شما یک دردسر بسیار بزرگ است و باید با تدابیر مختلف، جلوی نفوذ آنها گرفته شود. اگر سایت شما رقیبان جدی دارد که حاضرند سایت شما را کنار بزنند، لازم است به این فاکتور اهمیت بیشتری دهید. برخی از امکانات امنیتی در فضای وب عبارتند از: سیستم حفاظتی DDoS، گواهینامه‌های SSL، سیستم بکاپ خودکار و سابقه خوب در عدم نشت اطلاعات و هک شدن.
  • سرعت بالا: بهترین هاست برای وردپرس، فضاهای ذخیره سازی هستند که سرعت بالایی دارند. به طور کلی سه نوع هاست برای میزبانی وب سایت‌ها درنظر گرفته می‌شوند که شامل هاست‌های SATA، SAS و نیز NVMe می‌باشند. در این میان، پیشرفته‌ترین و سریع‌ترین مدل NVMe می‌باشد که از نظر قدرت انتقال داده بسیار فراتر از SAS است و سرعت رابط آن 32 گیگابیت بر ثانیه بوده و توان عملیاتی 3.9 گیگابایت بر ثانیه را دارد.
  • پشتیبانی: از آنجایی که ممکن است به هر دلیلی، سایت شما با مشکلات احتمالی روبرو شود، لازم است برای جلوگیری از داون شدن آن یا رفع مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن، از هاستی استفاده کنید که ارائه کنندگان آن پشتیبانی 24 ساعته را در مدت کوتاهی ارائه کنند.
  • پهنای باند و ترافیک: به این نکته توجه کنید که هر هاست در یک ماه، ظرفیت محدودی برای انتقال داده از پلتفرم خود به کاربران دارد که مقدار آن همیشه در بخش پهنای باند هاست طی یک ماه درج می‌شود. این نکته برای سایت‌هایی که بازدیدکنندگان بالایی داشته و پلتفرم دانلود محوری دارند، اهمیت بالایی دارد.

انواع هاست برای سایت وردپرس

علاوه بر مواردی که در بخش قبل به عنوان ویژگی های هاست خوب وردپرس بیان کردیم، یک فاکتور بسیار مهم دیگر نیز در این بخش وجود دارد. به طور کلی، 4 نوع میزبانی وب وجود دارند که می‌توان از آنها برای ذخیره سازی دیتا سایت WordPress استفاده کرد. این موارد عبارتند از:

  • هاست اشتراکی: این نوع فضاهای میزبانی که با عنوان Shared Hosting نیز شناخته می‌شود، یکی از متداول‌ترین مدل‌های انواع هاست وردپرس است. هرچند هاست اشتراکی هزینه کمتری دارد، با این حال انعطاف پذیری آن کاهش یافته و منابع آن محدود می‌باشد. به این نکته توجه کنید که اگر حساب‌های دیگری که منابع را با آنها به اشتراک می‌گذارید، منابع زیادی مصرف می‌کنند، این پدیده می‌تواند بر عملکرد سایت شما تاثیر منفی بگذارد.
  • هاست ابری: برخلاف هاست اشتراکی، در این حالت شما می‌توانید از منابع شبکه عظیمی از سرورها استفاده کنید. این پدیده منجر می‌شود مشکلات هاست‌های اشتراکی را نداشته و بتوانید منابع میزبانی را ارتقا دهید. امروزه محبوب‌ترین هاست برای سایت‌های وردپرس، مدل ابری است. همچنین می‌توانید برای عملکرد بهتر از دیتابیس ابری استفاده کنید.
  • VPSها: این مدل فضای اشتراکی، کل منابع اختصاص یافته از سرور را بدون اشتراک گذاری، به شما اختصاص می‌دهد. امروزه میزبانی ابری به جهت برتری‌ها و هزینه اقتصادی آن، توانسته است تا حد بسیاری جایگزین VPS ها بشود.
  • هاست‌های اختصاصی: همانطور که گفتیم، سرور و هاست هردو از یک جنس هستند اما هاست می‌تواند بخشی از یک یا چند سرور باشد. با این حال در مدل اختصاصی، کل فضاهای میزبانی یا سرور به صورت کامل در اختیار یک سایت قرار می‌گیرد. به همین خاطر به آن هاست اختصاصی یا Dedicated گفته می‌شود.

پرسش و پاسخ های متداول

در انتها برخی از پرسش‌های متداول در رابطه با میزبانی وب سایت‌های وردپرس را بیان می‌کنیم که عبارتند از:

  • نقش یک هاست مناسب برای سایت‌های وردپرس چیست؟

به صورت خلاصه تاثیرات استفاده از یک هاستینگ مناسب عبارتند از: سرعت بالا، امنیت بیشتر، کاهش مشکلات فنی، قابلیت اطمینان و آپتایم بالا، بهبود تجربه کاربری و سئو سایت.

  • هاست ووکامرس چیست؟

منظور از هاست‌های ووکامرسی، مدل‌هایی از فضاهای ذخیره سازی هستند که برای میزبانی وب‌ سایت‌های فروشگاهی مبتنی بر سیستم مدیریت محتوای WordPress و ماژول فروشگاهی WooCommerce بهینه شده‌اند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت