توضیح سئو

معرفی سئو و فاکتورهای مستقیم و موثر بر آن

سئو یا بهینه سازی سایت از فاکتورهای بسیار زیادی تشکیل شده است. تخمین زده می‌شود تعداد این شاخص‌ها برای گوگل بیش از 200 عدد باشند که هر سال دستخوش تغییرات بسیاری می‌شوند. به همین خاطر است که آموزش سئو باید به صورت پویا و همیشگی باشد. در ادامه می‌خواهیم با درک مفهوم این فاکتورها، به معرفی مهم‌ترین‌های آن در بخش‌های مختلف اعم از بهینه سازی محتوا، تکنیکال و نیز آف پیج بپردازیم.

فاکتورهای سئو چیست؟

اگر کمی در مورد سئو و بهینه سازی سایت اطلاعات داشته باشید، حتما به این قضیه پی برده‌اید که هر سال، قوانین جدیدی برای آن ارائه می‌شود. این ضابطه‌ها در واقع مجموعه‌ای از فاکتورهایی هستند که با یکسری تبصره و شرایط، توسط گوگل درنظر گرفته می‌شوند تا سنجش کیفیت و ارزش سایت شما دقیق‌تر انجام شود. هرساله در این بروزرسانی‌ها، فاکتورهای مختلفی به بهینه سازی و رتبه‌بندی سایت‌ها اضافه می‌شوند و ممکن است برخی از آنها نیز تغییر کرده یا حذف شوند. این تحولات به ویژه در چند سال اخیر موجب آزردگی بسیاری از وبمسترهایی که به نوعی قصد گول زدن گوگل را داشته‌اند، شده است. تنها کسانی که درک درستی از مفهوم SEO دارند، می‌توانند به ساز گوگل برقصند و نگرانی از بابت تغییرات آن نداشته باشند.

برای آنکه بتوانید چنین ویژگی را داشته باشید، می‌بایست با مفاهیم سئو آشنا شوید. شما می‌توانید برخی از تعاریف اجمالی راجع به این موضوع را در این مقالات مطالعه کنید: “سئو چیست و چه کاربردی دارد؟”، “سئو سایت چیست و چگونه آن را بهبود بخشیم؟”. قدم بعدی آشنایی با مهم ترین فاکتورهای کلیدی سئو از زبان گوگل است که به درک عمیق شما از این موضوع کمک می‌کند. بدون اتلاف وقت با ما باشید تا به معرفی تک تک آنها بپردازیم.

فاکتورهای سئو محتوا چیست؟

از آنجایی که محتوا نقش بسیار مهمی در سئو دارد و می‌تواند برای افزایش جذب ترافیک ارگانیک به سایت موثر باشد، ابتدا می‌خواهیم به فاکتورهای مهم آن بپردازیم که عبارتند از:

  • کیفیت محتوا: شاید بتوان این مورد را مهم‌ترین شاخص کلیدی سئو در این بخش دانست. این مورد به طور مستقیم بر بهینه سازی سایت شما موثر بوده و همواره توسط گوگل مورد تاکید قرار گرفته است. کیفیت در غالب موارد بر کمیت غلبه می‌کند اما به شرط آنکه داده‌هایی که ارائه می‌کنید، چه از نظر بصری یا متنی برای کاربر یک ارزش خلق کند.
  • تعداد کلمات: اگرچه نمی‌توان برای همه فیلد‌ها، تعداد مشخصی کلمه درنظر گرفت اما به تجربه دیده شده‌ است که بین جایگا‌ه‌های برتر گوگل و طول محتوا، همبستگی وجود دارد. معمولا محتواهایی که طولانی‌تر و جامع‌تر هستند، از دید گوگل با ارزش تلقی شده و می‌توانند سزاوار رتبه‌های نخست باشند.

نکته: پیشنهاد می‌شود حداقل تعداد کلمات برای تولید محتوا +1000 عدد درنظر گرفته شوند.

  • E-E-A-T: این مورد شامل 4 فاکتور مختلف است که آخرین بار در اواسط ماه دسامبر سال 2022 آپدیت شده است. در این حالت، محتوای سایت شما از دید 4 شاخص مهم به صورت غیر مستقیم امتیاز دهی می‌شوند که این موارد عبارتند از: Experience یا تجربه، Expertise یا تخصص، Authoritativeness یا اعتبار و Trustworthiness یا اعتماد پذیری امتیازدهی می‌شود.

فاکتورهای سئو تکنیکال چیست؟

بخش مهم دیگری از سئو، اطمینان حاصل کردن از تجربه کاربری مطلوب و خوشایند برای کاربران است. این کار تماما به عوامل داخل سایت شما بستگی دارد تا بتوانید پلتفرم خود را برای کاربران بهینه سازی کنید. از جمله مهم‌ترین فاکتورها در این بخش می‌توان گفت:

  • UI/UX: رعایت همبستگی میان تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری و بهبود آن همواره از فاکتورهای موثر در بهینه سازی سایت شما است. حذف بهم ریختگی بصری، رعایت فونت و اندازه مناسب، رعایت ابعاد استاندارد تصاویر، استفاده از تصاویر زیبا و کم حجم، جای‌گیری دقیق عناصر مختلف در طراحی سایت و آیتم‌های دیگر، همگی تاثیرگذار هستند.
  • سرعت سایت: این مورد نیز یک عامل مستقیم در رتبه بندی سایت شما است که از زمان انتشار الگوریتم‌های گوگل به خصوص از سال 2021 به بعد، اهمیت بیشتری یافته است. همچنین این عامل می‌تواند با کاهش نرخ بانس ریت و افزایش زمان ماندگاری کاربر و جذب آنها به سایت، به صورت غیر مستقیم نیز به سئو کمک کند. برای سرعت بهتر سایتتان بهتر است در خرید هاست دقت بیشتری کنید.
  • موبایل فرندلی بودن: از سال 2016 به بعد، گوگل ریسپانسیو بودن سایت‌ها را در طراحی آن جزو مهم ترین فاکتور سئو درنظر گرفته است. امروزه و در برخی از فیلدها، کاربران موبایل از دسکتاپ پیشی گرفته‌اند و به همین خاطر، طراحی سایت متناسب با ابعاد موبایل بسیار مهم‌ شده است.

نکته: بیشتر این موارد جزوی از سیگنال‌های Core Web Vitals هستند. شما می‌توانید برای اطلاعات تکمیلی راجع به این مبحث بیشتر مطالعه کنید.

معرفی فاکتورهای Off-Page در بهینه سازی سایت

در دو بخش قبل، به برخی از مهم‌ترین فاکتورهای seo on-page یا سئو داخل سایت پرداختیم اما مجموعه فاکتورهایی که در بخش SEO آف پیج درنظر گرفته شده‌اند، به منظور اطمینان از شهرت و محبوبیت شما هستند. گوگل با درک اهمیت محبوبیت در فضای مجازی، می‌خواهد شما را با شاخص‌های مهم آن آشنا کرده و کسب و کارتان را وادار به برندسازی نماید. مهم‌ترین آیتم‌ها در فاکتورهای seo off-page عبارتند از:

  • تعداد بک لینک‌ها: بک‌ لینک‌ها، همان ارجاع‌هایی هستند که از سوی پلتفرم‌های دیگر به سایت شما هدایت شده‌اند. مهم‌ترین آیتمی که در خود این شاخص باید به آن توجه کنید، فالو بودن لینک‌هایی است که به سایت شما متصل می‌شوند.
  • تعداد رفرینگ دامین‌ها: هرچقدر بک لینک‌هایی که دریافت می‌کنید، از دامنه‌های متعددی دریافت شده باشند، ارزش سایت شما بیشتر می‌شود. همچنین از آیتم‌های مهم در این شاخص می‌توان به تعداد لینک‌های بازگشتی، سابقه، محبوبیت و اعتبار دامنه‌ها اشاره کرد که هرچقدر بیشتر باشند، برای SEO سایت شما مفیدتر خواهند بود.
  • سوشیال سیگنال‌ها: تعاملی که سایت شما در پلتفرم‌های مختلف دارد، برای سئو و گوگل بسیار مهم است. این فاکتور به موتورهای جستجو نشان می‌دهد سایت شما جامعه مخاطبان بسیاری دارد. هرچقدر این سیگنال‌ها و تعاملات در شبکه‌های مختلف بیشتر باشند، ارزش و اعتبار سایت شما نزد گوگل افزایش می‌یابد. از سوی دیگر، این فاکتور به نوبه خود به گوگل اثبات می‌کند که محتوای شما احتمالا از کیفیت بالایی نیز برخوردار است که در نهایت باعث می‌شود به بهبود رتبه شما کمک ‌کند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت