معرفی کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع مختلف

هوش مصنوعی یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های علوم کامپیوتر است که نمونه‌های کاربردی آن را می‌توان در ChatGPT یا Midjourney مشاهده کرد. رشد سریع این فناوری به خصوص در سال‌های اخیر نوید آن را می‌دهد که تا سال‌های آتی، شاهد پیشرفت‌های جذابی از آن باشیم. در ادامه با ما باشید تا به انواع هوش مصنوعی و کاربردهای آن بپردازیم.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی که امروزه با عنوان Artificial Intelligence شناخته می‌شود، یکی از علوم مدرن است که برای شبیه سازی رفتار یا تفکر انسان‌ها به کار گرفته شده و می‌توان آن را برای اهداف مختلفی آموزش داد. در حقیقت Artificial Intelligence حاصل همکاری دو بخش مهم یعنی تکنیک‌های یادگیری ماشین و نیز یادگیری عمیق می‌باشد که شما می‌توانید آن را با داده‌های مختلف آموزش داده و امکان تصمیم گیری برای آن را درنظر بگیرید. دانشمندان در این رشته مدرن از علوم کامپیوتر، تلاش می‌کنند تا کامپیوترهای هوشمندی را ایجاد کنند که هدفشان درک زبان، مکالمه و گفتار انسان‌ها، فهم تصاویر و اشیا، حل مسائل و نیز ارائه راهکار و تصمیم‌ گیری است.

شما می‌توانید برای توضیحات تکمیلی راجع به این علم نوپا، مقاله هوش مصنوعی چیست را مطالع کنید.

برای آنکه بتوانیم وضعیت AI را در جامعه کنونی مورد بررسی قرار دهیم، می‌توان به چند آمار و ارقام جذاب در این حوزه اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • طبق آمارهای منتشر شده، انتظار می‌رود درآمد حاصل از بازار نرم‌افزارهای AI در سراسر جهان تا سال 2025 به 126 میلیارد دلار برسد.
  • طبق گزارش‌ها، در بیش از 37 درصد از سازمان‌ها به یک روش از Artificial Intelligence استفاده شده است. درصد شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند در چهار سال گذشته 270 درصد رشد داشته است.
  • با توجه به تحقیقات انجام شده، تا سال 2025 در حدود 95٪ از تعاملات مشتریان توسط AI انجام شده یا پاسخ داده می‌شود.

جایگاه این فناوری در ایران امروزی به واسطه توسعه دانشگاه‌ها و موسسات بزرگ، رشد خوبی داشته است. جالب است بدانید کشور ما از جهت انتشار مقالات علمی در زمینه این فناوری در سال‌های 2015 – 2019، جایگاه 13ام را در دنیا به خود اختصاص داده است. همه این آمارها و رویه‌ای که به تدریج در این مسیر پیش می‌رود، نشان از درخشان بودن کاربرد هوش مصنوعی در آینده خواهد داشت.

کاربرد های هوش مصنوعی در تجارت و آموزش

حال می‌خواهیم به بررسی کاربردهای استفاده از این علم بپردازیم که می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از آن داشته باشید. در ادامه سعی شده است کاربرد جدید هوش مصنوعی در فیلدهای مختلف درنظر گرفته شوند. ابتدا به سراغ حوزه تجارت می‌رویم که در این صورت باید گفت:

  • راهنمای خرید: این فناوری می‌تواند با تحلیل علایق، شخصیت و مرور سوابق خرید و بازدید شما در سایت، کالاهایی مشابه را به شما پیشنهاد دهد. شما می‌توانید این فیچر را با قابلیت‌های دیگر ترکیب کنید تا پیشنهاد‌های ارائه شده به خواست مشتری نزدیک بوده و فروش بیشتری داشته باشد.
  • فروش: پیش بینی می‌شود تعامل مشتریان در آینده با ربات‌ها انجام شود و این کار می‌تواند یک رویداد بسیار مهم در زمینه تجارت الکترونیک باشد. اکنون AI به عنوان دستیاران فروش فعالیت می‌کنند.
  • جلوگیری از کلاهبرداری و اسپم: یکی از مشکلاتی که ممکن است در تجارت رخ دهد، ارسال اسناد جعلی و تقلبی است. از سوی دیگر، نظرات فیک و نامناسب از سوی کاربران ممکن است در خرید و فروش کالاها تاثیرگذار باشد. در این حالت، این فناوری می‌تواند به شناسایی و رسیدگی به نظرات یا فعالیت‌های اسپم و جعلی کمک کند.

همچنین در بخش آموزش نیز می‌توان گفت:

  • کمک به اساتید: در این بخش، Artificial Intelligence می‌تواند مانند یک عصای دست، به انجام کارهای اساتید کمک کند. به عنوان مثال می‌توان از اقدامات آن به درجه‌بندی مدارک، تنظیم و تسهیل تعاملات والدین و سرپرست، تسهیل بازخوردها، مدیریت ثبت نام و دوره‌ها اشاره کرد.
  • کمک به یادگیری شخصی: AI می‌تواند با درنظر گرفتن سابقه فعالیت و عملکرد شما، امکان کمک به یادگیری شخصی‌تان را فراهم کند. با نظارت کامل بر داده‌های دانش‌آموزان و بررسی عادت‌ها، طرح‌های درسی، یادآوری‌ها، راهنمای مطالعاتی، این تکنولوژی همانند یک مشاوره تحصیلی عمل می‌کند.

کاربرد های AI در زندگی روزمره و مسیریابی

شاید بتوان استفاده از این فناوری را در امور روزمره به شدت جذاب درنظر گرفت که در این زمینه می‌توان به کاربردهای مختلفی اشاره کرد. از جمله این موارد عبارتند از:

  • ساخت ماشین‌های خودران: امروزه شرکت‌های بزرگ اعم از تویوتا، ولوو، آئودی و مواردی از این قبیل، از این فناوری برای آموزش رایانه‌ها استفاده می‌کنند. نمونه‌هایی از پیشرفت‌ها در این بخش را می‌توان به شناسایی اشیا برای جلوگیری از تصادف دانست که در خودروهای تسلا وجود دارند.
  • فیلتر محتوای اسپم: به لطف درک عمیق این فناوری، شما می‌توانید متن، ایمیل، صدا، تصویر و حتی ویدیوها را با محتوای نامناسب فیلتر کنید. به عنوان مثال، هوش مصنوعی در پلتفرم محبوب Gmail توانسته است 99 درصد از پیام‌های اسپم را شناسایی و فیلتر نماید.

در بخش کاربردهای هوش مصنوعی برای مسیریابی نیز می‌توان به ارائه اطلاعات دقیق و به‌موقع از این فناوری اشاره کرد. این نوع قابلیت باعث شده است تا فناوری AI به خوبی توسط شرکت‌های لجستیک از جمله اوبر و نمونه‌های داخلی مانند اسنپ، جهت بهبود کارایی عملیاتی، تجزیه و تحلیل ترافیک جاده‌ای و بهینه‌سازی مسیرها استفاده گردد.

کاربرد فناوری Artificial Intelligence در رباتیک و موارد دیگر

استفاده از هوش مصنوعی به صنعت خاصی محدود نیست. بنابراین شما می‌توانید از آن در حوزه‌های متفاوتی استفاده کنید. چند نمونه دیگر را از کاربردهای این فناوری را در ادامه بیان می‌کنیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • توسعه ربات‌ها: یکی از نمونه‌های کاربرد هوش مصنوعی در صنعت پیشرفته و توسعه ربات‌ها است. این دستگاه‌ها می‌توانند با برنامه ریزی و تشخیص مواد، منابع، رنگ‌ها و مواردی از این قبیل، امکان ارائه یکسری خدمات را داشته باشند. به عنوان مثال برای حمل و نقل کالا در رستوران‌ها یا بیمارستان استفاده شده، در نظافت منزل به کار بروند یا به عنوان امداد و نجات در اماکن خاص استفاده شوند.
  • ارتقا سطح سلامت: کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی بسیار متنوع و جذاب خواهد بود. این نوع از فناوری‌ها می‌توانند برای ساخت ماشین‌ها جهت تشخیص بیماری‌ها، سلول‌های سرطانی، تجزیه و تحلیل داده‌های آزمایشگاهی و حتی کشف داروهای جدید به کار گرفته شوند.
  •  

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت