امنیت سایبری

امنیت سایبری چیست و چه چالش‌هایی برای آن وجود دارد؟

امنیت سایبری مهم است زیرا سازمان‌های دولتی، نظامی، شرکت‌ها، مالی و پزشکی مقادیر بی‌سابقه‌ای از داده‌ها را روی رایانه‌ها و دستگاه‌های دیگر جمع‌آوری، پردازش و ذخیره می‌کنند.

تعریف از امنیت سایبری

امنیت سایبری به مجموعه‌ای از فناوری‌ها، فرآیندها و شیوه‌های طراحی‌شده برای محافظت از شبکه‌ها، دستگاه‌ها، برنامه‌ها و داده‌ها در برابر حمله، آسیب یا دسترسی غیرمجاز اشاره دارد. امنیت سایبری ممکن است به عنوان امنیت فناوری اطلاعات نیز شناخته شود.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\15\What-is-cyber-security.jpg
امنیت سایبری چیست و چه چالش‌هایی برای آن وجود دارد؟

اهمیت امنیت سایبری

امنیت سایبری مهم است زیرا سازمان‌های دولتی، نظامی، شرکت‌ها، مالی و پزشکی مقادیر بی‌سابقه‌ای از داده‌ها را روی رایانه‌ها و دستگاه‌های دیگر جمع‌آوری، پردازش و ذخیره می‌کنند. بخش قابل‌توجهی از این داده‌ها می‌تواند اطلاعات حساس، داده‌های مالی، اطلاعات شخصی یا سایر انواع داده‌هایی باشد که دسترسی یا قرار گرفتن غیرمجاز این اطلاعات برای سازمان‌ها می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد.

سازمان‌ها داده‌های حساس را در سراسر شبکه‌ها و سایر دستگاه‌ها در جریان انجام کسب‌وکار انتقال می‌دهند. امنیت سایبری رشته‌ای را توصیف می‌کند که به حفاظت از آن اطلاعات و سیستم‌های مورد استفاده برای پردازش یا ذخیره آن اختصاص دارد. با افزایش حجم و پیچیدگی حملات سایبری، شرکت‌ها و سازمان‌ها، به‌ویژه سازمان‌هایی که وظیفه حفاظت از اطلاعات مربوط به امنیت ملی، سلامت یا سوابق مالی را بر عهده دارند، باید اقداماتی را برای حفاظت از اطلاعات حساس تجاری و پرسنل خود انجام دهند.

در 10 سال گذشته مقامات ارشد اطلاعاتی کشور هشدار دادند که حملات سایبری و جاسوسی دیجیتال بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت ملی است. در واقع این نوع حملات می‌تواند نوع جدیدی از تروریسم را در کشور ما رواج دهد.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\15\CYBER.jpg
امنیت سایبری چیست و چه چالش‌هایی برای آن وجود دارد؟

چالش‌های امنیت سایبری

برای ایجاد یک ساختار مؤثر در فرآیند امنیت سایبری، یک سازمان باید تلاش‌های خود را به صورت شبانه‌روزی افزایش دهد. در واقع سازمان باید کل سیستم اطلاعاتی خود را با برنامه‌ها و سخت‌افزارهای بروز و جدید هماهنگ کند. همچنین سازمان‌ها باید از عناصر امنیت فناوری اطلاعات پیشرفته و جدید در ساختار خود استفاده کنند.

عناصر سایبری شامل تمام موارد زیر می‌شود:

  • امنیت شبکه: فرآیند محافظت از شبکه در برابر کاربران ناخواسته، حملات و نفوذها.
  • امنیت برنامه: برنامه‌ها برای اطمینان از ایمن بودن در برابر حملات، نیاز به به‌روزرسانی و آزمایش مداوم دارند.
  • امنیت نقطه پایانی: دسترسی از راه دور بخشی ضروری از تجارت است، اما همچنین می‌تواند نقطه‌ضعفی برای داده‌ها باشد. امنیت نقطه پایانی فرآیند محافظت از دسترسی از راه دور به شبکه یک شرکت است.
  • امنیت داده‌ها: داخل شبکه‌ها و برنامه‌ها داده‌ها قرار دارد. حفاظت از اطلاعات شرکت و مشتری یک لایه امنیتی جداگانه است.
  • مدیریت هویت: اساساً، این فرآیند درک دسترسی هر فرد در یک سازمان است.
  • امنیت پایگاه داده و زیرساخت: همه‌چیز در یک شبکه شامل پایگاه‌های داده و تجهیزات فیزیکی است. حفاظت از این دستگاه‌ها به همان اندازه مهم است.
  • امنیت ابری: بسیاری از فایل‌ها در محیط‌های دیجیتال یا «ابر» هستند. حفاظت از داده‌ها در یک محیط 100% آنلاین چالش‌های زیادی را به همراه دارد.
  • امنیت برای دستگاه‌های تلفن همراه: تلفن‌های همراه و تبلت ها تقریباً هر نوع چالش امنیتی را به خودی خود در بر می‌گیرند.
  • بازیابی و برنامه‌ریزی تداوم کسب‌وکار: داده‌ها در صورت نقض امنیتی غیر دیجیتال مانند بروز بلایای طبیعی مثل زلزله و سیل و یا رویدادهای دیگر مانند جنگ و آشوب باید محافظت شوند و تجارت باید ادامه یابد. برای این کار، به یک برنامه اساسی و منسجم نیاز دارید. همچنین باید داده‌ها به صورت مرتب بک اپ گرفته شوند تا در صورت نیاز نسخه‌های پشتیبان با حداقل تغییر بازخوانی شوند.
  • آموزش کاربر نهایی: کاربران ممکن است کارمندانی باشند که به شبکه دسترسی دارند یا مشتریانی باشند که به یک برنامه شرکت وارد می‌شوند. آموزش عادات خوب مانند تغییر رمز عبور به صورت دوره‌ای و داشتن رمز عبور قوی، احراز هویت دومرحله‌ای و غیره بخش مهمی از امنیت سایبری در سازمان‌ها و شرکت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\15\16393798023.PNG
امنیت سایبری چیست و چه چالش‌هایی برای آن وجود دارد؟

چالش‌های پیش رو برای حفظ امنیت در فضای سایبری

دشوارترین چالش در امنیت سایبری، طبیعت در حال تحول خود خطرات امنیتی است. در واقع خطرات امنیتی به صورت مداوم در حال تغییر و بروز شدن هستند. درحالی‌که ساختار سازمان‌ها و شرکت‌ها عموماً ثابت بوده و در چندین سال به ندرت تغییرات جزئی در آن‌ها اتفاق می‌افتد.

به طور سنتی، سازمان‌ها و دولت بیشتر منابع امنیت سایبری خود را بر روی امنیت محیطی متمرکز می‌کنند تا تنها از مهم‌ترین اجزای سیستم خود محافظت کنند و در برابر تهدیدات شناخته شده دفاع کنند. امروزه، این رویکرد ناکافی است، زیرا تهدیدها سریع‌تر از آنچه سازمان‌ها می‌توانند با آن همراهی کنند، پیشرفت و تغییر می‌کنند.

در نتیجه، سازمان‌های مشاوره امنیت فناوری اطلاعات رویکردهای فعال‌تر و سازگارانه‌تری را برای امنیت سایبری ترویج می‌کنند. به طور مشابه، مؤسسه ملی استانداردها و فناوری و امنیت فضای سایبری دستورالعمل‌هایی را در چارچوب ارزیابی ریسک خود صادر کرد که تغییر به سمت نظارت مستمر و ارزیابی‌های زمان واقعی را توصیه می‌کند، رویکردی مبتنی بر داده‌ها برای امنیت برخلاف مدل سنتی مبتنی بر محیط که در سال‌های قبل از آن استفاده می‌شده است.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\15\116137226_s-1440x564_c.jpg
امنیت سایبری چیست و چه چالش‌هایی برای آن وجود دارد؟

مدیریت امنیت سایبری

ایجاد زیرساخت‌های بزرگ در ابعاد ملی برای حفظ امنیت سایبری، یک رویکرد از بالا به پایین را برای امنیت سایبری است. در واقع این رویکرد توصیه می‌کند که مدیریت شرکت و یا سازمان مسئولیت اصلی و هدف نهایی را در اولویت‌بندی مدیریت امنیت سایبری در تمام شیوه‌های تجاری قرار دهد. با این کار از اطلاعات و داده‌های شرکت به‌خوبی محافظت می‌شود.

همچنین این رویکرد توصیه می‌کند که شرکت‌ها باید آماده باشند تا به حادثه سایبری اجتناب‌ناپذیر واکنش نشان دهند. شرکت‌ها باید خیلی سریع عملیات عادی‌سازی بعد از حمله را انجام داده و اطلاعات از بین رفته را بازگردانند. همچنین اطمینان حاصل کنند که دارایی‌های دیجیتالی و معنوی شرکت به‌خوبی محافظت می‌شود.

دستورالعمل‌های ایجادشده برای انجام ارزیابی‌های ریسک سایبری در شرکت‌ها و سازمان‌ها بر سه حوزه کلیدی تمرکز دارد:

  1. شناسایی ارزشمندترین اطلاعات و داده‌های شرکت شما.
  2. شناسایی تهدیدها و خطرات پیش روی این اطلاعات؛
  3. تشریح آسیبی که سازمان شما در صورت از بین رفتن این داده‌ها متحمل خواهد شد.
G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\15\3514350.jpg
امنیت سایبری چیست و چه چالش‌هایی برای آن وجود دارد؟

ارزیابی ریسک در امنیت فناوری اطلاعات

ارزیابی ریسک سایبری باید هرگونه مقرراتی را که بر نحوه جمع‌آوری، ذخیره و ایمن‌سازی داده‌های شرکت شما تأثیر می‌گذارد، مانند PCI-DSS، HIPAA، SOX، FISMA و غیره در نظر بگیرد. پس از ارزیابی ریسک سایبری، طرحی را برای کاهش ریسک سایبری، محافظت از داده‌ها و اطلاعات شما مشخص شود. لازم به ذکر هست در چابکان تمامی سرویس های هاست ابری ، دیتابیس ابری از جدیدترین تنظیمات و لایه های امنیتی استفاده میکند.

این طرح باید هم فرآیندها و هم فناوری‌های موردنیاز برای ایجاد یک برنامه امنیت سایبری بالغ را در برگیرد. بهترین شیوه‌های امنیت سایبری در زمینه‌ای که همیشه در حال توسعه است، باید برای مقابله با حملات پیچیده‌تر که توسط مهاجمان انجام می‌شوند، تکامل یابد.

ترکیب اقدامات امنیت سایبری صحیح با آموزش صحیح به کارکنان تحصیل کرده و دارای تفکر امنیتی، بهترین دفاع را در برابر مجرمان سایبری که تلاش می‌کنند به داده‌های حساس شرکت شما دسترسی پیدا کنند، ارائه می‌دهد. درحالی‌که ممکن است کار سخت و شاید دلهره‌آوری به نظر برسد، اما باید از کوچک‌ترین داده‌ها شروع کنید و روی حساس‌ترین داده‌های خود تمرکز کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت