وبسایت فروشگاهی چیست؟ + معرفی برترین فروشگاه های ایرانی 1403

وبسایت فروشگاهی چیست؟ سایت‌های فروشگاهی، مدل کسب و کار شما در فضای مجازی هستند که می‌توانند کالاهای شما را در این پلتفرم به فروش برساند. در این مقاله می‌خواهیم با معرفی وبسایت فروشگاهی، به انواع آن در تجارت الکترونیک بپردازیم و با برترین این سایت‌ها در ایران آشنا شویم. تا انتها با ما همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

وبسایت فروشگاهی چیست؟

وبسایت فروشگاهی، یکی از واژه‌های پرتکراری است که از چندسال اخیر به ویژه پس از شیوع بیماری کرونا شنیده می‌شود. اما آیا شما با این نوع از سایت‌ها آشنایی دارید؟ در این خصوص ابتدا لازم است آن را به شما معرفی کنیم. به وب‌سایتی که به کاربران اجازه می‌دهد تا کالاها، خدمات و محصولات دیجیتالی فیزیکی یا مجازی را از طریق اینترنت تهیه کرده و به فروش برساند، وب سایت فروشگاهی گفته می‌شود. به کمک این نوع سایت‌ها، شما می‌توانید کسب و کاری را راه‌اندازی کرده و سفارشات آن را پردازش کنید. همچنین قادر هستید تا به صورت آنلاین پرداخت‌های مشتریان را بپذیرد، حمل و نقل و تدارکات را مدیریت کرده و به مشتریان خود خدماتی را ارائه کنید.

در دنیای کنونی، تجارت الکترونیک بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان‌ها است. به همین خاطر مهم است تا مشاغلی که در هر صنعتی فعالیت می‌کنند، جایگاهی را در این فضا داشته باشند. جالب است بدانید تاریخچه این شکل از کسب و کارها اولین بار از زمان مبادله الکترونیکی داده در سال‌های 1960 شروع شد و شکل خرید آنلاین آن در دهه 1990 تا حدودی تکامل یافت. پس از رواج گوشی‌های هوشمند، وب سایت‌های فروشگاهی از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شدند.

وبسایت فروشگاهی در ایران شامل مدل‌های مختلفی است که به صورت یکپارچه و یا در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند. برخی از این نوع سایت‌ها توانسته‌اند از طریق فروش آنلاین، به یک برند معروف تبدیل شوند. در ادامه با ما باشید تا به معرفی آنها نیز بپردازیم.

انواع مدل‌های فروش در تجارت الکترونیکی کدامند؟

دسته بندی انواع وب سایت فروشگاهی براساس نوع ساختار و فروشی که دارند، به 6 حالت کلی تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

  • بیزینس به مصرف کننده (B2C): در این حالت، که مدل رایج برای وبسایت فروشگاهی نیز می‌باشد، شرکت‌هایی که در زمینه تجارت کالای الکترونیک فعالیت می‌کنند، به صورت مستقیم محصول خود را به کاربر نهایی عرضه می‌نمایند. مهم‌ترین ویژگی این نوع تجارت، عرضه مستقیم کالا به مصرف کننده با حذف واسطه است. این مدل از کسب و کارها بسیار رایج هستند.
  • بیزینس به بیزینس (B2B): ساختار این نوع وبسایت فروشگاهی نیز همانند مدل بالا است اما مصرف کننده، یک شرکت، تولیدی یا مجموعه‌ی تجاری می‌باشد. به عنوان مثال می‌توان به تامین زنجیره خرده فروشی‌ها و سوپرمارکتی‌ها اشاره کرد که می‌تواند به صورت خرید کالا عمده با تخفیف بیشتر همراه باشد.
  • بیزینس به دولت (B2G): تامین نیازهای صنعت غذایی یکی از مهم‌ترین خواسته‌ها برای یک فرد عادی در جامعه تا دولت آنجا است. به همین خاطر ممکن است برخی از شرکت‌ها به صورت خاص به عنوان پیمانکار دولتی برای تامین کالا و خدمات برای مجموعه‌های دولتی کار کنند. در این حالت ممکن است معیارها و مناقصه‌هایی وجود داشته باشند که این شرکت‌ها باید آن را درنظر بگیرند.
  • مصرف کننده به مصرف کننده (C2C): افرادی وجود دارند که با تامین کالا از یک شرکت، به صورت یک مجموعه و یا به صورت حقیقی کالاهای آنها را به فروش می‌رسانند. این کار می‌تواند در ازای دریافت پورسانت و یا با ایجاد یک فروشگاه اینترنتی جداگانه انجام شود. همچنین پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی نیز وجود دارند که امکان فروش محصولات بین کاربران و مردم را فراهم می‌کنند.

مدل‌های دیگر در این زمینه از انواع وبسایت فروشگاهی عبارتند از: مشتری به شرکت (C2B) و مشتری به دولت (C2G).

معرفی موفق‌ترین وب سایت‌های فروشگاهی ایران

حال می‌خواهیم به معرفی 6 مورد از بهترین فروشگاه آنلاین ایران بپردازیم که تاکنون توانسته‌اند در میان مردم محبوبیت بالایی بدست آورند. در این خصوص باید گفت:

  • دیجی کالا: به عنوان شناخته شده‌ترین و بزرگترین وبسایت فروشگاهی ایرانی است که در سال 1400، بیش از 1.267 میلیون کالا از آن سفارش داده شده است. فروش آنلاین این مجموعه در ابتدا با کالاهای الکترونیکی شروع شد و سپس به انواع محصولات و حتی مواد غذایی نیز گسترش یافته است.
  • اسنپ مارکت: اسنپ، بزرگترین شرکت خصوص در زمینه حمل و نقل مسافران است که کارکردی همانند اوبر دارد. این شرکت نخستین بار در سال 1393 فعالیت خود را شروع کرد. شاخه سوپر مارکت آن، اما فعالیت خود را از سال 1397 شروع کرده و در شهرهای مختلفی اعم از تهران، قم، اصفهان، ارومیه، مشهد، کرج، شیراز فعالیت می‌کند.
  • دیجی استایل: دیجی استایل یکی از زیرشاخه‌های سایت دیجی کالا است که به صورت اختصاصی در زمینه فروش پوشاک فعالیت می‌کند. این وبسایت فروشگاهی به عنوان بزرگترین سایت فروش پوشاک ایران شناخته می‌شود. بسیار از برندهای ایرانی و خارجی در این پلتفرم کالای خود را به فروش می‌رسانند.
  • بانی مد: یکی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه پوشاک پس از دیجی استایل است که به واسطه فروش برندهای مطرح جهانی به شهرت رسیده است. این فروشگاه فعالیت اختصاصی خود را از سال 1393 شروع کرده و با بیش از 500 برند مختلف همکاری دارد.
  • تکنولایف: از وب سایت‌های مدرن ایرانی است که در قسمت فروش محصولات موبایل، لوازم جانبی و لپ تاپ فعالیت می‌کند. این وبسایت فروشگاهی فعالیت خود را از سال 1389 فعالیت خود را شروع کرده است.
  • تیمچه: آخرین مورد در این لیست، سایت تیمچه است که همانند دیجی کالا در دسته‌بندی‌های مختلفی نسبت به فروش کالاهای خود اقدام می‌کند.

سوالات متداول

در انتهای این مقاله راجع به وبسایت فروشگاهی سوالات متداولی را که کاربران بارها تکرار کرده‌اند را بیان می‌کنیم که عبارتند از:

  • وبسایت فروشگاهی چگونه طراحی می‌شود؟

برای طراحی وب سایت فروشگاهی می‌توانید از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس، فروشگاه‌ سازهای آنلاین مانند ویکس، Weebly و نیز برنامه نویسی وب استفاده کنید و همچنین باید از یک هاست فروشگاهی مناسب استفاده کنید.

  • مدت زمان طراحی سایت فروشگاهی چقدر است؟

بسته به روشی که برای این کار انتخاب می‌کنید، مدت زمان ساخت وبسایت فروشگاهی از چند هفته تا چند ماه متغیر است.

  • بهترین هاست برای وبسایت فروشگاهی چیست؟

بهترین هاست برای وبسایت های فروشگاهی وردپرسی، هاست ووکامرس هست

  • سئو سایت فروشگاهی چیست؟

یکی از وجوه مشترک در لیست برترین وبسایت فروشگاهی ایران، اهمیت و قدرتمند بودن سئو سایت آنها است. در این زمینه می‌توانید با خواندن مقاله “سئو سایت چیست و چگونه می‌توان آن را بهبود بخشید؟“، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت