جیرا چیست؟ + تفاوت آن با Confluence

جیرا چیست؟ JIRA یک ابزار توسعه نرم افزار و مدیریت پروژه است که دسترسی به پروژه‌های حیاتی را در سازمان‌ها امکان پذیر می‌کند. شما می‌توانید برای تسلط و مطالعه راهنمای کامل کار با جیرا، این مقاله را مطالعه کرده و از دوره‌های آموزشی ergodemy نیز استفاده کنید. در ادامه با ما باشید تا به معرفی کامل‌تر این برنامه بپردازیم.

نرم افزار JIRA یا جیرا چیست؟

نرم افزار جیرا چیست؟ امروزه با پیشرفت فناوری در پلتفرم‌های مختلف، ارتباط سازمانی اعضا با یکدیگر تا حد بسیار خوبی توسط نرم‌افزارها انجام می‌شود. تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌ها از نرم‌افزار برای تکمیل و پشتیبانی فعالیت‌ها و مدیریت فرآیند و پروژه استفاده می‌کنند. پلتفرم نرم افزار JIRA یک برنامه مدیریت پروژه است که توسط یک شرکت استرالیایی به نام Atlassian، سازنده کانفلوئنس توسعه یافته و ساخت آن با هدف ریشه‌یابی منشا مشکل دارد. جالب است بدانید که نام این برنامه از کلمه‌ای ژاپنی به نام Gojira به معنای گودزیلا گرفته شده است.

انواع جیرا چیست؟ برای آموزش جیرا ‌می‌توانید از 3 پلتفرم آن استفاده کنید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • JIRA Core: یک پلتفرم استاندارد مدیریت پروژه،
  • JIRA Software: پلتفرم استاندارد مدیریت پروژه با ویژگی‌ها و عملکردهای Agile (توسعه نرم افزاری چابک) اضافی،
  • JIRA Service Desk: عمدتا توسط متخصصان فناوری اطلاعات (IT) یا کاربران service deskها استفاده می شوند.

اگر بخواهیم راجع به اینکه تاریخچه جیرا چیست؟ و چگونه شکل گرفت صحبت کنیم باید گفت توسعه این برنامه از سال 2002 انجام شده است که در آن قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی برای تطبیق با الزامات مدیریت پروژه در صنایع مختلف و سازمان‌ها با اندازه‌های مختلف ارائه شده‌اند. در حال حاضر، این پلتفرم می‌تواند به طور موثر در توسعه نرم افزار، مدیریت پروژه Agile، مدیریت پروژه Scrum، محتوا و بازاریابی، باگ trackin استفاده شود.

در سال‌های نخست، Jira صرفا یک نرم افزار ردیابی باگ‌های برنامه‌ها بود که توسعه دهندگان نرم افزار جامعه هدف آن بودند. این اپلیکیشن سپس توسط سازمان‌های غیره تحت یک برنامه برای مدیریت پروژه‌ استفاده قرار گرفت که این اتفاق پس از راه‌اندازی Atlassian Marketplace انجام شد. بنابراین عملکرد این برنامه برای مدیریت پروژه از سال 2012 آغاز شد و در نهایت پلاگین‌های مدیریت پروژه نیز برای آن ارائه شدند.

چرا باید از جیرا استفاده کنیم؟

حال که تا حدودی به سوال “جیرا چیست؟” پاسخ دادیم، ممکن است بپرسید چرا باید از این برنامه استفاده شود؟ به کار بردن JIRA برای سهولت مدیریت پروژه کاربرد دارد. اما این مزایا در برنامه جیرا چیست؟ ایجاد نقشه راه برای پروژه، ایجاد گزارش‌های دقیق، مدیریت زمان، استفاده در برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و امنیت قوی برنامه تنها چند ویژگی حیاتی از این برنامه هستند که به کاربران کمک می‌کنند تا مدیریت پروژه مجموعه خود را به صورت سازماندهی شده پیش ببرند.

دیگر مزایای جیرا چیست؟ رابط کاربری آسان و داکیومنت‌های آموزشی آن، دو برتری دیگری هستند که کار کردن با این برنامه را آسان می‌کنند. این موارد باعث خواهند شد تا کاربران با تمام اطلاعات مورد نیاز برای استفاده از نرم افزار جهت مدیریت کارآمد و مؤثر پروژه خود اقدام کنند. Ergodemy (یک وب سایت آموزشی آنلاین به همراه صدور گواهینامه آنلاین)، آموزش JIRA را برای افراد و تیم‌های سازمانی ارائه می‌دهد. کاربران می‌توانند با این آموزش‌ها، درک کاملی از این برنامه برای رهبری یا مدیریت بخشی از پروژه‌های حیاتی کسب‌وکار خود داشته باشند و جلوتر از رقبای خود گام بردارند.

نحوه کار با جیرا چیست؟ در این خصوص می‌توان به سلسله مراحل زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • نرم افزار Jira را باز کرده و نماد Jira Home را انتخاب کنید،
  • حال گزینه Create project را بزنید،
  • یک الگو را از کتابخانه انتخاب کنید،
  • ستون ها را بر اساس نیاز خود از تنظیمات برد ویرایش کنید،
  • یک issue ایجاد کنید،
  • اعضای تیم خود را دعوت کرده و کار را آغاز نمایید.

تفاوت های بین Confluence و جیرا چیست؟

یکی از پرسش‌هایی که بسیاری از کاربران در مورد آن سوال می‌کنند، این است که تفاوت Confluence و جیرا چیست؟ در این رابطه مقاله‌ای در گذشته راجع به کانفلوئنس بیان شده است که می‌توانید آن را برای آشنایی کامل با این برنامه مطالعه کنید. اما به طور خلاصه باید گفت کانفلوئنس یک فضای تیمی مشترک است که به گروه‌ها اجازه می‌دهد تا در پروژه‌های مهم بهتر با هم همکاری کنند. کانفلوئنس یک ابزار ویکی شناخته می‌شود و تمام محتوای به اشتراک گذاشته شده را حول پروژه ذخیره و سازماندهی می‌کند. از یادداشت‌های جلسه گرفته تا داکومنت‌های طراحی و غیره. این کار به تیم‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات را به طور موثر ایجاد، ذخیره و به اشتراک بگذارند و بتوانند سریعتر تصمیم بگیرند.

اما تفاوت Confluence و جیرا چیست؟ در این خصوص می‌توان به 3 بخش اشاره کرد که عبارتند از:

  • اولین مورد در پاسخ به اینکه تفاوت کانفلوئنس و جیرا چیست؟ کارکرد آنها است. Jira یک ابزار ردیابی مشکل است که به کاربران امکان آن را می‌دهد باگ‌ها را ردیابی کنند، مشکلات را متوجه شده و فانکشن‌های پروژه را مدیریت کنند. این درحالی است که Confluence یک ابزار تیمی از نوع Wiki است که تمام داده‌ها و اطلاعات شما را در موضوع پروژه ذخیره و سازماندهی می‌کند.
  • محصولات جیرا برای مدیریت و سفارشی سازی یا طراحی انواع کارها، گردش کارها و گزارش‌ها است. Jira اساسا برای مدیریت کارها به روش Agile طراحی شده است. اما کانفلوئنس در ایجاد، ذخیره و به اشتراک گذاشتن اطلاعات تیم‌ها استفاده می‌شود. بنابراین هرکدام نقش و جایگاه متفاوتی دارند.

سوالات متداول

در انتهای این مقاله با موضوع “جیرا چیست؟“، همچنین می‌توان به برخی پرسش‌های متداول کاربران پرداخت که عبارتند از:

  • چه نرم افزار های دیگری در مدیریت پروژه مناسب می باشد؟

نرم افزار های دیگری که در مدیریت پروژه مناسب می باشد، سرویس های مدیریت پروژه مانند سرویس Mattermost   و  سرویس odoo  است.

  • نرم افزار جیرا و کانفلوئنس توسط چه شرکتی ساخته شده‌اند؟

این دو برنامه توسط یک شرکت استرالیایی به نام Atlassian ساخته شده‌اند.

  • نسخه Software جیرا چیست؟

در این خصوص باید گفت جیرا Software یک نرم افزار مبتنی بر agile برای مدیریت پروژه است که از متدهای scrum, Kanban و غیره پشتیبانی می‌کند.

  • آیا جیرا به آسانی آموزش داده می‌شود؟

درک و استفاده از برنامه جیرا با کمی تمرین به راحتی انجام خواهد شد. JIRA ابزاری قدرتمند برای مدیریت موثرتر پروژه‌ها و Taskها می‌باشند.

  • کاربردهای جیرا چیست؟

از جمله این کاربردها می‌توان به مدیریت پروژه، مدیریت کارها، محصول، دواپس، ردیابی باگ‌ها و تمرین متدولوژی‌های Agile اشاره کرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت