DNS ابری چیست؟

DNS چیست؟ سامانه نام دامنه یا DNS، سرویسی است که می‌تواند نام‌های نمادین روی دامنه‌ها را به شکل IP معادل سازی کند. مدلی از این سرویس به نام دی‌ان‌اس ابری وجود دارد که معمولا توسط شرکت‌های بزرگ همانند گوگل یا کلودفلر ارائه می‌شوند. این نوع DNSها معمولا ویژگی‌های برتری در سرعت و کیفیت خود دارند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی و شناخت بیشتر این نوع سامانه بپردازیم و با نحوه عملکرد DNS ابری بیشتر آشنا شویم.

DNS چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم به معرفی نوع ابری DNS چیست؟ بپردازیم، بهتر است ابتدا یکبار دیگر این مفهوم را با هم مرور کنیم. DNS به عنوان یک سرویس در جهان شناخته می‌شود که می‌توانید از آن برای تبدیل آدرس‌های IP به نام و بالعکس بهره ببرید. این نوع تکنولوژی به منظور مدیریت دامنه‌ها و نیز نام آنها در اینترنت استفاده می‌گردد. اگر بخواهیم آن را به یک شی ملموس تشبیه کنیم، می‌توان گفت DNS همانند یک دفترچه تلفن است که می‌توانید از آن برای اتصال به مخاطب خود استفاده کنید. شما می‌توانید پس از درج شدن نام افراد در آن، به صورت مستقیم داده‌هایشان را مشاهده کنید.

در گذشته، وب‌سایت‌ها به علت محدود بودن آنها از نظر تعداد، تنها با IP شناخته می‌شدند. اما رفته رفته سایت‌های مختلفی سرکار آمدند و تعداد آنها بیشتر شد. برای نخستین بار، فردی به نام فینلر توانست با نگارش آی پی و اسم سایت‌ها، ساختاری همانند DNS امروزی را شکل دهد.

مدل ابری DNS چیست؟

در بخش DNS چیست؟ گفتیم که DNS سرویسی است که می‌تواند نام نمادینی را به حالت IP معادل سازی نماید. یکی از مشکلاتی که ممکن است بر روی این سیستم ایجاد شود، عملکرد ضعیف آنها است که منجر می‌شود تا صفحات وب کندتر بارگذاری شوند و نارضایتی کاربران را به همراه دارد. همچنین در صورتی که به دلایلی این نوع DNSها مختل شوند، اطلاعات کاربران از دسترسی خارج می‌شود. این کار منجر خواهد شد تا وب‌سایت‌ها به اهمیت داشتن یک سرویس DNS خوب بیشتر از قبل اهمیت بدهد.

اما بهترین مدل DNS چیست؟ در این رابطه می‌توان گفت DNS ابری یکی از زیر شاخه‌های این نوع سرویس است که کارایی و انعطاف پذیری بیشتری به نسبت مدل معمول دارد. شما می‌توانید رکوردها و زون‌های مختلفی را که مربوط به شما می‌باشند، در آن منتشر کنید. بدون آنکه سرورهای DNS و نرم افزار را منتشر نمایید. به طور معمول این سرویس از سوی شرکت‌های بزرگی همچون گوگل و کلودفلیر ارائه می‌شوند که در آنها مدیریت سرویس‌های DNS بر عهده ارائه دهندگان آن است.

در این مدل، درخواست کاربران به DNS ابری ارسال شده و در نهایت به سمت سرور مقصد هدایت می‌شوند. ویژگی‌ها و مزایای دی ان اس ابری شامل موارد مختلفی است که در قسمت‌های آتی به آن می‌پردازیم. به عنوان مثال می‌توان به امنیت بالای آن اشاره کرد که توسط ارائه دهندگان آن با لایه‌های مختلف امنیتی ساپورت می‌شود. این کار می‌تواند به صورت مستمر تهدیدها را ارزیابی کرده و سیستم‌های امنیتی را در مقابل حملات مختلف اعم از دیداس محافظت کند.

شما کاربران می‌توانید اطلاعات بیشتر در خصوص دیداس را در مقاله زیر مشاهده کنید:

دیداس چیست و انواع آن کدامند؟

نحوه عملکرد مدل ابری DNS چیست؟

همانند توضیحاتی که در بخش DNS چیست؟ بیان کردیم، سیستم DNS می‌تواند یک سرویس برای تبدیل نام دامنه به آدرس IP خاصی را انجام دهد. مثلا اگر کاربری به آدرس www.chabokan.net درخواست دهد، آن را به یک آدرس IP مثلا 74.123.30.105 ترجمه می‌کند. در این صورت در قدم نخست کاربر درخواستی را برای لود کردن منابع اینترنتی ارائه می‌کند. در این حالت همانطور که در بخش عملکرد DNS چیست؟ مطالعه کردید، سرویس‌های دی‌ان‌اس، این درخواست‌ها را که برای دامنه‌های خاصی هستند، به آدرس‌های IP ترجمه کرده و زمانی که کاربران نام دامنه‌ها را در مرورگرهای خود وارد می‌کنند، سروری که می‌بایست به آن دسترسی داشته باشند تعیین می‌گردد.

یکی از ویژگی DNS ابری آن است که این نوع سرویس‌ها تاخیر کمی دارند و دسترسی آنها بیشتر است. نکته دیگری که باید در خصوص نحوه عملکرد مدل ابری DNS چیست؟ بیان کرد، تفاوت کارکرد آن در مناطق عمومی و خصوصی است. به عنوان مثال در زون‌های عمومی، DNS ابری در این حالت می‌تواند به کوئری‌های پابلیک پاسخ داده که این کار از طریق authoritative name servers انجام می‌گردد. به طور معمول در زون‌های عمومی، مجموعه‌ای از نیم سرورها اختصاص داده می‌شوند.

در حالت کلی راجع به اینکه کارکرد این نوع DNS چیست؟ باید گفت DNS ابری راه حلی را به سازمان شما می‌دهد که می‌توانید از طریق آن، رکوردهای DNS را به راحتی منتشر کرده و نیازی نیست تا اقدام به مدیریت سرورها نمایید. شما می‌توایند با Cloud DNS، دسترسی سریع‌تری را به کاربران در سراسر جهان بدهید.

سوالات متداول

در انتهای این مقاله راجع به مدل ابری DNS چیست؟ باید به چند سوال رایج و متداول اشاره کرد که عبارتند از:

  • مزایای DNS ابری چیست؟

در خصوص مزایایی که برای دی‌ان‌اس ابری بیان می‌شود، می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد. از جمله مدیریت منابع که در وب‌سایت‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌آید، حضور در جغرافیای جهانی، دسترسی در سطح بالاتر برای سرویس دهندگان، تسهیل دسترسی کاربران از نقاط مختلف، امنیت بسیار بالا نسبت به سایر مدل‌های دیگر و نیز پشتیبانی توسط ارائه دهندگان آن.

  • ویژگی‌های DNS ابری چیست؟

در این رابطه می‌توان به چند مورد ذکر کرد که عبارتند از: نیم سرور Any Cast، مقیاس بندی و نیز مدیریت زون و پروژه.

  • آیا DNS ابری در مقابل حملات دیداس موثر است؟

در این خصوص می‌توان گفت DNS ابری می‌تواند با داشتن پهنای باند بیشتر و نیز انعطاف پذیری بالا با افزایش خودکار منابع براساس حجم وارده، در مقابل این نوع حملات موثر و کارآمد باشد.

  • شرکت‌های ارائه دهنده DNS ابری کدامند؟

از جمله برخی شرکت‌ها در این زمینه می‌توان به دو سرویس دهنده بزرگ یعنی گوگل و نیز کلودفلر اشاره کرد.

شما کاربران می‌توانید از خدمات شرکت چابکان در زمینه میزبانی وب، دیتابیس ابری، انواع هاستینگ از جمله هاستینگ ابری بهره مند شوید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت