گراف کیوال (GraphQL) چیست و چه مزایا یا معایبی دارد؟

گراف کیوال (GraphQL) چیست؟ در این مقاله با ما باشید تا به صورت کامل راجع به گراف کیوال، مزایا، معایب و سوالات متداولی که راجع به آن مطرح می‌شوند، بپردازیم. گراف کیوال (GraphQL) زبان برنامه نویسی کوئری است که از طریق آن می‌توانید درخواست کلاینت را با ارسال یک کوئری به API پاسخ داده و آن چیزی که موردنیاز کاربر می‌باشد را بفرستید.

آشنایی با گراف کیوال (GraphQL)

گراف کیوال (GraphQL) را می‌توان از جمله زبان‌های برنامه نویسی کوئری در تعامل با APIها دانست که می‌توان آن را به صورت runtime اجرا نمود. شما می‌توانید براساس اطلاعاتی که دارید، داده‌های مدنظر خود را درخواست داده و کار را پیش ببرید. همچنین گراف کیوال (GraphQL) را می‌توان به عنوان یک جایگزین نیز برای APIهای ساخته شده با REST درنظر گرفت.

برای بررسی عمیق‌تر چیستی گراف کیوال (GraphQL)، می‌توان در مورد پیشینه آن نیز صحبت کرد که اولین بار در سال 2012 توسط فیس بوک مورد استفاده قرار گرفت. پس از کارکرد موثر این زبان در رفع نواقص داخلی و برنامه‌های موبایلی، فیس بوک آن را در سال 2015 به صورت کامل و اپن سورس برای همه برنامه نویس‌ها ارائه نمود. از آنجایی که این زبان سرعت و ساختار خوبی داشت، توانست به ابزارهای محبوب جهت توسعه زیرساخت‌های نرم افزاری بدل شود.

با آموزش گراف کیوال (GraphQL) قادر هستید دقیقا همان داده‌ای که کلاینت از سرور می‌خواهد را درنظر گرفته و پاسخ مناسبی را برای کوئری کلاینت ارسال نمایید. به همین خاطر کلاینت تنها آنچه که از شما می‌خواهد را درخواست کرده و دریافت می‌نماید. در کل معماری گراف کیوال برای APIها، می‌تواند نسبت به REST منعطف‌تر باشد.

از دیگر پروژه‌های مرتبط با گراف کیوال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که می‌تواند کار با این تکنولوژی را برای شما آسان‌تر کند. در این صورت می‌توان گفت:

  • Apollo: یک پلتفرم براساس این زبان است که می‌تواند به صورت کامل امکان یکپارچه سازی به شما را بدهد.
  • Offix: از دیتابیس‌هایی است که می‌توان به کمک آن، امکان اجرای کوئری در این زبان را داشت.
  • OpenAPI-to-GraphQL: شما می‌توانید API های توصیف شده توسط OpenAPI Specifications (OAS) را به GraphQL ترجمه کنید.
GraphQL | A query language for your API

APIها در گراف کیو ال چیست؟

استفاده از گراف کیوال (GraphQL) می‌تواند برای نوشتن APIهای بهینه استفاده شود. در این حالت شما می‌توانید از این زبان برای توسعه آنها در محیط‌های IDE مانند GraphiQL بهره ببرید. مزیت‌های مختلفی برای نوشتن با این تکنولوژی نسبت به REST API وجود دارند که از جمله آن می‌توان به سرعت و دقت در تحویل داده اشاره نمود. اما APIها چه چیزهایی هستند؟

API در واقع یک رابط برنامه نویسی است که اپلیکیشن‌ها از طریق آن با یکدیگر تعامل دارند. APIها داده‌هایی نظام‌مند را بین همدیگر رد و بدل می‌کنند که فرمت مشخص و تعریف شده‌ای دارند. این ساختار توسط توسعه دهنده نرم افزار اولیه منتشر می‌شود تا اپلیکیشن‌های دیگر براساس آن عمل کنند. همچنین درخواست‌هایی که برای سرویس اولیه ارسال می‌شوند نیز می‌بایست در چهارچوب تعریف شده برای برنامه اولیه باشند. (شما میتوانید پروژه های گراف کیو ال خود را هاست ابری پیاده سازی کنید)

APIها در گراف کیوال (GraphQL) می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند که از آن جمله می‌توان به ای‌پی‌آی سخت‌افزاری، سیستم ‌عاملی، توسعه نرم‌افزار، برنامه‌نویسی و نیز تحت وب اشاره کرد. ساختاری که GraphQL برای توصیف داده‌های درخواست شده توسط کاربران ایجاد می‌کند، با توجه به نوع Objectها تعیین می‌گردد. براین اساس، شما می‌توانید در پاسخ به یک آبجکت با فیلد خاص آن، پاسخ را دریافت کنید. در نهایت براساس آنچه شمای گراف کیوال تعیین کرده است، پرس و جوهای کوئری از سوی سرویس گیرنده اجرا می‌شود.

مزایا و معایب گراف کیوال چیست؟

مزایا و معایب مختلفی را می‌توان برای گراف کیوال (GraphQL)ها بیان کرد که می‌توانید با بررسی آنها، نسبت به انتخاب یک پلتفرم مناسب برای کار خود اقدام کنید. در این خصوص نیز موارد مختلفی برای گراف کیوال وجود دارند که از جمله آنها می‌توان گفت:

مزیت‌های گراف کیوال

  • این نوع query language به صورت اپن سورس ارائه شده است،
  • شما می‌توانید با کمک افزونه‌های مختلفی که برای این زبان وجود دارند، که آنها هم به صورت سورس باز منتشر شده‌اند، قابلیت‌های مختلفی را داشته باشید،
  • به طور کلی ساختار و نوع داده‌ها از پیش تعریف شده‌اند. این مورد باعث می‌شود تا اختلاف‌ها و مشکلات ایجاد شده کمتر شوند،
  • شما می‌توانید برای ایجاد مستندات خود، از لیست دیتا تایپ‌هایی که در بخش کلاینت به شما ارائه می‌شوند، استفاده کنید،
  • اگر با GraphQL کار می‌کنید، اجباری به پیروی از معماری خاصی نمی‌باشد،
  • شما می‌توانید در صورت تسلط بر REST APIها، از گراف کیوال نیز برای توسعه در این محیط استفاده کنید.

همچنین در مورد معایبی که برای گراف کیوال (GraphQL) وجود دارند نیز می‌توان گفت:

  • یادگیری این نوع پلتفرم برای کسانی که می‌خواهند در توسعه آنها کار کنند، از دیگر APIها دشوارتر بنظر می‌رسد،
  • در صورتی که بخواهید Schemaها را برای نمایش ساختار آن به کار بگیرید، این فرآیند زمان بر خواهد بود،
  • ایجاد پروسه کش سازی در این قسمت مشکل خواهد بود،
  • سرور بیشترین سهم را در بار پردازشی برای انجام عملیات برعهده دارد.

شما می‌توانید با توجه به نمونه کدی که در GraphQL ارائه شده است، نحوه کدنویسی در این زبان را به شکل زیر مشاهده کنید:

  • درخواست: {you{family}}
  • پاسخ: {“you”{“family”: “Hosseini”}}

کدنویسی گراف کیوال (GraphQL) با پارامترهای بیشتری نیز انجام می‌شود که در این مثال یک مورد ساده‌ بیان شده است.

سوالات متداول در مورد گراف کیوال (GraphQL)

از جمله سوالات متداولی که ممکن است کاربران در رابطه با گراف کیوال (GraphQL) داشته باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • مفاهیم مهم در کارکردن با GraphQL چیست؟

از جمله این مفاهیم می‌توان به کوئری‌ها، Mutations یا جهش‌ها و نیز اشتراک‌ها اشاره کرد.

  • دوره گراف کیوال (GraphQL) آموزشی چه پیش نیازهایی دارد؟

از جمله پیش‌ نیازها برای شرکت در دوره گراف کیوال (GraphQL) می‌توان به آموزش جاوا اسکریپت اشاره کرد. با این حال بسته به نوع دوره، شما می‌توانید بدون هیچ دانش اولیه‌ای در این قسمت وارد شوید.

  • سازماندهی ای‌پی‌آی های گراف کیوال چگونه است؟

دسته بندی این APIها براساس فیلدها و اصلاحات آن انجام می‌شود.

شما کاربران وب سایت چابکان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، بخش بلاگ سایت ما را دنبال کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت