بهترین توزیع لینوکس برای شما کدام است؟

Distro یا Distribution که از آن به عنوان توزیع لینوکس نیز یاد می‌شود، یک نسخه منحصر به فرد با هسته سیستم عامل Linux است که توسط افراد مختلفی توسعه داده شده است. از آنجایی که این سیستم عامل اپن سورس است، توسعه دهندگان بسیاری امکان ساخت سیستم عامل‌های مبتنی بر آن را دارند که این موضوع منجر به ایجاد انواع مختلفی از دیستروها در این نوع پلتفرم‌ها شده است. در ادامه با ما باشید تا به معرفی بهترین‌های آن بپردازیم.

توزیع لینوکس چیست؟

امروزه سیستم عامل لینوکس توانسته است با رشد و پیچیده‌تر شدن بخش فناوری اطلاعات، یک سیستم مدیریت قابل اعتمادتر و مقیاس پذیرتر را ارائه نماید. هرکدام از این موارد یک مزیت لینوکس به شمار می‌آید که آن را برای کاربری‌های مختلف، جذاب خواهد کرد. شما می‌توانید از این پلتفرم به عنوان یک بستر مناسب برای انواع فعالیت‌ها در زمینه IT استفاده کنید. این پلتفرم که در سال 1991 توسط لینوس توروالدز ساخته شده، اکنون به عنوان سیستم عاملی با بزرگترین پایگاه کاربران، پر استفاده‌ترین پلتفرم در سرورهای اینترنتی برای عموم و تنها سیستم عامل مورد استفاده در 500 ابر رایانه برتر جهان شناخته می‌شود.

اگر با لینوکس آشنایی ندارید، می توانید در مقاله “لینوکس چیست و چه کاربردی دارد؟“، اطلاعات بیشتری را بدست آورید.

لینوکس در طول سال‌ها رشد کرده است تا استانداردی واقعی برای اجرای برنامه‌های کاری، قابل اعتماد و حیاتی در مراکز داده و خدمات ابری باشد. این سیستم عامل اکنون در موارد بسیاری قابل استفاده بوده و از توزیع‌های مختلفی استفاده می‌کند. منظور از توزیع Linux که با عنوان Linux distribution شناخته می‌شود، یک سیستم مدیریت بسته است که هسته آن از این سیستم عامل تشکیل شده و شامل یک مجموعه نرم افزاری می‌باشد. شما می‌توانید این پلتفرم‌ها را برای دستگاه‌های امبدد، کامپیوترها و نیز ابر رایانه‌های قدرتمند تهیه کنید.

بیشتر این سیستم‌ها به صورت اپن سورس ارائه‌ شده‌اند و به همین خاطر مدل‌های بسیار زیادی از سوی کاربران به عنوان توزیع لینوکس ساخته شده است. این موضوع باعث شده تا کاربران در مورد انتخاب یک پلتفرم مناسب دچار ابهام شوند. در این مقاله، بهترین مدل‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم تا تجربه بهتری از این پلتفرم داشته باشید.

چطور یک توزیع Linux را انتخاب کنیم؟

با وجود صدها توزیع آنلاین لینوکس، یافتن دیسترو مناسب که متناسب با نیازهای شما باشد، همیشه آسان نیست. در ادامه می‌خواهیم به معرفی چند آیتم مهم بپردازیم که می‌توانید در انتخاب یک توزیع مناسب برای Linux با توجه به آن اقدام کنید.

  • کاربری: چه یک هکر باشید یا کاربر ساده، استفاده از این پلتفرم می‌تواند نیاز شما را به خوبی برطرف کند. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود و درنظر گرفتن ویژگی هر دیسترو، یک مورد را انتخاب کنید. مثلا توزیع Pop_OS می‌تواند برای افرادی که نیاز به پلتفرم زیباتری دارند، بسیار مناسب باشد.
  • پیش نیازهای سخت افزاری: بسته به اینکه سخت افزار شما چقدر ضعیف است، می‌توانید از توزیع‌های مختلف این سیستم استفاده کنید. Linux یک سیستم عامل سبک وزن است که با حداقل منابع سخت افزاری قابل اجرا می‌باشد. اگر سخت افزار شما نیاز به یک سیستم بسیار سبک دارد، توزیع Lubuntu انتخاب عالی خواهد بود.
  • پشتیبانی نرم افزاری: بسیاری از پلتفرم ها برای کسب وکار خود به یک سیستم همیشه پایدار نیاز دارند. شما می‌توانید برای رفع این نیاز، به خصوص در موسسات و کسب و کارها از توزیع RHEL استفاده نمایید که در بسیاری شرکت‌ها استفاده می‌شود.
  • هزینه: شما می‌توانید برحسب بودجه ای که دارید، اقدام با انتخاب یک توزیع نمایید. مثلا Red Hat Enterprise Linux (RHEL) و SuSE هر دو توزیع‌های تجاری لینوکس هستند که دارای قراردادهای پشتیبانی در سطح تجاری می‌باشند. به این نکته توجه کنید که فقط به این دلیل که برای این برنامه پولی پرداخت‌ کرده‌اید، لزوما به این معنی نیست که انتخاب شما بهترین خواهد بود.

معرفی بهترین مدل های توزیع لینوکس

حال باید به معرفی انواع توزیع لینوکس بپردازیم که اکنون بیش از 300 مورد از آن به طور فعال وجود دارند. سعی شده است در ادامه بهترین‌های آن‌ها را معرفی شوند که به شرح زیر می‌باشند:

  • اوبونتو: آموزش لینوکس در این دیسترو بسیار رایج است؛ چراکه به طور گسترده توسط مهندسان نرم افزار و مدیران IT استفاده می‌شود. همچنین این نسخه بهترین نوع لینوکس برای افرادی است که به تازگی قصد ورود به این پلتفرم را دارند. استفاده از آن آسان بوده و با بسیاری از ابزارهای توسعه نرم افزار، سازگار می‌باشد.
  • Pop_OS: توزیع پاپ او اس، یکی از توزیع‌های عالی لینوکس می‌باشد که می‌توان رابط کاربری آن را از نظر زیبایی و مدرن بودن، بسیار جذاب درنظر گرفت. یادگیری Linux در این محیط به شدت جذاب بوده و برای مهندسان و کاربران عمومی ایده آل است.
  • Arch Linux: این مدل را می‌توان یک دیسترو با حداقل‌ترین امکانات درنظر گرفت که می‌تواند به واسطه پلتفرم ساده، جذاب و کاربر محوری که دارد، کاربران و کارشناسان لینوکسی را به خود جذب کند. شما می‌توانید با کمک این سیستم عامل، کنترل کاملی روی دستگاه‌های خود داشته باشید.
  • Fedora: مدل فدورا، یک توزیع ایده آل برای مجموعه‌هایی است که به امنیت، پایداری و سبک بودن سیستم عامل خود اهمیت می‌دهند. این پلتفرم کاملا قابل اعتماد بوده و بدون هزینه است.
  • Kali Linux: کالی لینوکس، توزیعی کاملا ایمنی است که بر پایه دبیان می‌باشد. این پلتفرم با گذراندن ملاحظات تست نفوذ و امنیت فناوری اطلاعات خوب خود، می‌تواند برای کسانی که در بخش هک اخلاقی و یا امنیت فضای وب فعالیت می‌کنند، ایده آل باشد.

اگرچه همه ما شنیده‌ایم که این سیستم کاملا پایدار و سبک است، اما دستیابی به چنین ویژگی‌هایی نیاز به انتخاب یک توزیع مناسب دارد. شما می‌توانید با راهنمایی‌هایی که در این بخش بیان کردیم، طبق نیاز خود همین حالا به این سیستم مهاجرت کنید. البته میتوانید پروژه خود را بدون دردسر بر روی هاست ابری نیز اجرا کنید.

پرسش و پاسخ های متداول

در انتهای این مقاله به سوالات متداول برخی از کسانی که در مورد این تاپیک و توزیع‌های لینوکس سوالاتی دارند، پاسخ می‌دهیم.

  • متداول‌ترین نوع توزیع کدام است؟

همانطور که گفتیم، انتخاب توزیع بر اساس یکسری فاکتورها و اولویت است. با این حال اگر در فضای ابری کار می‌کنید و هیچ الزامات خاصی برای اکوسیستم ندارید، اوبونتو یک انتخاب پیش فرض محبوب خواهد بود.

  • تفاوت‌های میان توزیع‌های مختلف چیست؟

برخی از توزیع‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که حجم کمتری‌ می‌گیرند و عمدا با نرم افزار زیادی عرضه نمی‌شوند. ابا این حال مدل‌های دیگر کاملا برعکس هستند. همه چیز بستگی به نیاز شما به عنوان یک کاربر و فاکتورهایی که در مقاله ذکر کردیم، دارد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت