معرفی زبان پرس و جوی SQL برای دیتابیس

دیتابیس یک بخش جدایی ناپذیر از هر پلتفرم مجازی است. فرقی نمی‌کند اقدام به توسعه یک سایت ساده، نرم افزار، اپلیکشین، وب اپلیکیشن کرده باشید، لازم است در بخش بک اند چنین چیزی را تعریف نمایید. پایگاه داده محلی برای ذخیره سازی داده‌های سیستم شما است که برای مدیریت آن، لازم است از انواع زبان های برنامه نویسی پایگاه داده استفاده کنید. در ادامه این مقاله می‌خواهیم راجع به این زبان‌ها و ابزارها صحبت کنیم.

معرفی پایگاه داده

پایگاه داده که با عنوان Database یا دیتابیس شناخته می‌شود، مجموعه عظیمی از داده‌ها هستند که به صورت الکترونیکی از یک سیستم، ذخیره و بازیابی می‌شوند. داده‌های پشتیبانی شده در این پلتفرم‌ها به صورت ساختار یافته (یا نیافته) بوده و می‌توانند قابل پردازش، دستکاری و کنترل باشند. شما می‌توانید آنها را تجزیه و تحلیل کرده و یا به روزرسانی کنید. برخی از انواع پایگاه‌های داده محبوب مورد استفاده در صنایع مختلف عبارتند از Oracle، MySQL، PostgreSQL، MS SQL Server و SQLite.

شما می‌توانید در مقاله “پایگاه داده چیست و انواع آن کدامند؟” ، با تعریف دیتابیس و اطلاعات اولیه آن آشنا شوید.

از یک سایت ساده گرفته تا پلتفرم‌های آنلاین برای سازمان‌های خصوصی و دولتی، شما می‌توانید داده‌های خود را در این پایگاه‌های داده ذخیره کنید. برای درک بهتر، می‌توان به چند کاربرد دیگر برای ذخیره سازی اطلاعات مشتریان نیز اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • ذخیره اطلاعات کاربران در سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)،
  • ذخیره تراکنش‌های مالی در یک سیستم حسابداری،
  • ذخیره موجودی و سفارش‌ها در یک سیستم تجارت الکترونیک،
  • ذخیره سوابق بیمار در سیستم مراقبت‌های بهداشتی،
  • ذخیره‌سازی سوابق دانشجویی در یک موسسه آموزشی.

اما برای آنکه بتوانید چنین چیزی را ایجاد کرده، طبقه بندی نموده و نیز آن را ویرایش نمایید، می‌بایست با زبان یا ابزاری برای آن آشنایی داشته باشید که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم. البته میتوانید از یک دیتابیس ابری نیز استفاده کنید.

زبان پرس و جوی دیتابیس چیست؟

زبان پرس و جو نویسی SQL برای دیتابیس که به آن Structured Query Language نیز گفته می‌شود، یک نوع زبان توصیفی ساختار یافته و رایج‌ترین زبان رابطه‌ای است که می‌توانید از آن برای مدیریت و تنظیم داده‌ها ذخیره شده در سیستم‌های مدیریت پایگاه داده استفاده نمایید. این زبان توسط IBM ارائه شده و می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید برای ایجاد، اصلاح و حذف خصوصیات داده‌ها در دیتابیس مانند جداول، اندیس‌ها و کاربران اقدام کنید.

SQL از سال 1987 به عنوان یک زبان استاندارد شناخته شده است و شما می‌توانید از آن به طور گسترده در توسعه برنامه‌های کاربردی مبتنی بر وب استفاده نمایید. این زبان توسط اکثر RDBMS‌ها از جمله MySQL، Oracle و Microsoft SQL Server پشتیبانی می‌گردد. ساختار این زبان قابلیت پشتیبانی از اطلاعات ساختار نیافته و نیز نیمه ساختار یافته را دارد. به همین خاطر می‌توانید آنها را ثبت کرده و روی فایل‌های سیستمی مانند APIها و نیز Win32 ذخیره کنید. سپس از طریق T-SQL آن را بررسی نمایید. منظور از T-SQL، نوعی زبان پرس و جو SQL است که به واسطه گسترش‌های برنامه‌ نویسی که به آن اضافه شده، ویژگی‌های بیشتری دارد. همچنین T-SQL را می‌توان یک زبان برنامه نویسی برای محصولات مایکروسافت SQL سرور دانست. برخی از امکانات اضافه‌تری که در این زبان وجود دارد عبارتند از: تعریف متغیر، استفاده از شروط پرش و انشعاب، ذخیره سازی توابع و رویه‌های ذخیره سازی، قرار دادن تمام پایگاه‌های داده منطقی در سرور و غیره.

پیش نیازها و کاربردهای SQL چیست؟

در مورد پیش نیازها جهت یادگیری SQL باید گفت هیچ چیزی درنظر گرفته نشده و شما می‌توانید به صورت مستقیم این زبان پرس و جو را بیاموزید. با این حال، به طور معمول فراگیری زبان انگلیسی برای ما به جهت آن که محتویات، منوها، دستورالعمل‌ها و راهنماها به این زبان نگارش شده است، می‌تواند یک پیش نیاز باشد. همچنین باید بدانید اکثر موتورهای پایگاه داده با زبان SQL سازگار هستند؛ بنابراین از این نظر نیز مشکلی وجود نخواهد داشت. شما می‌توانید برای یادگیری این زبان علاوه بر منابع فارسی، از بانک‌های اطلاعاتی نظیر Access، QL-Server و غیره استفاده کنید.

برخی از کارکردهای استفاده از SQL به عنوان زبان دیتابیس به شرح زیر می‌باشند:

  • ایجاد پایگاه داده، جداول و نمادهای جدید.
  • بروزرسانی رکوردهایی که در پایگاه داده ثبت شده‌اند.
  • حذف رکوردها از پایگاه داده و بازیابی داده‌ها از دیتابیس رابطه‌ای.
  • جست و جو در پایگاه‌های داده و یا اجرای عملیات‌هایی شامل پاک کردن، تغییر و نگهداری از داده‌ها.
  • جستجو در براساس شرایط، مشاهده و فیلتر نتایج اطلاعات.

SQL برای ایجاد یک پایگاه داده، تعریف ساختار آن، پیاده سازی و انجام عملکردهای مختلف در دیتابیس استفاده می‌شود. همچنین شما می‌توانید برای دسترسی، نگهداری و تنظیمات روی پایگاه‌های داده از قبل ایجاد شده از آن استفاده نمایید. استفاده از SQL می‌تواند به عنوان یک زبان بسیار خوب جهت وارد کردن داده‌ها، اصلاح و استخراج آنها در پایگاه داده باشد. همچنین جالب است بدانید هنگامی که SQL به عنوان زبان کنترل داده (DCL) مستقر می‌شود، به محافظت از پایگاه داده شما در برابر دسترسی غیرمجاز کمک خواهد کرد.

پرسش و پاسخ های متداول

در انتها برخی از سوالاتی را که ممکن است در مورد زبان پرس و جو دیتابیس داشته باشید بیان می‌کنیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • ویژگی های زبان SQL در پایگاه داده چیست؟

از جمله ویژگی‌های زبان SQL دیتابیس می‌توان به دسترسی به اطلاعات پایگاه‌های داده رابطه‌ای، استخراج حجم زیاد داده‌ها، انعطاف پذیری با سیستم‌های پایگاه داده مختلف و غیره. همچنین شما می‌توانید با کمک این زبان، امکان مدیریت پایگاه‌های داده بدون کدنویسی را داشته باشید.

  • کوئری‌های پایه در SQL چیست؟

برخی از دستورات پایه در SQL به شرح زیر می‌باشند: SHOW Statment برای فهرست کردن پایگاه‌های داده موجود در سرور میزبان، USE Statment برای انتخاب یک پایگاه داده و انجام عملیات روی آن، CREATE TABLE Statement ساخت یک جدول جدید.

  • منظور از نرم افزار پایگاه داده چیست؟

نرم افزار پایگاه داده به عنوان یک رابط کاربری جهت دسترسی کاربران و دستکاری داده‌های موجود در پایگاه داده درنظر گرفته می‌شود. همچنین شامل ابزارهایی برای تعریف ساختار پایگاه داده، درج و اصلاح داده‌ها و مدیریت امنیت پایگاه داده است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت