سرور مجازی لینوکس چیست؟ + مزیت های آن

سرور مجازی لینوکس چیست؟ + مزیت های آن

سرورهای مجازی لینوکس چه نوع سیستم‌هایی هستند؟ چرا امروزه این نوع ابزارها در پلتفرم‌های بزرگی همچون گوگل، فیسبوک و غیره به کار می‌روند؟ مزیت‌ های سرور Linux چیست؟ در ادامه می‌خواهیم به همه این پرسش‌ها پاسخ دهیم و شما را با دلایل گسترش روزافزون استفاده از این پلتفرم‌ها بیشتر آشنا کنیم.

آشنایی با مفهوم سرورهای مجازی

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی مفهوم سرور مجازی لینوکس بپردازیم، ابتدا باید به طور مختصر راجع به چیستی سرورها مطالبی را متذکر ‌شویم. اگر با فضای مجازی سر و کار داشته باشید، حتما نام سرورهای مجازی یا Virtual Server را شنیده‌اید. در یک تعریف کلی باید گفت سرور مجازی، فضای ذخیره سازی است که توسط نرم افزاری به نام Hypervisor ایجاد می‌شود. سرور مجازی بر پایه یک سرور فیزیکی میزبان اجرا شده و شکل می‌گیرد و برخی از امکانات آن از جمله CPU، RAM، فضای ذخیره سازی، شبکه و سایر منابع سخت افزاری میزبان را به اشتراک می‌گذارد. سرورهای مجازی مزایای مختلفی را نسبت به سرورهای فیزیکی ارائه می‌کنند: از جمله هزینه بسیار معقول و تامین نیاز کامل کاربران. موارد بیشتر از فواید چنین امکاناتی را در ادامه به طور کامل توضیح می‌دهیم.

نام‌های دیگری که می‌توان بر روی سرورهای مجازی قرار داد عبارتند از: سرورهای خصوصی مجازی یا VPSها، ماشین‌های مجازی یا VMsها. در ایجاد چنین پلتفرم‌هایی، ابزار نرم افزار مجازی سازی مشترک به نام Hypervisor نقش مهمی دارد تا منابع سرورها را تقسیم کند. این تکنولوژی منجر شده است تا با یک سرور اختصاصی ارزان قیمت، بتوان یک یا چند سرور خصوصی مجازی را میزبانی نمود که هر کدام با پیکربندی‌های متفاوتی ایجاد می‌شوند. در نهایت، هر سرور دارای پارتیشنی از منابع می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی خود را اجرا کنند. مقدار RAM و منابع مطابق با نیاز مشتری ارائه می‌شود و همیشه نسخه‌های پشتیبان در دسترس هستند؛ بنابراین اگر یکی از سرورهای مجازی از کار بیفتد، می‌توان سرور دیگر را مورد استفاده قرار داد. شما می‌توانید در این مقاله، اطلاعات بیشتری راجع به این نوع فضاهای ذخیره سازی بدست آورید.

سرور های مجازی چیست؟

سرور مجازی لینوکس چیست؟

لینوکس خانواده‌ای از سیستم‌ عامل‌های اوپن سورس رایگان است که بر اساس هسته Linux ساخته شده‌اند. این پلتفرم در ابتدا برای رایانه‌های شخصی مبتنی بر معماری x86 اینتل توسعه یافته بود. از آن زمان به پلتفرم‌های بیشتری نسبت به هر سیستم عامل گسترش یافته است. اکنون Linux سیستم عاملی پیشرو در سرورها و سیستم‌های big iron مانند رایانه‌های بزرگ است و تنها سیستم عامل مورد استفاده در ابررایانه های TOP500 می‌باشد. با این توصیف، حال ممکن است بپرسید سرور لینوکس چیست و چه مزایایی در این بخش دارد؟

سرور لینوکس به نوع خاصی از سرورها گفته می‌شود که بر اساس این سیستم عامل مدولار ساخته شده‌اند. این نوع فضاهای ذخیره سازی به طور کلی از پایگاه داده‌های محبوبی مانند MySQL و PostgreSQL و زبان‌های برنامه نویسی از جمله PHP، Perl و Python پشتیبانی می‌کنند. سرورهای مجازی با این سیستم عامل تا حدی محبوب هستند که امروزه شرکت‌های بزرگی همچنین فیسبوک، توییتر، آمازون و گوگل از آن برای خدمات آنلاین خود استفاده می‌کنند. سرورهای لینوکس به دلیل ثبات، امنیت و انعطاف پذیری که دارند، بسیار محبوب شده‌اند. اینها همگی از جمله عوامل کلیدی هستند که سرورهای لینوکس را از همتایان دیگری خود متمایز می‌نماید.

برخی از کاربردهای سرور مجازی لینوکس عبارتند از:

  • بازی: شما می‌توانید به کمک سرورهای مجازی، امکان بازی کردن بدون محدودیت از نظر آی‌پی یا کشور را داشته باشید. حتی می‌توان از این طریق امکان کسب درآمد را نیز برای کاربران فراهم نمود. ساخت سرور و میزبانی بازی‌هایی از جمله Minecraft و World of Warcraft یا گیم سرور کانتر و غیره، می‌تواند نمونه‌هایی از کاربرد این ابزار باشد.
  • VoIp: شما می‌توانید با کمک سرورهای مجازی مبتنی بر سیستم عامل لینوکس، امکان راه اندازی سرویس‌های VoIp را داشته باشید. در نتیجه می‌توانید از آن برای برقراری ارتباط آنلاین و از راه دور استفاده کنید.
  • تهیه نسخه پشتیبان: شما می‌توانید از این پلتفرم برای پشتیبان گیری از داده‌های خود استفاده نمایید.
  • میزبانی وب: همچنین امکان میزبانی وب با سرعت بالاتر از هاست‌های اشتراکی در این نوع پلتفرم‌ها وجود دارد.
سرور لینوکس چیست؟ + کاربردهای آن

مزیت ها و برتری های سرور مجازی لینوکس

حال با معرفی اجمالی این نوع پلتفرم، لازم است در مورد مزیت های سرور مجازی لینوکس چند مورد را بیان کنیم. لینوکس با توجه به برتری‌های فراوان آن، انتخاب ارجح برای وب سرورها نسبت به سایر سیستم عامل‌ها است. بالا بودن کارایی، کم بودن هزینه، پایداری با خطر کمتر خرابی، عملکرد بالا در مدیریت حجم کاری و نیازهای ذخیره سازی، بهبود امنیت در برابر تهدیدات سایبری ناخواسته و انعطاف پذیری سفارشی سازی از نظر پیاده سازی و عملکرد سرور، همگی جزوی از برجستگی‌های این نوع سرورها است. برخی دیگر از مزیت‌های این پلتفرم‌ عبارتند از:

  • ماهیت کاملا متن‌باز لینوکس به پایین نگه داشتن هزینه‌های راه‌اندازی و نگهداری سرورهای مجازی آن کمک می‌کند و انعطاف‌پذیری بیشتری را در راه‌اندازی و نگهداری سرور فراهم می‌نماید.
  • کاربران می‌توانند با جامعه پرجمعیت این سیستم عامل و منابع بسیاری که برای آن در دسترس قرار داده شده است، بسیاری از مشکلات خود را برطرف کنند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ، سرورهای لینوکس را برای استفاده از این قابلیت‌ها استفاده کرده‌اند.
  • کارایی بالا: شما می‌توانید به کمک این سیستم‌ها، امکان هندل کردن درخواست‌های مختلف کاربران را داشته باشید. همچنین ظرفیت و قدرت آن بهبود یافته و می‌توانید وب سایت‌ها را به سرعت بارگیری کنید. از دیگر مزیت‌ها در این بخش همچنین باید به دسترسی به SSH و امکان تعامل با زبان‌های رایگان PHP اشاره کرد.
مزیت های سرور مجازی لینوکس

پرسش های متداول

برخی از پرسش‌های متداولی که در این بخش می‌توان راجع به سرورهای مجازی لینوکس اشاره کرد، عبارتند از:

  • چرا سیستم عامل‌ها و سرورهای مجازی Linux، ایمن‌تر هستند؟

به طور ذاتی، سیستم عامل‌های Linux اطلاعات زیادی را از مشتریان خود جمع آوری نمی‌کنند. از سوی دیگر، این نوع پلتفرم‌ها، قابلیت شخصی سازی خوبی داشته و می‌توانید به کمک آن، داده‌ها و اطلاعات خود را کنترل کنید.

  • سرورهای لینوکس بهترند یا ویندوزی؟

سرورهای ویندوزی دارای برخی محدودیت‌ها هستند. مثلا نمی‌توانند از سی پنل پشتیبانی کرده یا منابع بالایی را اشغال می‌کنند. از سوی دیگر، از زبان‌های برنامه نویسی متن باز به خوبی پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین سرور‌های Linux بهینه‌تر خواهند بود.

  • مزیت‌های هاستینگ با سرور‌های Linux چیست؟

در پاسخ می‌توان به برخی موارد اشاره کرد که شامل آپتایم بالا، بهره مندی از رم اختصاصی و نیز قیمت مقرون به صرفه است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت