انواع مشاغل مرتبط با برنامه نویسی چیست؟ + دسته بندی آنها

برنامه نویسی یکی از مهارت‌های مهم در بازار کار دنیای امروزی است. فرقی نمی‌کند در ایران زندگی می‌کنید یا یک کشور دیگر، چنانچه یادگیری برنامه نویسی را شروع کنید و به این دانش مسلط شوید، مشاغل بسیاری برای شما وجود خواهند داشت که می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین در آن فعالیت نمایید. در این بخش با ما باشید تا حرفه‌های مختلف در این حوزه را برای شما دسته بندی کرده و معرفی کنیم.

شغل برنامه نویسی چیست؟

بنابر آمارها، بازار کار برنامه نویسی برخلاف غالب مشاغل که در بازه زمانی 10 سال آینده تا 5 درصد رشد می کنند، 3 برابر این رقم گسترش خواهند یافت. البته این رقم یک میانگین است و برای حرفه های فرعی متفاوت‌ خواهد بود. به عنوان مثال، رشد مشاغل دانشمندان داده تا 36 درصد درنظر گرفته شده است همه این آمارها نشان می‌دهند حرفه‌هایی که به عنوان مشاغل مرتبط برنامه نویسی شناخته می‌شوند، آینده خوبی خواهند داشت. همچنین در رابطه با رنج قیمت حقوق برنامه نویس در مشاغل مختلف می‌توان به جدول زیر اشاره کرد:

نوع مشاغل

بازه درآمدی

توسعه دهندگان وب

4.5 – 20 میلیون تومان

تحلیل گر وب

5 – 30 میلیون تومان

توسعه دهندگان موبایل

10 میلیون تومان به بالا

علم داده و هوش مصنوعی

10 میلیون تومان به بالا

براساس داده‌ها، میانگین حقوق برنامه نویس در ایران در سال 1401، حدود 12.4 میلیون تومان است و ماکزیمم آن 30 میلیون تومان و بیشتر می‌باشد.

به طور کلی، حرفه‌هایی که نیاز به دانش کدنویسی دارند، به عنوان یک شغل مرتبط با این حوزه درنظر گرفته می‌شوند. این افراد می‌توانند بسته به نوع و انواع زبان های برنامه‌نویسی، کارهای مختلفی انجام دهند. از توسعه یک نرم افزار گرفته تا ساخت بازی، طراحی وب، ایجاد یک سامانه آنلاین، توسعه برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و غیره. البته لازم به ذکر است که هرکدام از این موارد نیاز به دانش و مهارت‌های خاص خود را دارند. به عنوان مثال، طراحی وب با تسلط بر زبان‌های این بخش مانند PHP، JavaScript یا توسعه هوش مصنوعی با پایتون و جاوا انجام می‌شوند که هرکدام از این بخش‌ها نیاز به زبان برنامه‌نویسی خاص خود دارد.

حال سوالی که ممکن است برای شما به وجود بیاید، انواع شغل‌ های برنامه نویسی و طبقه‌ بندی‌های آن در این حوزه است. برای آنکه با این نوع از مشاغل بیشتر آشنا شده و دسته بندی‌های آن را بشناسید در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی انواع شغل برنامه نویسی و دسته بندی های آن

همانطور که گفتیم، آینده برنامه نویسی در ده سال آتی مثبت ارزیابی شده است. اگر شما هم قصد ورود به این حوزه را دارید، لازم است ابتدا درک درستی از مشاغل آن داشته باشید. برای آنکه بتوانید بازار کار برنامه نویسی را به درستی درک کنید، لازم است با انواع دسته‌ بندی‌های مشاغل در این بخش آشنا شوید که به شرح زیر می‌باشند:

  • توسعه دهندگان نرم افزار: این دسته از افراد، در زمینه طراحی نرم افزارهای مختلف اعم از بازی‌های رایانه‌ای، وب یا موبایل و برنامه‌های کاربردی در این سیستم عامل‌ها فعالیت می‌کنند. شما می‌توانید در این بخش به عنوان یک توسعه دهنده و تست نرم افزار حضور داشته باشید. بهترین زبان‌ها برای یادگیری این رده شغلی، پایتون، جاوا، سی پلاس پلاس می‌باشند.
  • تکنسین IT: برخی از مشاغل در این بخش، نیاز به دانش کدنویسی کمتری دارند اما فراگیری آن می‌تواند به ایشان کمک کند تا وظایف خود را به صورت کامل انجام دهد. دسته‌ای از مشاغل که با عنوان تکنسین‌های IT کد می‌نویسند، وظیفه دارند تا راه حل‌هایی برای مشکلات رایج فناوری اطلاعات ارائه کرده و یک سیستم اتوماسیون برای اجرای وظایف اداری ارائه دهند. این افراد از زبان پایتون استفاده می‌کنند.
  • طراح وب: افرادی که مهارت‌های لازم برای راه اندازی یک سایت آنلاین را دارند، در این بخش قرار خواهند گرفت. این افراد برحسب تخصصی که فرا می‌گیرند، به 3 دسته فرانت کار (طراحی رابط کاربری سایت)، برنامه نویس بک اند (اتصال پایگاه داده به سایت و واکنش گرا کردن آن) یا فول استک (کسی که مهارت‌های فرانت و بک اند را دارد) تقسیم می‌شوند.
  • متخصص دیتا: این دسته از افراد در طیف وسیعی از صنایع به کار گرفته می‌شوند. آنها می‌توانند برای شناسایی الگوها و روندها در داده‌ها، ساخت الگوریتم‌ها و مدل‌ها، تجسم داده‌ها برای ارتباط بهتر و فعالیت‌هایی از این قبیل استخدام شوند. بهترین زبان برنامه نویسی برای یادگیری این افراد عبارتند از: پایتون، SQL و R.

محبوب ترین مشاغل برنامه‌نویسی در بازار

در ادامه بررسی مشاغل برنامه نویسی، حال نوبت آن است تا محبوب‌ترین و بهترین حرفه‌های موجود در بازار کار این بخش را معرفی کرد. از جمله این موارد می‌توان گفت:

  • شغل Cloud Solutions Architect: افرادی که در این بخش فعالیت می‌کنند، می‌بایست برای ایجاد و پیاده سازی راه حل‌های رایانش ابری تلاش کنند. این متخصصان یک استراتژی رایانش ابری طراحی می‌کنند که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا به اهداف خود برسند و از منافع خود محافظت کنند. ایجاد چنین سیستم‌هایی نیاز به چند زبان برنامه‌نویسی دارد که علاوه بر این، باید تجربه خوبی در صنعت فناوری نیز با آن همراه باشد. شاید بتوان این حرفه را از پردرآمدترین شغل های برنامه‌نویسی درنظر گرفت که در سراسر دنیا به آن نیاز خواهند داست.
  • مهندس ماشین لرنینگ: مهندسینی که در بخش Machine Learning کار می‌کنند، می‌بایست با دانش برنامه نویسی خود از زبان‌های پایتون، جاوا، R و یا C++ اقدام به طراحی، کدگذاری و بهبود الگوریتم‌های هوش مصنوعی نمایند. امروزه می‌توانید ثمرات آن را با راه اندازی پلتفرم‌هایی مانند ChatGPT، Midjourney مشاهده کنید. این دسته از افراد معمولا به عنوان بخشی از یک تیم بزرگتر علم داده کار می‌کنند.

دیگر مشاغل جذاب و محبوب در این حوزه کاری عبارتند از: مدیر محصول، مهندس امنیت سایبری، متخصص داده.

پرسش و پاسخ های متداول

برخی از پرسش‌های متداول برای موضوع این مقاله با عنوان معرفی انواع شغل‌ های برنامه نویسی عبارتند از:

  • مهارت های کدنویسی شامل چه چیزهایی است؟

علاوه بر تسلط بر دانش کدنویسی، لازم است یکسری مهارت نرم نیز بیاموزید که از جمله آنها می‌توان به سوشیال اسکیل، کار گروهی، تمرکز و بهره وری، مهارت آموزش دادن و خلاقیت اشاره کرد.

  • بهترین شغل برنامه نویسی چیست؟

پاسخ به این سوال کاملا بستگی به علاقه شما دارد و نمی‌توان یک عنوان را برای همه معرفی کرد. برخی از بهترین شغل‌ها در این حوزه کاری در مقاله معرفی شده‌اند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت