آشنایی با فروش اینترنتی و مدل‌ های تجارت الکترونیک

تجارت الکترونیک یا فروش اینترنتی چیست؟ اصول و ایده‌های انجام آن کدامند؟ در این مقاله می‌خواهیم به صورت اجمالی راجع به این سوالات صحبت کنیم. اگر شما هم جزو کسانی هستید که علاقه دارید یک منبع درآمدی به صورت آنلاین داشته باشید، این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا با مدل‌های انجام چنین کاری آشنا شده و با درک انواع روش‌ها، چند ایده کاربردی برای آن بیابید.

تجارت الکترونیک یا فروش اینترنتی چیست؟

تجارت الکترونیک یا فروش اینترنتی که در زبان انگلیسی به آن E-commerce گفته می‌شود، به تجارت کالا و خدمات از طریق یک کانال مجازی یا الکترونیکی مانند اینترنت اشاره دارد. همچنین کلیه نقل و انتقال داده‌ها و یا وجوه از طریق این شبکه صورت می‌گیرند. اصطلاحات مشابه و دیگری که برای این عبارت به کار گرفته می‌شود، شامل e-tailing و تجارت آنلاین هستند.

یکی از وجوه تمایز در این نوع شیوه داد و ستد، وابسته بودن آن به اینترنت است. مشتریان (مصرف کنندگان مستقیم، مشاغل یا سایر نهادها) در فروشگاه‌ها و بازارهای آنلاین گشت و گذار می‌کنند تا محصولات و خدمات را از طریق پلتفرم‌های مجازی پیدا کرده و آنها را سفارش دهند. در نهایت، فرآیند با پرداخت وجه و انتقال کالا به اتمام می‌رسد.

پلتفرم‌های تجارت الکترونیک انواع مختلفی دارند، از جمله این موارد می‌توان به فروشگاه‌های آنلاین، مارکت پلیس‌هایی که مجموعه‌ای از فروشندگان در آن حضور دارند و حتی شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد که از این فضا برای فروختن کالاهای خود استفاده می‌کنند. انواع تجارت و فروش الکترونیکی به 6 دسته تقسیم می‌شوند که برحسب شیوه فروش و تعامل با مشتریان متفاوت هستند. این موارد عبارتند از:

  • تجارت B2C: از متداول‌ترین روش‌های تجارت الکترونیکی در جامعه است که در آن یک مصرف کننده، کالاهای خود را به صورت مستقیم از فروشنده تهیه می‌کند.
  • تجارت B2B: شاید بتوان نمونه این ساختار را در فروش عمده کسب‌ و کارها مشاهده کرد. البته در برخی موارد نیز شرکت‌ها با هزینه اصلی به جهت تولید مکرر، نیاز به کالا دارند که در این صورت نیز تجارت B2B درنظر گرفته می‌شود.
  • تجارت B2G: به معاملاتی که میان فروشندگان با سازمان‌های دولتی انجام می‌گیرند، مدل B2G گفته می‌شود. در این حالت، فرآیند‌های فروش دقیق بوده و معیارهای خاصی برای محصول درنظر گرفته می‌شوند.
  • تجارت C2C: این مدل نیز با وجود مارکت‌هایی مانند بازار، شبکه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌ها میان مصرف کنندگان انجام می‌شود. در این حالت خریدار کالایی را که تهیه کرده به مشتری دیگری به صورت مستقیم می‌فروشد.
  • تجارت C2B: ساختار C2B در کشور ایران کمتر دیده می‌شود. این مدل بیشتر برای جمع آوری کالاهای تولید شده ناقص، تعامل و حمایت از مشتریان برای خرید کالاهای جدید و دریافت فیدبک از مشتریان انجام می‌شود. کالای تهیه شده می‌تواند با قیمت کامل یا با تخفیف جزئی از مشتری دریافت گردد.
  • تجارت B2B2C: در این حالت، یک کسب و کار با یک تجارت دیگر شریک شده و محصولات او را به صورت مستقیم یا با تغییراتی به مصرف کننده نهایی می‌فروشد.

انواع مدل های تجارت الکترونیک چیست؟

پس از آشنایی با تجارت الکترونیک و انواع آن، حال باید به مدل‌های فروش اینترنتی بپردازیم که می‌تواند بر اساس ماهیت کالا یا خدمات، فروش و خریداران هدف به چند نوع مختلف تقسیم شود. یکی از فیچرهای خاص در میان این نوع مدل‌های تجاری، روش‌های تولید، ارائه و حمل و نقل منحصر به فرد آنها است.

معرفی 6 مدل از انواع کسب و کارهای فروش آنلاین

در کل می‌توان به 6 مدل کسب و کار در فروش آنلاین اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • دراپ شیپینگ: در این روش، فروشنده کالایی ندارد اما ادعا می‌کند محصولاتی را به فروش می‌رساند. پس از فروختن آن کالا، محصول را با قیمتی کمتر تهیه کرده و به مشتری ارسال می‌کند. این روش برای شروع تجارت اینترنتی به خصوص کسانی که سرمایه اولیه ندارند، به شدت مناسب خواهد بود.
  • تولید کنندگان: در این مدل، فروشنده کالاهای خود را تولید کرده و می‌فروشد. نکته مثبت این است که فروشنده در این روش کنترل کاملی بر کیفیت، نام تجاری و در دسترس بودن محصولات خواهد داشت.
  • عمده فروشی: مدل کسب و کار عمده فروشی به معنای خرید کالا از تولیدکنندگان به صورت عمده و فروش آنها به خرده فروشان است. این مدل برای کسانی که می‌خواهند با برندهای معتبر سر و کار داشته باشند و محصولات و برندهای مختلفی را بفروشند، گزینه خوبی خواهد بود.
  • محصولات دیجیتالی: محصول دیجیتال یک دارایی آنلاین یا چند رسانه‌ای هستند که فروشندگان می‌توانند به صورت آنلاین، آن را به فروش برسانند. شما می‌توانید آنها را در قالب PDF، محتوای وب، NFTها، فایل‌های صوتی، ویدیوها، قالب‌ها، افزونه‌ها و فایل‌های دیگر، منتشر کنید.

همچنین باید به 2 مدل دیگر یعنی کسب و کارهای DTC یا فروش مستقیم به مصرف کننده و نیز حالت اشتراکی در این بخش اشاره کرد.

ایده های فروش اینترنتی کدامند؟

در نهایت همانطور که قول آن را داده بودیم، می‌خواهیم چند مورد از محبوب‌ترین ایده‌های فروش اینترنتی را معرفی کنیم که عبارتند از:

  • راه اندازی فروشگاه اینترنتی: اگر صاحب کسب و کاری هستید و یا می‌توانید کالاهایی را برای فروش ارائه کنید، راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و سئو آن یک گزینه بسیار جذاب خواهد بود. شما می‌توانید با تهیه یک هاست ووکامرسی، وب سایت خود را همین حالا ایجاد کرده و تجارت خود را شروع کنید.

شما می‌توانید اطلاعات تکمیلی برای فروش اینترنتی را در مقاله فروش اینترنتی چیست مطالعه کنید.

  • فروختن فایل: یکی دیگر از ایده های فروش آنلاین، فروختن فایل‌های الکترونیکی است. شما می‌توانید این نوع داده‌ها را به سبک‌های مختلفی از جمله فروش تکی یا از طریق سیستم اشتراکی به مخاطبان خود ارائه کنید.
  • آموزش مهارت و دانش: اگر صاحب یک مهارت یا دانش ویژه هستید، می‌توانید آن را در قالب یک دوره آموزشی به فروش برسانید. در کنار راه اندازی یک وب سایت، می‌بایست حتما از برندسازی و دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات دوره‌های آموزشی خود استفاده کنید.
  • افیلیت مارکتینگ: یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی از فضای مجازی، همکاری در فروش است. این روش در واقع به نوعی بازاریابی به حساب می‌آید که در آن به ازای هر فروش، یک پورسانت برای شما لحاظ می‌شود.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت