G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\18\1 5AKv5i_omy24uvWcz64NpA.png

CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟ چرا باید از آن استفاده کرد؟

CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟ زمانی که وب سایت شما از مناطق مختلف در جهان بازدید کننده داشته باشد، سرعت بارگذاری و دسترسی به محتوای سایت کمتر خواهد شد. اما اگر این کاربر، به سروری نزدیک به موقعیت جغرافیایی خود هدایت شود چطور؟ در این مقاله با ما باشید تا با معرفی CDN، به این پرسش پاسخ دهیم و با مزیت‌های استفاده از این شبکه‌ها آشنا شویم.

CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟

CDN یا شبکه توزیع محتوا یکی از ابزارهایی است که امروزه برخی از وب‌سایت‌ها به خصوص مواردی که به صورت بین المللی فعالیت می‌کنند، از آن برای ارائه محتوای خود در مناطق مختلف جغرافیایی بهره می‌برند. امروزه نام CDN یا شبکه توزیع محتوا، به خصوص در کشور ایران پس از محدودیت‌های اعمال شده، بیشتر از گذشته به گوش می‌خورد. اما این شبکه چیست؟ و چگونه کار می‌کند؟

به طور خلاصه در پاسخ به اینکه CDN چیست؟ باید گفت نوعی خدمت ابری است که با عنوان content delivery network شناخته می‌شود. زمانی که این قابلیت برای سایت شما فعال شود، شما قادر هستید تا محتوای وب سایت خود را در سرورهای مختلفی که در سراسر جهان وجود دارند، متصل کنید. در این حالت سایت و محتوای آن از نزدیک‌ترین نقطه جغرافیایی قابل دسترسی می‌باشد. این کار کمک می‌کند تا کاربر تجربه بهتری از سایت شما داشته باشد. تحویل محتوا برای کاربرانی که در قسمت‌های مختلفی از جهان وجود دارند، سریع‌تر انجام می‌شود و دسترسی کاربر را راحت‌تر می‌کند.

شکل گیری این نوع سیستم‌ها را می‌توان در نخستین سال‌ها از دهه 90 دانست که پس از گذشت بیش از 30، اکنون تحولات بسیار زیادی را تجربه کرده است. اگر بخواهیم یک دسته‌بندی از مراحل پیشرفت این نوع فناوری داشته باشیم، می‌توان گفت:

  • نسل اول: شبکه‌های توزیع محتوای ثابت هستند که ذخیره‌سازی داده‌ها در آنها از سرور اصلی صورت می‌گیرد.
  • نسل دوم: شبکه‌های توزیع محتوای داینامیک هستند که محتوای آن شامل دیتاهای متغیر مانند مدیا می‌شود.
  • نسل سوم: در این نسل، محتواها شامل دیتاهای سنگین و نیز مناسب برای موبایل نیز می‌شوند.

CDN یا شبکه توزیع محتوا چطور کار می‌‌کند؟

CDN چطور کار می‌کند؟ نحوه کارکرد CDN یا شبکه توزیع محتوا از طریق سرورهایی است که در کشورهای مختلف وجود دارند. در واقع داده‌های سایت شما از سرورهای موجود در سراسر جهان به کاربران نمایش داده می‌شوند. محتواهایی که در این بخش وجود دارند، شامل کدهای برنامه نویسی سایت، عکس‌ها، ویدیوها و غیره هستند. در این صورت شما می‌توانید وب سایت‌ خود را به آنها نمایش دهید.

در واقع با درخواست کاربر جهت ورود به سایت، این Request به نزدیکترین سرور منتقل شده و به آن پاسخ داده می‌شود. محتواهای وب سایت شما در سرورهای مختلف که در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوتی قرار دارند، کپی می‌شوند. سپس با درخواست کاربر، ریکوئست انجام شده از سرور اصلی به یکی از سرورهای نزدیکتر هدایت شده و محتوایی که در آن ذخیره شده است، برای او نمایش داده می‌شود. این پروسه بدون آنکه برای کاربر نمایش داده شود، انجام خواهد شد. با این حال کاربر می‌تواند از طریق متفاوت بودن آدرس اینترنتی متوجه این مسئله بشود.

این پروسه که دیتاهای سایت‌ها به صورت کش در CDN یا شبکه توزیع محتوا نمایش داده می‌شوند، منجر خواهد شد تا صفحات سایت در زمان بسیار سریع‌تری نسبت به قبل رونمایی شوند. برطبق آمارها، جالب است بدانید که بیشتر سایت‌های بزرگ و در حدود 75 درصد از وب گاه‌های برتر دنیا از CDN استفاده می‌کنند.

چرا باید از شبکه توزیع محتوا استفاده کنیم؟

حال با دانستن اینکه CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست و چگونه کار می‌کند، می‌خواهیم به چرایی استفاده از آن بپردازیم. مزایای شبکه تولید محتوا چیست؟ در این خصوص باید گفت:

  • با تحت پوشش قراردادن سرورهای مختلف در سراسر دنیا، محتوای وب سایت شما در مدت زمان کمتری به کاربران نمایش داده می‌شود. این موضوع برای سایت‌هایی که به صورت بین المللی فعالیت می‌کنند، بسیار مهم است. چراکه می‌تواند بر بهبود تجربه کاربری آنها تاثیر مثبت داشته باشد. به طور تقریبی می‌توان گفت این کار منجر می‌شود تا سرعت بارگذاری سایت در محل اصلی و در زمانی که کاربر به نزدیک‌ترین سرور ارجاع داده می‌شود، با فاصله کمی، یکسان باشد.
  • یکی از ویژگی‌های خوب این کار، ذخیره سازی دیتاهایی است که بروزرسانی نمی‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به تصاویر، ویدیوها، فایل‌های جاوا اسکریپت و css اشاره کرد. بقیه داده‌ها، می‌بایست از روی دیتابیس خوانده شده و مستقیما از روی سرور بارگذاری شوند. این کار می‌تواند در بهبود پهنای باند هاست و کاهش مصرف آن موثر بوده و در مقابل حملات DDOS، یک راهکار مناسب شناخته می شود. همچنین اگر از هاست ابری استفاده می کنید که سرعت بالایی دارد برای بهره بیشتر از CDN استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر راجع به حملات دیداس و انواع آن، به این مقاله مراجعه کنید.

  • اگر منطقه‌ای که زندگی می‌کنید، به گونه‌ای است که محدودیت‌هایی بر روی سرورها و هاست‌ها اعمال می‌شود، می‌توانید سایت خود را به یک هاست خارج انتقال دهید. در این صورت وب سایت به این محدودیت‌ها دچار نخواهد شد. اما یکی از مهم‌ترین عیوب این کار، عدم دسترسی به سایت‌های خارج در زمان محدودیت است. بهترین راهکار برای غلبه بر این مشکل، استفاده از یک CDN در ایران می‌باشد که منجر خواهد شد تا کاربر دسترسی به سایت شما را همچنان داشته باشد.

سوالات متداول

از جمله سوالات متداولی که در بخش معرفی CDN یا شبکه توزیع محتوا می‌توان بیان کرد، باید گفت:

  • آیا CDN معایبی نیز دارد؟

در صورتی که شرکت‌های ارائه دهنده این نوع شبکه‌ها، سرورهای مختلفی را در کشورهای جهان نداشته باشند، عملا کاربران در محدوده‌های جغرافیایی کمی به CDN دسترسی خواهند داشت. بنابراین مهم است که از یک کارگزار مناسب استفاده کنید. همچنین عیب دیگر آن، هزینه‌ای است که می‌تواند بر کسب‌و‌کارهای کوچک تحمیل کند. در این صورت بهتر است وب‌سایت‌های بزرگ از آن استفاده کنند.

  • CDN چه مشکلاتی را حل خواهد کرد؟

استفاده از CDN یا شبکه توزیع محتوا به شما کمک می‌کند تا بتوانید محتوای سایت خود به کاربری که در موقعیت جغرافیایی دوردستی قرار دارد، سریع‌تر نمایش دهید. همچنین شما می‌توانید از بهبود پهنای باند و جلوگیری از حملات دیداس آن بهره‌مند شوید.

  • شرکت‌های ارائه کننده شبکه توزیع محتوای ایران کدامند؟

از جمله این شرکت‌ها می‌توان به ابروان، هاست دی‌ ال و نیز چابکان اشاره کرد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت