G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\11\gamification-862x665-min-600x500.jpg

گیمیفیکیشن چیست و چگونه می‌توان با آن کسب درآمد کرد؟

گیمیفیکیشن ابزاری است که کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند به راحتی آن را برای ایجاد برنامه‌های نوآورانه اجرا کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با برندهای بزرگ رقابت کنند.

گیمیفیکیشن یک ابزار تجاری است که نشان دهنده مسیری کاملاً جدید برای دستیابی به اهدافی است که برای شرکت خود تعیین کرده‌اید. با این حال کسب‌وکارهای کوچک (به دلیل تأکید شرکت‌های بزرگ و جهانی که این فناوری را به کار می‌گیرند)، از آن دوری می‌کنند. این کار باعث می‌شود که این کسب‌وکارهای کوچک از این منبع درآمد خوب دور شوند.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\11\گیمیفیکیشن1.jpg

گیمیفیکیشن چیست؟

ساده‌ترین تعریف Gamification این است: فرآیندی برای ادغام مکانیک بازی‌ها در چیزی که از قبل وجود دارد. با این کار انگیزه مشارکت و وفاداری را می‌توان در بازیکن‌ها افزایش داد. این ادغام می‌تواند تقریباً هر چیزی باشد، از وب‌سایت شما گرفته تا حضور در رسانه‌های اجتماعی، عملیات روزانه، تعامل با مشتری و موارد دیگر.

Gamification عناصر طراحی بازی را به برنامه‌های غیر بازی معرفی می‌کند تا آن‌ها را سرگرم‌کننده‌تر و جذاب‌تر کند. از رقابت، کسب امتیاز، رسیدن به دستاوردهای خاص، قوانین بازی، وضعیت و غیره برای تشویق کاربران به انجام فعالیت‌های جانبی استفاده می‌شود. در واقع Gamification از مکانیک بازی‌ها برای رسیدن به اهداف خود استفاده میکند.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\11\gamification01.jpg

منظور از مکانیک بازی چیست؟

به روند و نوع اجزای یک بازی، مکانیک بازی گفته می‌شود. بازیها دارای سبک ها ومکانیک های مختلفی هستند. مکانیک بازی روشی برای تعامل بهتر بازی با کاربر است. هرچه مکانیک یک بازی سخت تر باشد کاربر و بازیکن کمتری به سراغ بازی می رود. این فرآیند در مورد Gamification نیز اعمال می‌شود. به این معنی که گیمیفیکیشن با مکانیک بازی‌ها در ارتباط مستقیم است. به همین دلیل در Gamification از مکانیک بازی برای تعامل یا ایجاد انگیزه در کاربران و بازیکن ها استفاده می‌شود، گیمیفیکشن یکی از ابزار دیجیتال مارکتینگ می باشد.

فرآیند ساخت بازی با گیمیفیکیشن به چه معنی است؟

گیمیفیکیشن ایجاد بازی برای کاربرد تجاری نیست. در واقع هدف این فرآِیند این نیست که شما به صورت مستقیم از یک بازی برای اهداف تجاری استفاده کنید. در این صورت کاربران خیلی سریع از بازی شما فاصله می گیرند. در واقع می‌توان گفت که Gamification فرآیندی است که در مورد تقویت تجربه بازی در کاربر استفاده میشود. این فرآیند با استفاده از تکنیک های انگیزشی بازی‌ها را برای کاربران بسیار جذاب می‌کند.”

این فرآیند چگونه می‌تواند به کسب و کار ها کمک کند؟

برخی از شرکت های راه حل هایی را برای شروع گیمیفیکیشن ارائه می دهند. به عنوان مثال می‌توان به کمپانی هایی مانند MLevel، LevelEleven، Badgeville و Intuitive اشاره کرد. اکثر این شرکت ها و حتی شرکت های دیگر دارای یک دوره آزمایشی رایگان با ویژگی های محدود هستند.

به عنوان مثال مجموعه Samsung Nation نمونه ای از Gamification است. این شرکت در حین پیشرفت در سطوح مختلف موفقیت، به کاربران خود با نشان‌ها پاداش می‌دهد. نشان‌ها و سطوح پس از ایجاد محتوا، تماشای ویدیو، بررسی محصولات، تعامل با جامعه و سایر فعالیت‌های کاربران داده می‌شوند.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\11\0-9-780x470.jpg

علاوه بر این موارد، بسیاری از مشاغل کوچک در حال حاضر از جنبه های مختلف Gamification استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر در یک آدرس ایمیل کوپن تخفیف و یا کارت های وفاداری به مشتریان خود ارائه میدهید در واقع به نوعی از Gamification استفاده میکنید.

مدیریت گیمیفیکیشن

همانطور که گفته شد Gamification می‌تواند باعث جلب رضایت مشتری شده و درآمد شما را افزایش دهد. با این حال، اگر به درستی مدیریت نشود، به یک نقطه ضعف بزرگ تبدیل می‌شود. در واقع گیمیفیکیشن سطوح بالایی از انتظارات را ایجاد می‌کند که می‌تواند باعث بخش عظیمی از درخواست ها و انگیزه های نا به جا شود. علاوه بر این، Gamification باید هر سیستم دیگری را که در اختیار دارید تحسین کند و جایگزین آن نشود. همچنین باید به این نکته مهم دقت داشته باشید که در این فرآیند انگیزه باید بیشتر از پول برای شما اهمیت داشته باشد

طبق یک نظرسنجی در TalentLMS در حدود 89 درصد از کارمندان می گویند که نرم افزار گیمیفیکیشن باعث می‌شود در محل کار احساس بهره وری بیشتری داشته باشند. باید به این نکته اشاره کرد که ممکن است دلیل زیادی برای افزایش بهره وری وجود داشته باشد. با این حال استفاده از این فناوری به عنوان یک محرک بزرگ تلقی می‌شود. جای تعجب نیست که بسیاری از شرکت ها می خواهند روی نرم افزار گیمیفیکیشن سرمایه گذاری کنند.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\11\gamification-862x665-min-600x500.jpg

استفاده از گیمیفیکیشن

از گیمیفیکیشن در بخش های مختلف می‌توان استفاده کرد. در واقع این فرآیند باعث می‌شود که شما با اجرای یک فعالیت جانبی باعث شوید که کاربران با محصولات و خدمات شما بیشتر آشنا شوند. به عنوان مثال در بازاریابی محتوا می‌توان به خوبی از گیمیفیکیشن استفاده کرد. تقریبا برای هر محصولی می‌توان از این فرایند استفاده کرد. همچنین می‌توان گفت که Gamification با هر بودجه ای به راحتی قابل انجام است.

به عنوان مثال کمپانی معروف استارباکس (یک کمپانی و برند معروف فروش قهوه در آمریکا) به راحتی از Gamification برای فروش بیشتر و همچنین تولید محتوا استفاده کرد. در این فرایند مشتریان این برند محبوب با تولید محتوای مناسب امتیاز هایی کسب می گردند. در نهایت کسی که بالاترین امتیاز را کسب می کرد به عنوان شهردار آن شهر یا بخش شناخته می شد. شهردار ها در نهایت برچسب و کوپن های تخفیفی می گرفتند که می‌توانستند تا مدت ها از محصولات این کمپانی به صورت رایگان و یا با قیمت ارزان تر استفاده کنند. نتیجه این امر در نوع خود بسیار جالب بود. میلیون ها محتوا برای این کمپانی ساخته و ارسال شد به نحوی که به راحتی توانستند فرایند تولید محتوای خود را ارتقا دهند.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\11\July-2018-19.jpg

همچنین Gamification می‌تواند به محبوبیت برند، افزایش ترافیک ورودی در سایت ها و صفحات اجتماعی و همچنین کمپین های بازاریابی کمک کند. در واقع در این فرایند کمپانی ها از مشتریان خود می خواهند فعالیت و یا فرآیند را انجام داده و برای آن‌ها ارسال کنند. با این کار مشتریان به تعامل بیشتر یا به کمپانی دست پیدا کرده و یک حس رضایت به مشتریان دست خواهد داد.

نتیجه گیری نهایی

برای اینکه یک راه حل گیمیفیکیشن موفق باشد، باید به خوبی طراحی، اجرا و نگهداری شود. روش ها باید متنوع باشند و اطلاعاتی که ارائه می دهد باید برای بهبود نه تنها کسب و کار شما، بلکه در خود برنامه مورد استفاده نیز قرار گیرد. گیمیفیکیشن نوشدارویی نیست که به طور جادویی همه چیز را بهتر کند؛ اما ابزارهای اثبات شده ای برای بهبود سطح تعامل کارکنان و مشتریان نیز دارد که می‌تواند سرگرم‌کننده و جذاب باشد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت