whta is openstack

اپن استک چیست و چه مزایایی دارد؟

اپن استک که با نام OpenStack نیز شناخته می‌شود، متشکل از ابزارهای منبع باز است که برای مدیریت و ساختن پلتفرم‌ها برای محاسبات ابری استفاده می‌شود.

OpenStack برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

در واقع می‌توان گفت که اپن استک ابزارهای Infrastructure-as-a-Service (IaaS) را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ابزارها به شما امکان می‌دهند ماشین‌های مجازی (VMs) را در صورت تقاضا به راحتی در فضای ابری مستقر کنید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا ماشین‌های مجازی را برنامه‌ریزی کنید تا وظایفی مانند پردازش، خدمات هویت سنجی، ذخیره‌سازی و موارد را در شبکه به صورت سرویس‌های ابری انجام دهند.

در حالت کلی OpenStack امکان تعامل سرویس‌های ابری مختلف با یکدیگر را فراهم می‌کند. این به یک کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا خدمات ابر خصوصی را در مرکز داده خود راه‌اندازی کند.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e6/OpenStack%C2%AE_Logo_2016.svg/1200px-OpenStack%C2%AE_Logo_2016.svg.png
اپن استک و چه مزایایی دارد؟

فرآیند این ساختار در شبکه به چه صورت است؟

شبکه اپن استک که نوترون نیز نامیده می‌شود، پروژه‌ای بزرگ به عنوان راه‌حل اساسی در ساختار OpenStack است. نوترون به کاربران رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) را ارائه می‌دهد. این رابط‌های کاربری برای ارائه توابع مختلف و اجزای مهم شبکه، مانند رابط، روتر، سوئیچ، پورت، آدرس‌های پروتکل اینترنت شناور (IP)، گروه‌های امنیتی و غیره استفاده می‌شوند. به نوعی، نوترون مجموعه‌ای از ابزارهای تعریف شده در سطح شبکه را با نرم‌افزار (SDN) از طریق API ها فراهم می‌کند. علاوه بر این، نوترون قادر به ادغام با یک شبکه سنتی است (این شبکه سنتی حتی می‌تواند از پروتکل‌های جدید استفاده کند.)

https://www.mirantis.com/wp-content/uploads/2015/11/os-diagram.gif
اپن استک و چه مزایایی دارد؟

اپن استک چگونه کار می‌کند؟

اپن استک برای مدیریت منابع در مرکز داده، به ویژه ابزارهای محاسباتی، ذخیره‌سازی و شبکه ساخته شده است. این ساختار منابع فیزیکی شما را جمع‌آوری کرده، آن‌ها را در یک مجموعه اصلی و مرکزی جمع‌آوری می‌کند. سپس منابع مجازی مورد نیاز شما را با استفاده از این مجموعه فیزیکی (که به آن استخر نیز گفته می‌شود) تأمین کرده و به عنوان منبع تخصیص می‌دهد. به این ترتیب اپن استک می‌تواند مجازی سازی عملکرد شبکه (NFV) را انجام دهد. این به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از پورتال‌های سلف‌سرویس یا API، منابع مورد نیاز خود را درخواست کنند.

در نگاه اولیه این فرآیند شبیه مجازی سازی به نظر می‌رسد، اما OpenStack خود به تنهایی مجازی سازی را انجام نمی‌دهد. در واقع از فناوری‌های مجازی سازی استفاده می‌کند. (البته می توانید از هاست ابری چابکان نیز استفاده کنید )

مزایای استفاده از این ساختار

راه‌حل‌های ابری OpenStack چندین مزیت را برای کسب‌وکارها دارند. به عنوان کسب‌وکارهایی که به دنبال مجازی‌سازی عناصر زیرساخت یا خدمات خود هستند، می‌توانند از اپن استک استفاده کنند. برخی از مزایای این ساختار عبارت‌اند از:

  • بهبود چابکی کسب‌وکار
  • افزایش کارایی فرآیندهای اصلی
  • افزایش در دسترس بودن منابع
  • افزودن انعطاف‌پذیری و سازگاری به زیرساخت شما
https://www.esds.co.in/blog/wp-content/uploads/2018/04/Image-2-Common-Network.png
اپن استک و چه مزایایی دارد؟

در حالت کلی با اپن استک می‌توانید زیرساخت ابری خود را بسازید. این برای سازمان‌هایی مفید است که نمی‌خواهند داده‌های حساس، اطلاعات اختصاصی یا ساختار شبکه‌شان را با شرکت‌های دیگر در اشتراک بگذارند. در حقیقت اگر شما از سرویس‌هایی مانند Microsoft Azure، Salesforce، یا Amazon Web Services (AWS) استفاده کنید امکان اشتراک‌گذاری داده‌های شما با این سرویس‌ها به شدت بالا می‌رود. در صورتی که با اپن استک شما داده‌های خود را در اختیار کسی قرار نمی‌دهید.

مزایای استفاده از شبکه اختصاصی در سرویس ابری

  • زمان کوتاه‌تر برای رسیدن به خدمات: لازم نیست منتظر دریافت خدمات شبکه مورد نیاز خود باشید. با اپن استک همه آن‌ها را در دسترس شما قرار می‌گیرد.
  • نوآوری‌های بیشتر: شما این قدرت را دارید که ابزارهای سرویس‌دهنده را هر طور که می‌خواهید هماهنگ کرده و از آن‌ها بهره ببرید. با استفاده از این انعطاف‌پذیری، می‌توانید گردش کار خود را مطابق با آنچه که برای تیمتان بهتر است تنظیم کنید. همچنین می‌توانید ساختار را بر اساس نیاز خود سفارشی‌سازی کنید تا راه‌حل‌های بهتری ارائه دهید.
https://venturebeat.com/wp-content/uploads/2019/08/screen_sandbox-dashboard1.png?w=700&resize=700%2C438&strip=all
اپن استک و چه مزایایی دارد؟
  • ایجاد قوانین اختصاصی: این فرآیند به شما این قدرت را می‌دهد که در مرکز داده خود ابرهای خصوصی خود را ایجاد کنید. این امر کنترل امتیازات دسترسی شما را آسان می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که فقط افرادی که باید دارایی‌ها را ببینند قادر به دیدن آن هستند. وقتی روی خط‌مشی‌های شبکه خود کنترل دقیق دارید، لازم نیست نگران این باشید که آیا داده‌های حساس به اشتباه دسته‌بندی شده و در اختیار نفرات دیگر قرار گیرد.
  • امکان استفاده از گزینه‌های متعدد: در ساختار اپن استک لازم نیست به یک فروشنده متعهد شوید. از آنجایی که شما کنترل منابع ابری خود را در دست دارید، نیازی به تعهد طولانی مدت به یک فروشنده نیست. اگر یکی را دوست ندارید، می‌توانید به گزینه‌های دیگر فکر کنید.

اجزای اپن استک

اجزای اصلی اپن استک شامل موارد زیر است.

  • نوا یا Nova: موتور محاسباتی اصلی که OpenStack را تأمین می‌کند Nova است. این به کاربران نهایی اجازه می‌دهد تا بسیاری از سرورهای مجازی را به راحتی ساخته و مدیریت کنند. Nova مانند یک کارگاه محاسباتی متمرکز – یک مغز – عمل می‌کند.
  • سلومتر یا Cellometer: سلومتر وظیفه نظارت بر نحوه استفاده از سرویس‌های ابری توسط کاربران مختلف را دارد. در واقع سلومتر نحوه استفاده کاربران از سیستم و اجزای آن را پیگیری می‌کند.
  • نوترون یا Neutron: نوترون عنصر اصلی شبکه OpenStack است. این عنصر تضمین می‌کند که اجزا می‌توانند به طور مؤثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نوترون یک سیستم مقیاس‌پذیر و مبتنی بر API است که مدیریت شبکه‌ها را آسان‌تر می‌کند؛ بنابراین، نحوه عملکرد نوترون در مورد امنیت شبکه از اهمیت اولیه برخوردار است.
https://www.tutorialspoint.com/virtualization2.0/images/openstack_platform.jpg
اپن استک و چه مزایایی دارد؟
  • Horizon یا افق: در واقع Horizon رابط مبتنی بر وب شما است که امکان تعامل با خدمات OpenStack را فراهم می‌کند. Horizon داشبوردی است که فعالیت ادمین های سیستم را آسان‌تر می‌کند.
  • سیندر یا Cinder: سیندر یک عنصر ذخیره‌سازی بلوکی است که برای سرورها و نمونه‌هایی که در محیط ابری شما اجرا می‌شوند، فرآیند ذخیره‌سازی را انجام می‌دهد. ذخیره‌سازی بلوکی یک طرح ذخیره‌سازی است که مجموعه‌ای از داده‌ها را در بلوک‌ها سازماندهی کرده، سپس توسط فرآیندهای مختلف آن‌ها را قابل دسترس قرار می‌دهد.
  • Orchestration Heat: Orchestration Heat به کاربران امکان مدیریت منابعی را می‌دهد که توسط زیرساخت یک محیط ابری OpenStack در دسترس است. با Orchestration Heat، می‌توانید نحوه دسترسی برنامه‌های مختلف به منابع مورد نیاز برای اجرا را کنترل کنید.
اپن استک و چه مزایایی دارد؟
  • سریع یا Swift: Swift سیستم ذخیره‌سازی فایل و شی‌ء در OpenStack است. کاربران می‌توانند از Swift استفاده کرده تا هم مقیاس سریع‌تری داشته باشند و هم از پشتیبان گیری مداوم از داده‌های مهم اطمینان حاصل کنند.
  • کیستون یا Keystone: Keystone یک فهرست مرکزی از کاربرانی که با خدمات OpenStack شما تعامل دارند به شما ارائه می‌دهد. می‌توانید در یک نگاه ببینید که کدام کاربران از کدام سرویس‌ها استفاده می‌کنند و همچنین نحوه احراز هویت و مجوز کاربران را کنترل کنید.
  • نگاه یا Glance: Glance وظیفه ذخیره و بازیابی تصویر دیسک ماشین مجازی شما را بر عهده دارد. سپس می‌توان از این تصاویر به‌عنوان الگوهایی استفاده کرد که سیستم‌عامل می‌تواند برای استقرار نمونه‌های جدید VM استفاده کند.
  • تروو یا Trove: Trove به کاربران OpenStack یک پایگاه داده به‌عنوان سرویس (DBaaS) ارائه می‌دهد که به شما این قدرت را می‌دهد تا از یک پایگاه داده رابطه‌ای بدون نگرانی در مورد پیکربندی، استقرار، پشتیبان‌گیری، بازیابی، وصله‌سازی و نظارت استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت