هاست یا سرور مجازی کدام را باید انتخاب کنیم

تفاوت هاست با سرور مجازی؛ کدام مناسب شما است؟

حوزه میزبانی وب شامل بسیاری از خدمات، مولفه ها و فناوری های اساسی است. از آن جایی که هر سایتی برای راه اندازی و فعالیت در اینترنت نیاز به هاست دارد، برای صاحبان این امر حیاتی است که بدانند چه نکاتی در میزبانی سایت می تواند به کسب و کارشان کمک کند.

با این حال، این مورد می تواند چالش برانگیز باشد، به ویژه برای تازه واردانی که هنوز تجربه یا دانش تخصصی در این زمینه کسب نکرده اند؛ زیرا هاست شامل زیرمجموعه های متعددی می شود که طبیعی است کاربران در مورد آن اطلاع داشته باشند.

بنابراین برای سهولت درک این موضوع در این مطلب تفاوت هاست با سرور مجازی را مورد بحث قرار می دهیم تا ببینیم هر کدام چیست؟ چه مزایا و معایبی دارند؟ برای چه استفاده می شود؟ و کدام یک مناسب شما است؟

هاست چیست؟

هاست چه مزایا و معایبی دارد

هاست (web hosting) یک سرویس آنلاین است که امکان راه اندازی و انتشار یک وب سایت را به صورت آنلاین فراهم می سازد. در واقع زمانی که قصد دارید یک وب سایت راه اندازی کنید نیاز به دو فاکتور مهم دارید:

  1. هاست: فضایی که برای ذخیره اطلاعات و داده های وب سایت نیاز است.
  2. دامنه: نام وب سایت که با وارد کردن آن در مرورگر هاست اطلاعات ذخیره شده را در مرورگر کاربر نهایی نشان می دهد.

مزایا و معایب هاست

هاست دارای چندین مزایا و معایب است که بارزترین آن عبارتند از:

مزایا هاست

– قیمت های مقرون به صرفه

– سهولت یادگیری، مدیریت و استفاده به ویژه برای مبتدیان

– برخورداری از خدمات اضافه مانند ایمیل، پشتیبانی از وردپرس، دسترسی به FTP و…

معایب هاست

– بهره مندی از منابع محاسباتی محدود و فضای ذخیره سازی در هاست های اشتراکی

– وب سایت های مشترک در یک هاست اشتراکی می توانند بر عملکرد و امنیت تاثیر بگذارند.

کاربرد هاست

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم هاست یک سرویس آنلاین است مانن هاست پایتون، هاست وردپرس و … که امکان می دهد یک وب سایت یا یک برنامه تحت وب در فضای اینترنت منتشر شود. عمدتاً کاربردهای رایج هاست شامل موارد زیر است:

– انتشار وب سایت ها در فضای اینترنت

– ذخیره فایل های وب سایت مانند متن، تصاویر، ویدئو و سایر داده ها در فضایی از سرور

– ارائه خدمات و نگه داری از وب سایت مانند پشتیبان گیری، امنیت، آپ تایم و…

– انتقال داده ها به مرورگرهای بازدیدکنندگان

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی چیست و چه مزایای و معایبی دارد

سرور مجازی (virtual server) نوعی سرور نرم‌افزاری است که می ‌تواند با پارتیشن بندی یک سرور فیزیکی (که اغلب به عنوان سرور میزبان یا bare metal شناخته می‌شود) آن را به بخش‌های کوچکتر و مستقل تبدیل کند.  سرور مجازی علاوه بر اینکه می تواند عملکردهای هر نوع سروری را تکرار کند در عین حال می تواند منابع را با انواع دیگر سرورهای مجازی به اشتراک بگذارد.

مزایا و معایب سرور مجازی

یکی از نکاتی که در راستای تفاوت هاست با سرور مجازی باید آن را بدانید، مزایا و معایب آنها است. بررسی مزایا و معایب باعث می شود تا بتوانید نیازها و الزامات خاص کسب و کار خود را بسنجید و زیرساخت های فناوری اطلاعات و استفاده از منابع را به طور قابل توجهی افزایش دهید.

مزایای سرورهای مجازی:

– صرفه جویی در فضا، زمان و هزینه

– مدیریت متمرکز و سازگاری کامل با برنامه

– در دسترس بودن بیشتر و بازیابی آسان تر در صورت بروز  فاجعه

– امکان اجرای پشتیبان گیری و استفاده از چندین محیط سیستم عامل در یک سیستم

– انطباق با بارهای کاری مختلف

– ساده سازی تغییر پلتفرم ماشین مجازی و افزایش عملکرد آن

– پشتیبانی از سیستم عامل و برنامه های قدیمی

– کاهش هزینه های پرسنل، برق و سرمایش به خاطر استفاده کمتر از تجهیزات فیزیکی

– قابلیت اشتراک گذاری سخت افزارهای بیکار توسط ماشین های مجازی

– افزایش سهولت نصب و پیکربندی مجدد سیستم ها

معایب سرورهای مجازی:

بزرگترین عیب سرورهای مجازی این است که اگر زمانی سرور خاموش یا آفلاین شود، تمام وب سایت های میزبانی شده توسط آن از کار می افتد.

– مدیریت و پیکربندی سرورهای مجازی پیچیده و نیاز به متخصص دارد.

– مشکل دسترسی غیر مستقیم به سخت افزار، مانند کارت های خاص یا دستگاه های USB

– مصرف رم بسیار زیاد

– وقتی چندین ماشین مجازی روی یک میزبان اجرا می‌شوند، اگر رایانه‌ای که روی سرور فعال است فاقد قدرت کافی باشد، عملکرد کل سیستم امکان دارد با مشکل مواجه شود.

کاربرد سرور مجازی

با افزایش تقاضای سرور، افزایش رایانش ابری و فشار بیشتر به سمت راه‌حل‌ های منابع سبزتر، سرورهای مجازی به یکی از اجزای اصلی میزبانی سرور در دنیای مدرن به ویژه در مراکز داده تبدیل شدند.

به همین خاطر اغلب در مراکز داده خارج از سایت یا محیط های ابری از سرور مجازی برای کاربردهای زیر استفاده می شود:

– کاهش هزینه های سخت افزاری، انرژی و برق در سازمان های بزرگ

– پشتیبانی از دسترسی ایمن به داده ها و فایل های حیاتی با قابلیت پیکربندی از طریق اینترنت و دسترسی از راه دور

– میزبانی وب برای چندین مالک وب سایت

– توسعه، اجرا و آزمایش نرم افزارهای جدید

تفاوت هاست با سرور مجازی

همانطور که تا الان متوجه شدید سرور مجازی و هاست هر دو اجزای حیاتی برای اجرای یک وب سایت هستند؛ با این حال تفاوت هاست با سرور مجازی در اهداف و عملکرد آنها است:

تفاوت هاست با سرور مجازی براساس هدف

– سرور مجازی شبیه سیاری نرم افزاری از سرور فیزیکی است که همان عملکرد سرور فیزیکی را ارائه می دهد اما بر روی یک سرور اصلی میزبانی می شود. سرور مجازی می تواند چندین سیستم عامل و برنامه را میزبانی کند در حالی که حریم خصوصی یک سیستم فیزیکی جداگانه را نیز حفظ می کند.

– هاست سرویسی است که اجازه دسترسی وب سایت ها را در فضای اینترنت میسر می سازد. هنگامی که یک سرویس هاست خریداری می کنید، اساساً فضایی را در یک سرور اجاره کرده اید تا تمام فایل ها و داده های لازم برای عملکرد صحیح وب سایت در آن ذخیره سازید.

تفاوت هاست با سرور مجازی براساس عملکرد

– سرور مجازی بیشتر در مورد محیطی است که چندین سیستم عامل می توانند به طور جداگانه با همدیگر همزیستی داشته باشند و کنترل و منابع بیشتری را نسبت به هاست مشترک ارائه دهند.

– هاست معمولاً برای ایجاد یک وب سایت در دسترس عموم در اینترنت قرار می گیرد که شامل ذخیره فایل ها و داده های وب سایت بر روی سرور و تحویل آن به کاربران است. هاست سرور مجازی نوعی هاست است که از سرورهای مجازی استفاده می شود تا بخش های اختصاصی از منابع سرور فیزیکی به مشتریان ارائه شود. بنابراین در حالی که یک سرور مجازی می تواند به عنوان یک هاست استفاده شود، هاست هرگز نمی تواند به عنوان سرور مجازی به کار گرفته شود.

جمع بندی

اگرچه سرور مجازی نسبت به هاست مزایای بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد اما انتخاب میان این دو کاملاً به هدف و نیازهای کسب و کارها بستگی دارد. اگر قصد راه اندازی یک وب سایت را دارید قطعاً باید به سراغ هاست بروید اما اگر در سازمان های متوسط تا بزرگ فعالیت دارید برای کاهش انرژی، فضا و هزینه ها انتخاب سرور مجازی در عملکرد و کارآیی به شدت تاثیرگذار خواهد بود.

با این تفاسیر شما فکر می کنید هاست بهتر است یا سرور مجازی و چرا؟ خوشحال می شویم تجربه های خود را در زمینه استفاده از این دو با ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت