انواع سرویس ابری را بهتر بشناسیم؟

به احتمال زیاد، شما هم اصطلاحاتی نظیر: هاست ابری، سرور ابری و… را شنیده اید. آیا سرویس ابری، همان هاست ابری برای وبسایت است؟ آیا سرویس ابری، ذخیره سازی اطلاعات شخصی بر روی اینترنت است؟ در واقع، سرویس ابری را می توان، مانند یک ابر مجازی در نظر گرفت که توسط مجموعه ای از زیر ساختهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایجاد می‌شود. فناوری ابری، فقط هاست ابری وب سایت و یا فضای ذخیره سازی نیست. بلکه فراتر از اینها، پردازش های کوچک و بزرگی است که بر روی زیر ساختهای ابر مجازی انجام می گیرد.

به عبارت دیگری میتوان گفت: با بهره گیری از سرویس ابری، برای پردازش های سنگین نیاز به صرف هزینه های گزاف و تهیه سیستمهای آنچنانی ندارید. منابع و خدمات مختلف، مانند: هارد، سی پی یو، حفاظت و نگهداری از اطلاعات و … در سمت سرویس دهنده فراهم می باشد. کافی است که به اندازه نیازتان، از این منابع بهره مند شوید. ضمن اینکه قدرت پاسخگویی فناوری ابری، پویا بوده و به مرور زمان، با توجه به حجم کاری خودتان قابل توسعه می باشد. تهیه سرویس ابری و دسترسی به خدمات آن برای کاربران، از طریق اینترنت و شرکتهای ارائه ‌دهنده، امکان پذیر می باشد.پلتفرم ابری چابکان به نشانی اینترنتی chabokan.net یکی از مجموعه‌های فعال و با تجربه در این زمینه می باشد.

انواع سرویس های ابری کدام است؟

سرویس ابری را می توان، یک فرآیند برون سپاری در نظر گرفت. در واقع، با استفاده از سرویسهای ابری، اجرای بخشی از منابع و کارها، توسط ارائه دهنده سرویس انجام میشود، به عنوان مثال، به جای ذخیره سازی داده درون سازمان، وظیفه نگهداری و حفاظت از داده ها، به سرویس دهنده سپرده می‌شود. بنابراین، سرویس ابری را با توجه به اینکه چه میزان از انجام وظایف برون سپاری شده باشد، به دو دسته کلی: سرور ابری عمومی (public) و سرور ابری خصوصی (private) تقسیم میکنیم.

سرور ابری عمومی

در سرور ابری عمومی، بایستی اعتماد بیشتری به سرویس دهنده داشته باشیم. این بدان معنی است که در این نوع سرویس، سخت افزار سرور ها و بخش عمده ای از داده ها، در نزد سرویس دهنده قرار دارد. شما نیاز به تهیه دستگاه های گران قیمت برای ایجاد سرور محلی ندارید.

سرور ابری خصوصی

بعضی از سازمان ها، دارای داده ها و اطلاعات حساسی هستند که به همین دلیل، تمایل به استفاده از سرور ابری خصوصی دارند. این نوع از متقاضی، به سمت استفاده از سرور ابری خصوصی می روند و با صرف هزینه‌هایی، اقدام به تهیه و ایجاد سرور در محل خودشان می نمایند. بنابراین، تجهیزات سخت افزاری و بخشی از داده های حساس، به طور فیزیکی در محل سرویس گیرنده قرار دارند که بر اساس پروتکلهای خاصی، به مرکز سرویس دهنده بیرونی متصل می‌شوند.

دسته بندی سرویس ابری بر اساس ارائه خدمات

علاوه بر دسته‌بندی‌های بالا، میتوان سرویس ابری را از لحاظ ارائه خدمات و استفاده کاربری از آن، به دسته های زیر نیز تقسیم نمود:

software as a service (SaaS) : معمولا، خدمات موجود در این دسته از سرویس ابری، از طریق ارائه یک نرم‌افزار مبتنی بر اینترنت، عرضه می‌شود. به عنوان مثال، فرض کنید که یک نرم افزار اکسل آنلاین دارید. واضح است که با توجه به منابعی که فناوری ابری در اختیار دارد، میزان منابع ذخیره سازی و پردازش داده در این نرم‌افزار آنلاین به نسبت نمونه دسکتاپ آن بسیار وسیع تر خواهد بود. بنابراین، امکان پردازش و ذخیره داده های حجیم تری، در نسخه آنلاین وجود دارد.

.

platform as a service (PaaS) : این نوع از سرویس ابری برای برنامه نویسان و افرادی که نیاز به پردازش های سنگین دارند، متناسب تر است. با ارائه این نوع از خدمات، شرکت سرویس دهنده تضمین میکند که منابع و پشتیبانی لازم را متناسب با درخواست هایی که طراحی نموده اید، تامین می نماید. بنابراین، با افزایش مراجعه کنندگان (مثلاً به وبسایت شما)، جای هیچ نگرانی خاصی بابت کمبود منابع نمی باشد.

.

Infrastructure as a service (IaaS) : شکل دیگری از ارائه خدمات سرویس ابری می باشد که آزادی عمل بیشتری در استفاده از منابع را به شما می دهد. به عبارتی، نوع و میزان هارد، سی پی یو، سیستم عامل و سایر مواردی که از سرور دریافت میکنید، توسط شما انتخاب می‌شود. همچنین، مدت زمان استفاده از این منابع سفارشی را تعیین می کنید که پس از اتمام مهلت استفاده، منابع آزاد می شوند.

.

بنابراین، اصلاحاتی مانند: هاست ابری، فضای ذخیره سازی ابری و… تنها بخشی از خدمات و مفاهیم سرویس ابری می باشند. فناوری ابری، ساختاری انعطاف‌پذیر است که استفاده از منابع آن، متناسب با درخواست، سفارش و نیاز کاربران قابل تنظیم می باشد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت