سیستم فروش چیست

سیستم فروش چیست؟ + مزایای و طراحی آن

پیاده سازی سیستم فروش به شما کمک می کند تا با مدیریت تجارت و بازاریابی در کسب و کار خود، علاوه بر گذر آسان تر از بحران ها، فرصت های بیشتری را برای افزایش حجم تجارت کسب و کارتان داشته باشید. در ادامه می خواهیم به بررسی اجمالی این مفهوم بپردازیم و با مزیت ها و طراحی آن آشنا شویم.

سیستم فروش چیست؟

بازاریابی و فروش از جمله مهم ترین بخش های هر کسب و کاری است که می تواند تمام جنبه های مختلف آن را تحت تاثیر قرار دهد. برای مدیریت چنین بخشی، لازم است از یک سیستم استفاده شود؛ چراکه بدون برنامه بازاریابی، تلاش کل تیم بی نتیجه می ماند. منظور از چنین پلتفرمی، برنامه ای است که فرد از مرحله جستجو تا تبدیل شدن به یک مشتری آن را طی می کند. شما می توانید با داشتن یک سیستم بهینه در این بخش، تجربه‌ی خوبی را در مشتریان برای تعامل با برند و فروشگاه خود ایجاد نمایید.

عدم وجود ناهماهنگی و پیوسته بودن این پروسه قادر است مشتریان بالقوه را به خریدار محصولات شما تبدیل نماید. انتخاب سیستم فروش مناسب اغلب به شرکت، محصول یا خدمات و اهداف شما بستگی دارد تا اطمینان حاصل شود که در بهترین حالت خود عمل می کند. آگاهی بیشتر در مورد چنین سیستم هایی و مزایای استفاده از آنها می تواند به شما در توسعه مهارت های حرفه ای کمک کند تا در فرآیند تجارت خود در هر صنعتی از آنها استفاده نمایید. همچنین بخشی از این سیستم به ثبت همه اطلاعات تجارت و مشتریان شما می پردازد که باید از طریق ابزارهای دیجیتالی و پلتفرم های آنلاین مانند سایت های فروشگاهی انجام شود.

در یک سیستم فروش، اطلاعات مرتبط با داد و ستدها نگهداری می شود و توسط تیم مارکتینگ، تجزیه و تحلیل خواهد شد. شما می توانید با کمک چنین سیستمی، فرآیند بازاریابی و تبلیغات را ساده تر کرده و آن را تسهیل کنید.

سیستم فروش چیست

مزیت های سیستم فروش کدامند؟

از جمله مهم ترین فواید برای این نوع سیستم ها می توان گفت:

  • یکپارچه کردن ابزارها و برنامه ها: مهم ترین مزیتی که تعریف چنین برنامه ای خواهد داشت، هماهنگ کردن تیم فروش و سایر گروه ها در کسب و کار شما است. به عنوان مثال، تیم بازاریابی و تبلیغات می توانند مطابق با داده ها و استراتژی های سیستم، با یکدیگر هماهنگ شوند. در نتیجه کمپین های تبلیغاتی، استراتژی ها و برنامه های دیجیتال مارکتینگ در فضای مجازی بازدهی بیشتر خواهد داشت.
  • صرفه جویی در زمان و انرژی: تسریع در روند اجرا و چینش استراتژی ها، تعامل با مشتری و ثبت داده ها و به کارگیری آن به ویژه به کمک ابزارهای دیجیتالی که در این بخش وجود دارند، می تواند انرژی و وقت کمتری را تلف کند. از سوی دیگر، داده ها و اطلاعات مشتریان به صورت دسته بندی شده ذخیره می شوند.
  • ارتقا و پیشرفت: یکی دیگر از مزایای سیستم فروش، ایجاد برنامه هایی است که می توانند دید کوتاه، میان و بلند مدت داشته باشند. در نتیجه، این پلن ها می توانند منجر به ارتقا کسب و کارها شوند. ایجاد فرصت های بیشتر برای کسب و کار شما در کنار جذب مشتریان بیشتر و آینده نگری کسب و کار، از جمله مهم ترین علل رشد تجارت شما با کمک این سیستم خواهد بود.

همه این مزیت ها، به شرط استفاده از یک پلتفرم کارآمد در کنار تدوین برنامه هایی است که باید به درستی پیاده سازی شوند.

مزیت های سیستم فروش کدامند

نحوه طراحی سیستم

اما طراحی سیستم فروش چگونه انجام می شود؟ به طور خلاصه می توان به چند مرحله زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • هدف گذاری: اولین مرحله مهم در طراحی انواع سیستم فروش، مشخص کردن هدف است. گرچه این بخش می تواند در سازمان های گوناگون متفاوت باشد، اما غالب هدف در این سیستم ها، سود و افزایش حجم مبادله کالا است. همچنین ممکن است این مرحله در بازه های زمانی مختلف، تغییر کند. به عنوان مثال، در بازه ای هدف از این کار، برندینگ با حاشیه سود کمتر بوده که برنامه های متفاوتی را به همراه خواهد داشت.

نکته: هدف گذاری این نوع سیستم ها باید دارای چند ویژگی باشد که عبارتند از: خاص بودن، قابل اندازه گیری بدن، قابل دستیابی بودن، مرتبط بودن با کسب و کار. همچنین هدف باید در یک بازه زمانی خاص تعیین شده باشد. داشتن چنین فیچرهایی می تواند تحلیل سیستم فروش را راحت تر کند.

  • برنامه ریزی: با مشخص شدن هدف، حال می بایست بودجه، امکانات و فرصت هایی که هر کسب و کار در اختیار دارد برای رسیدن به آن تعیین شوند. به عنوان مثال، مدیر فروش می بایست برای تبلیغات، قیمت گذاری کالاها، مارکتینگ و توزیع محصول در کانال های مختلف برنامه جامعی ارائه نماید.
  • نظارت بر اجرا: حال لازم است برنامه های درنظر گرفته شده، اجرا شوند. در کنار آموزش شیوه صحیح اجرا، می بایست مدیریت سیستم فروش به خوبی انجام شده که این کار نیازمند نظارت دقیق بر آن خواهد بود. استخدام نیروهای موردنیاز، درنظر گرفتن پاداش برای افزایش انگیزه، آموزش و افزایش حس مسئولیت پذیری در این بخش از موضوعات بسیار مهم خواهند بود. شما می توانید سیستم فروش خود را با فروشگاه اینترنتی متصل و بهترین نتیجه را بگیرید و این را در نظر داشته باشید برای عملکرد بهتر فروشگاهتان باید از هاست فروشگاهی یا هاست ووکامرس استفاده کنید.

چگونگی طراحی سیستم

پرسش های متداول

برخی از پرسش های متداولی که ممکن است راجع به سیستم فروش داشته باشید، عبارتند از:

  • ابزارهای لازم برای این سیستم چیست؟

همانطور که گفتیم، سیستم فروش با جمع آوری و ثبت داده های کاربران همراه خواهد بود. از این رو، شما می بایست از ابزارهای دیجیتالی برای آن استفاده کنید که برخی از آنها شامل دستگاه های پوز، راه اندازی فروشگاه های اینترنتی یا نرم افزارهای CRM است.

  • اجزای سیستم فروش چیست و هرکدام چه نقشی دارند؟

بدیهی است که چنین سیستم باید از بخش های مختلفی ایجاد شود. از جمله مهم ترین قسمت های هر سیستم می توان به هدفی که برای آن تعیین شده برای جهت دادن به تلاش های مجموعه، برنامه ریزی به عنوان هسته اصلی سیستم و نیز نظارت و اجرای دقیق برای دریافت بیشترین بازخورد اشاره کرد.

  • هدف از طراحی این نوع سیستم ها در کسب و کارها چیست؟

راه اندازی سیستم مدیریت فروش مزیت های بسیاری دارد که می تواند ترغیب کننده راه اندازی آن باشد. شما می توانید فواید این نوع پلتفرم ها را در این مقاله بخواهید. با این حال، اهداف کلی شامل رشد کسب و کار و افزایش سود دهی با بیشتر کردن حجم مبادلات است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت