types of marketing

آشنایی با انواع بازاریابی و اهمیت هرکدام

بازاریابی چه نوع مدل هایی دارد؟ اهمیت هرکدام از روش‌های مارکتینگ چیست؟ اگر با این سوالات آشنا نیستید بهتر است تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. تاکنون مدل‌های بسیاری برای این مفهوم ارائه شده‌اند که فراگیری آنها می‌تواند به شما درک بهتری بدهد تا کسب و کار خود را با دید بازتری رشد دهید.

منظور از بازاریابی چیست؟

بازاریابی، بخشی جدایی ناپذیر از هر کسب و کاری است که می‌توان آن را به عنوان یک قلب تپنده درنظر گرفت. به تعبیری دیگر، مارکتینگ را می‌توان همانند حیات یا خونی در رگ‌های کسب و کار شما دانست که می‌توان آن را عاملی مستقیم در حیات آن در نظر گرفت. اگر بخواهیم یک تعریف آکادمیک برای این عبارت بیان کنیم، می‌توان به جمله زیر اشاره کرد که عبارت است از:

مارکتینگ یا بازاریابی، سازماندهی فروش یک محصول است و می‌بایست حول قیمت، منطق فروش و نیز نحوه تبلیغات آن انجام گردد. در یک تعریف دیگر نیز باید مارکتینگ را مجموعه‌ای از فرآیندهای فروش یک محصول به شمار آورد که می‌تواند در زمینه ایجاد، ارائه و توزیع پیشنهادات فروش انجام شده و مشتریان یا جامعه مدنظر شما را هدف قرار دهد. هدف نهایی، ارزش آفرینی است که در جامعه صورت می‌گیرد تا کسب و کار شما یا محصولات و خدمات شما را متمایز نگه دارد.

از جمله مباحثی که مارکتینگ یا بازاریابی آن را پوشش می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشد:

  • چگونگی ارتباط بیزینس یا کسب و کار شما با مشتری،
  • روانشناسی مصرف کننده،
  • نحوه قیمت گذاری محصولات و خدمات شما،
  • خلق ارزش افزوده برای مشتری،
  • تبلیغات و پیدا کردن بازار هدف.

شما می‌توانید مارکتینگ کسب و کار خود را با هدف جلب رضایت مشتری، ایجاد تقاضا، سود آوری و نیز توسعه برند انجام دهید. اگر با روش‌های مختلف انجام چنین کاری آشنا نیستید، در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

انواع مدل های بازاریابی کدامند؟

همانطور که مدل کسب و کارها در دنیای امروزی مدام دگرگون می‌شوند، مفاهیمی همچون بازاریابی نیز متغیر هستند. از این رو در طول زمان شاهد ایجاد انشعاب‌های جدیدی از این مصادیق هستیم که می‌تواند با نوآوری همراه باشد. در مورد مدل‌ های بازاریابی می‌توان به انواع مختلف زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • سوشیال مارکتینگ: معرفی انواع بازاریابی را با یکی از مهم‌ترین مدل‌های آن یعنی Social مارکتینگ شروع می‌کنیم. این روش اولین بار در سال 1970 شروع شده است و نگرش جدیدی را در این بخش ایجاد نمود. همان اصول مارکتینگ که توسط بازاریاب‌های تجاری برای فروش محصولات و خدمات استفاده می‌شد، می‌تواند در این روش برای فروش ایده‌ها، نگرش‌ها و رفتار برای بهبود زندگی انسان نیز مورد استفاده قرار گیرد. در این شیوه شما لزوما با هدف کسب سود وارد نمی‌شوید بلکه هدف شما تغییر رفتار جامعه هدف است. مثلا ترویج واکسینه کردن مردم، استفاده از قهوه در هنگام صبحانه و غیره از این موارد هستند.
  • بازاریابی خدماتی: همه ما در زندگی خود، افرادی که خدمات خود را با کیفیت تمام انجام می‌دهند، بیشتر به یاد می‌سپاریم. چنین انسان‌های همیشه مورد قدردانی اطرافیان و استقبال آنها قرار می‌گیرند. وجود این خصلت منجر شده است تا کمپانی‌ها برای ایجاد یک ذهنیت مثبت از محصول خودشان در ناخودآگاه مخاطب، این شیوه مارکتینگ را در پیش بگیرند. شما می‌توانید با ارائه محصولات یا خدمات باکیفیت در کنار پاسخگویی مودبانه به مشتریان و برخورد مثبت با آنها، چنین نوع بازاریابی را ارائه کنید.
  • گرین مارکتینگ: این مدل از شیوه ‌های مارکتینگ با ارضای یک خواسته یا نیازی که برای جمع بزرگی از جامعه هدف شما مهم است انجام می‌شود. در این حالت محصولات شما با محیط زیست سازگار بوده و می‌تواند در میان کسانی که دوستدار محیط زیست هستند، مورد استقبال قرار بگیرد.

شما می‌توانید برای آشنایی با مدل دیگری از بازاریابی به نام Content marketing، مقاله بازاریابی محتوایی چیست را مطالعه کنید.

اهمیت بازاریابی چه چیزهایی است؟

حال اگر بخواهیم اهمیت هرکدام از مدل‌های بازاریابی که در بخش قبل متذکر شدیم را بیان کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که به شرح زیر می‌باشند:

  • سوشیال مارکتینگ: اهمیت این مدل مارکتینگ با تغییر باورها و یا نهادینه سازی یکسری اصول در سبک زندگی نمود پیدا می‌کند. مجموعه فعالیت‌هایی که در این بخش انجام می‌شوند، می‌توانند برای بستر سازی اهداف پروژه شما ضروری بوده و رسیدن به آنها را تسهیل کنند.
  • بازاریابی خدماتی: اهمیت این روش مارکتینگ از آن جهت مهم است که می‌توانید به کمک آن، یک ذهنیت مثبت و پایدار ایجاد کنید. از سوی دیگر، رعایت صحیح مولفه‌های بازاریابی خدماتی می‌تواند به شما کمک کند تا برندینگ مجموعه خود را به نحو احسن انجام دهید.
  • گرین مارکتینگ: ارضای نیاز مخاطب یکی از تکنیک‌ها در انواع روش های فروش است. توجه و به کارگیری چنین روشی در مارکتینگ می‌تواند اهمیت درک درست از مشتریان را در کسب و کار شما نهادینه سازی کند.

آشنایی با مجموعه‌ای از این مدل‌ های بازاریابی و درک اهمیت آن، به پیشرفت کسب و کار شما به شدت کمک می‌کند. برای آنکه بتوانید بهترین مدل مارکتینگ را برای کسب و کار خود انتخاب کنید، بهتر است اهداف هر کدام از آنها را درنظر داشته باشید؛ چراکه ثمره نهایی این فرآیندها می‌توانند بسته به نوع کسب و کارهای شما متفاوت باشند.

پرسش و پاسخ های متداول

در رابطه با برخی از پرسش و پاسخ‌هایی که ممکن است کاربران در رابطه با موضوع بازاریابی و اهمیت آن داشته باشند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهترین مدل برای یک بازاریابی اثربخش چیست؟

پاسخ به این پرسش به نوع کسب و کار و اهدافی که برای آن تعیین کرده‌اید بستگی دارد. بنابراین نمی‌توان برای هر پلتفرمی یک پاسخ یکسان را درنظر گرفت. شما می‌توانید با درک اهمیت و انواع روش‌های مارکتینگ، به این سوال پاسخ دهید.

  • دیگر مدل‌های مارکتینگ چیست؟

از دیگر انواع انواع Marketing می‌توان به مدل‌های کلی نگر، مستقیم، دیجیتال مارکتینگ و نیز فردی، اجتماعی یا محتوایی اشاره کرد.

  • دلایل اهمیت آشنایی با انواع این مفهوم چیست؟

مدیران می‌توانند برای بازتر شدن نگرش و درکشان از این مصادیق، به پیشرفت هرچه بیشتر کسب‌ و کارشان کمک کنند. برخورداری از مزیت‌هایی همچون افزایش اعتبار، فروش، ترافیک، برندینگ و غیره از دیگر دلایل مهم در پاسخ به این پرسش هستند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت