what is wordpress

وردپرس چیست؟ + مزایای استفاده از وردپرس

وردپرس چیست؟ آیا با سیستم مدیریت محتوای WordPress که 43 درصد از کل سایت‌های دنیا را پشتیبانی می‌کند آشنا هستید؟ در این مقاله می‌خواهیم ؟، همه چیز در مورد وردپرس را به طور اجمالی برای شما شرح دهیم و با ارائه برخی آمارها و مزایای آن، با اهمیت و قدرت این ابزار بیشتر آشنا شویم.

وردپرس چیست؟

ممکن است شما هم این روزها عبارت وردپرس را مدام شنیده باشید، به خصوص اگر در زمینه طراحی سایت و ارائه خدمات فضای مجازی فعالیت می‌کنید. اگر با این عبارت آشنایی ندارید، لازم است کمی راجع به این موضوع با هم صحبت کنیم؛ چراکه اکنون WordPress بزرگترین CMS و پلتفرم برای راه اندازی سایت در جهان شناخته می‌شود. بدیهی است که یادگیری چنین پلتفرمی می‌تواند توانایی‌های شما را در ارائه خدمات فضای مجازی بیشتر کند.

به عبارت ساده، WordPress یک نوع سیستم مدیریت محتوا شناخته می‌شود. منظور از این عبارت که به اختصار از آن با عنوان CMS نیز یاد می‌شود، یک برنامه بر بستر وب است که به مشترک اجازه می‌دهد تا بتواند اقدام به ایجاد محتوا نموده و یا آن را ویرایش و منتشر کند. اطلاعات این نوع سکو در پایگاه‌های داده قابل ذخیره سازی است و می‌توانید با کمک ماژول‌های جانبی از جمله قالب و پلاگین، ظاهر و امکانات آن را تغییر دهید.

با توجه به تعریف فوق، باید وردپرس را یک نوع وب اپلیکیشن دانست که به شما امکان می‌دهد به راحتی وب سایت خود را بسازید و محتوایتان را به صورت آنلاین در آن منتشر کنید. اولین بار، WordPress در سال 2003 توسط یک وبلاگ نویس آمریکایی به نام مت مولنوگ رونمایی شد و رفته رفته از آن زمان به محبوب‌ترین پلتفرم ساخت وب سایت در جهان تبدیل شده است. همچنین قابل ذکر است که این سیستم، یک محصول اوپن سورس می‌باشد که می‌توانید آن را برای اهداف خود سفارشی سازی کنید.

آمارهایی از سیستم مدیریت محتوای وردپرسی

در پاسخ به برخی از پرسش‌ها در مورد آنکه چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟ و یا شهرت و محبوبیت این پلتفرم چقدر است؟، می‌توان برخی از داده‌های مربوط به این سیستم مدیریتی را ذکر نمود که عبارتند از:

  • اگرچه وردپرس اکنون بیش از 20 سال از عمرش می‌گذرد، اما در حدود 43.2 درصد از کل سایت‌های دنیا با آن ساخته می‌شوند.
  • اکنون بیش از 455 میلیون سایت فعال از سیستم عامل وردپرسی استفاده می‌کنند.
  • جالب است بدانید که روزانه در حدود 500 سایت با این سیستم مدیریت محتوا ساخته می‌شود.
  • کاربران ماهانه این سایت‌ها بیش از 409 میلیون نفر هستند.
  • محتواهای این پلتفرم به بیش از 120 زبان مختلف در دنیا منتشر می‌شود.
  • اکنون بیش از 5 میلیون فروشگاه ووکامرسی مبتنی بر این سیستم مدیریت محتوا ساخته شده و فعال هستند. در مجموع، WordPress توانسته است سهم بیش از 30 درصدی را از تمام فروشگاه‌های آنلاین تامین نماید.
  • امروزه پلتفرم‌های مختلفی با این سکو قابل ساخت هستند که شامل وب‌ سایت‌های دولتی، شخص، فروشگاه، آموزشی، روزنامه‌ها و غیره می‌باشند.
  • بسیاری از پلتفرم‌های بزرگ از جمله شرکت نیویورک تایمز، وبلاگ حقوقی وال استریت ژورنال، بی بی سی آمریکا، شرکت والت دیزنی بر پایه این پلتفرم ساخته شده‌اند.
  • در حدود 152 هزار سایت در ایران برمبنای چنین پلتفرمی ساخته شده است که از محبوب‌ترین‌های آن می‌توان به سایت دیجی کالا، دیوار، ژاکت، راست چین، کافه بازار، به خصوص برای راه‌اندازی بخش بلاگ اشاره کرد.
  • این سیستم عامل اکنون به بیش از 208 زبان دنیا ترجمه شده است و از نظر دسترسی به کاربران در سراسر جهان محدودیتی بر آن اعمال نشده است.

همچنین جالب است بدانید هر ماه در حدود 2.3 میلیون بار عبارت WordPress سرچ می‌شود که نشان از محبوبیت بالای این پلتفرم دارد.

مزیت های وردپرس چیست؟

چرا سیستم عامل وردپرس توانسته‌ است تا این حد محبوب شود؟ چه دلایل و مزایایی برای این پلتفرم وجود دارند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها می‌توان توضیحات بسیار زیادی را بیان کرد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • رایگان بودن: سیستم مدیریت محتوای WordPress رایگان است. بدین معنا که دانلود وردپرس بدون هیچ هزینه و اشتراکی قابل دریافت و استفاده می‌باشد. از سوی دیگر شما می‌توانید به کدهای آن دسترسی داشته و آن را شخصی سازی کنید.
  • سادگی در عین کامل بودن: طراحی سایت با وردپرس و استفاده از این پلتفرم روال بسیار آسانی دارد. به حدی که می‌توانید به سادگی آن را نصب کرده و ماژول‌های مختلفی را بر روی آن نصب کنید.حتی شما میتوانید با نصب افزونه ووکامرس و خرید یک هاست ووکامرس خوب به راحتی یک فروشگاه اینترنتی مناسب راه اندازی کنید. 
  • امکانات بسیار زیاد: جالب است بدانید که این سیستم مدیریت محتوا، بیش از 55 هزار پلاگین و نیز 31 هزار قالب در خود دارد. این آمار به خوبی نشان می‌دهد که شما می‌توانید هرگونه پلتفرمی را با هر نوع امکاناتی که مدنظر دارید، راه اندازی نموده و از این جهت محدودیتی نخواهید داشت.
  • هزینه کمتر: به طور معمول، خدماتی که در بخش طراحی سایت با WordPress ارائه می‌شوند، تعرفه‌های به نسبت کمتری دارند. به همین خاطر شما می‌توانید برای راه اندازی سایت خود از آنها استفاده کرده و تعرفه‌های کمتری را پرداخت کنید.

آشنایی با مزیت‌های WordPress

پرسش و پاسخ های متداول

در انتهای این مقاله راجع به این پلتفرم می‌توان به برخی از پرسش‌های زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • کاربرد وردپرس چیست؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به منظور راه اندازی یک بستر آنلاین جهت انتشار محتوا استفاده می‌شود. شما می‌توانید به راحتی با این ابزار رایگان، سایت خود را راه اندازی کنید.

  • چه نوع سایت‌هایی با WordPress طراحی می‌شوند؟

از جمله سایت‌هایی که می‌توان با این ابزار طراحی و تولید نمود، می‌توان به پلتفرم‌های فروشگاهی، طراحی سایت‌های آموزشی، شرکتی، استارتاپ‌ها و نیز سایت‌های خدماتی اشاره کرد. با این حال شما محدودیتی از نظر راه‌اندازی وبگاه نخواهید داشت.

  • معایب WordPress چیست؟

اگرچه طراحی سایت بدون برنامه نویسی با این سیستم مدیریت محتوا ممکن است اما معایبی نیز برای آن می‌توان درنظر گرفت. مهم‌ترین آن را باید امنیت پایین سی ام اس WordPress دانست. با این حال شما می‌توانید با نصب برخی افزونه‌ها و تدابیری که در این زمینه وجود دارند، امنیت آن را ارتقا دهید. و بهترین راه حل خرید هاست وردپرس مناسب می باشد.

اگر قصد دارید در مورد امنیت سیستم عامل WordPress اطلاعاتی را کسب کنید، این مقاله را مطالعه نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت