هک سایت چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم؟

به ورود غیر مجاز برای ویرایش سایت، دانلود و یا خواندن محتوای خصوصی که قرار نبوده شخصی به آن دسترسی داشته باشد، هک سایت گفته می شود. برای مثال تغییر نام کاربری، رمز عبور، ویرایش پایگاه داده ها، تغییر در محتوا یا ساختار صفحات سایت و غیره به عنوان ویرایش سایت به صورت غیر مجاز گفته می شود. همچنین دسترسی به اطلاعاتی که تنها مدیران سایت ها می توانند آن را مطالعه کنند که در راستای تخریب سایت می تواند مورد استفاده قرار گیرد، هک سایت گفته می شود.

بسیاری از کسب و کارها بر پایه وب سایت طراحی می شوند و باید در نظر داشت که جلوگیری از حمله سایبری و هک سایت یکی از مهم ترین مسائل پیش روی ما به شمار می رود. در نظر داشته باشید که امروزه روش های متنوعی برای دسترسی غیر قانونی به اطلاعات یک وب سایت وجود دارد و ما در ادامه با شما همراه هستیم تا ضمن بررسی روش های دسترسی که برای هک وب سایت توسط هکر ها مورد استفاده قرار می گیرد، اطلاعاتی را در خصوص جلوگیری از بروز این مشکل در اختیار شما قرار دهیم.

با تکنیک های هک سایت بیشتر آشنا شوید

برای جلوگیری از بروز مشکل هک سایت، قطعا افزایش اطلاعات در خصوص تکنیک هایی که در این خصوص مورد استفاده قرار می گیرد دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و باید حتما آن ها را بدانید. ما در ادامه برخی از اصلی ترین این تکنیک ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

حملات SQL Injection

حملات SQL Injection که به حملات تزریق کد SQL نیز معروف هستند را می توان رایج ترین روشی دانست که هکر ها برای دسترسی به اطلاعات پایگاه داده سایت شما مورد استفاده قرار می گیرند. بیشتر وب سایت ها از زبان SQL برای ارتباط با پایگاه داده استفاده می کنند و باید در نظر داشته باشید که SQL این اجازه را به هکر می دهد تا به رکوردهای خاص و حساس پایگاه داده شما دسترسی داشته باشد. از اطلاعات مشتریان و مشترکین وب سایت شما گرفته تا ذخیره اطلاعات مربوط به کارت مشتریان و حتی شخص شما.

این سری از حمله ها معمولا با تزریق کد های مربوط به SQL درون فرم های ورودی وب سایت انجام می شود. برای مثال زمانی که شما از کاربران نام کاربری را می پرسید، به جای ورود کاراکترهای مربوطه، کد های مربوط به SQL داخل این قسمت تایپ می شود. در صورتی که دسترسی از این طریق مسدود نشده باشد، ممکن است هکر به پایگاه داده شما دسترسی پیدا کند.

XSS چیست؟

Cross-Site Scripting یا XSS به عنوان یک روش نفوذ بسیار مهم شناخته می شود که بیشتر برای هک سایت از آن استفاده می شود. این روش می تواند آسیب پذیری ها را بیشتر کرده و همین امر باعث می شود که در هک سایت های بزرگ از این روش استفاده شود. نباید از یاد برد که بسیاری از سایت های بزرگ دنیا نظیر Google و مایکروسافت نیز از این حملات متضرر شده اند ولی در حال حاضر می توانند از این خطر با موفقیت عبور کنند.

بیشتر حملاتی که تحت عنوان XSS شناخته می شود، متشکل از کدهای مخرب حاوی جاوا اسکریپت بوده و لینک ها قرار داده می شود. زمانی که یک کاربر بر روی لینک کلیک می کند، اطلاعات شخصی وی برای هکر فاش می شود و حتی هکر ممکن است به حساب شخصی وی دسترسی داشته باشد.

DDoS چیست؟

این روش به عنوان یک روش هک سایت شناخته نمی شود و بیشتر یک روش مخرب برای از دسترس خارج کردن سرور سایت به شمار می رود. در واقع مهاجم از این روش برای انتقال انبوهی از ترافیک استفاده کرده و در نهایت سرور شما از دسترس خارج می شود.

بیشتر حملات دیداس بر اساس رایانه های آلوده به بدافزار انجام می شوند و ممکن است که صاحبان رایانه ها حتی در جریان شرکت در این سری از حملات نباشند. آن ها درخواست های متعددی را به وب سایت شما وارد می کنند که در نهایت باعث می شود ترافیک سایت پر شده و اشخاص دیگر به وب سایت شما دسترسی نداشته باشند.

CSRF یا XSRF چیست؟

Cross-Site Request Forgery از دیگر حملات رایجی است که برای هک سایت مورد استفاده قرار می گیرد. چطور انجام می شود؟ معمولا به صورت جعل درخواست های بین سایتی انجام می شود و کاربر به صورت ناخواسته به هکر این اجازه را می دهد که وارد پنل کاربری شده و بتواند به سایت دسترسی داشته باشد. به خصوص اشخاصی که مدیریت مالی یک فروشگاه اینترنتی را بر عهده دارند بیشتر متضرر از این حملات می شوند چرا که هکر می تواند مبالغ مالی را به حساب شخصی خود وارد سازد.

تکنیک هایی که غیر هدفمند برای هک سایت مورد استفاده قرار می گیرند

در بسیاری از مواردی که حملات سایبری به سایت انجام می شود، هکر ها به صورت خاص وب سایت شما را هدف قرار نداده اند و در واقع به دنبال آن هستند که یک سیستم CMS را هک کنند. برای مثال ممکن است که یک سیستم مدیریت محتوا مانند جوملا برای مدیریت سایت شما مورد استفاده باشد و هکر قصد داشته است که روش های نفوذ از طریق برخی از افزونه ها یا حتی خود CMS را انجام دهد. ربات ها بیشتر در این روش از نفوذ و هک سایت مورد استفاده قرار می گیرند و باید در نظر داشته باشید که نصب افزونه های غیر مجاز از منابع ناشناس می تواند شانس بروز این حملات به وب سایت شما را بیشتر کند.

9 نکته امنیتی برای در امان ماندن از هک سایت

در صورتی که به امنیت سایت خود اهمیت می دهید و می خواهید همواره یک وب سایت با امنیت بالا داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید تا 9 نکته امنیتی که در این خصوص وجود دارد را به شما معرفی کنیم. در واقع می توان گفت که در نظر داشتن این نکات از بروز ضررهای مالی و یا کاهش اعتبار سایت شما به دلیل هک شدن جلوگیری می کند و از این روی باید با دقت بسیار زیادی از این خدمات استفاده داشته باشید.

  1. نرم افزار خود را آپدیت کنید

یکی از بدیهی ترین و اولین اقداماتی که برای مقابله با هک سایت باید انجام دهید، آپدیت کردن نرم افزارهایی است که برای مدیریت سایت شما مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال سیستم عامل مربوط به سرور و هر نرم افزار از جمله CMS که در سایت شما مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که یک حفره امنیتی برای هک سایت کشف می شود، شرکت های سازنده نسبت به رفع آن اقدام کرده و به شما آپدیت هایی را ارائه می دهند که البته استفاده از آن ها می تواند برای جلوگیری از بروز حملات سایبری بسیار موثر باشد.

  1. از SQL Injection جلوگیری کنید

به طور کلی می توان گفت که بیشتر سایت های آسیب دیده از لحاظ SQL Injection دسترسی های مربوط به نوشتن کد های SQL درون فرم های وب سایت را مسدود نکرده بوده اند. همچنین این روش حمله با تغییر پارامترها در URL نیز امکان بروز را دارد و از این روی توصیه می شود که حتما کدهای مربوط کوئری های پارامتر گذاری شده را استفاده کنید. با استفاده از این روش می توانید تا حد بسیار زیادی از بروز این سری حملات و هک سایت خود جلوگیری به عمل آورید.

  1. محافظت در برابر حملات XSS

برای جلوگیری از این سری حملات روش های مختلفی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید. برای مثال ابزار CSP می تواند یکی از بهترین گزینه های پیش روی شما باشد و سرور با استفاده از این ابزار می تواند کدهای مخرب جاوا اسکریپت را شناسایی کرده و در صورتی که توسط دامنه شما میزبانی نمی شود، آن را بازگرداند. این امر باعث می شود که هک سایت شما با استفاده از حملات XSS با اختلال مواجه شده و در واقع یکی از روش های جلوگیری از بروز خطا به شمار می رود.البته شما می توانید در هاست داکر از ایمیج nginx استفاده کنید که امنیت بالایی دارد.

  1. به پیام های مربوط به Error توجه کنید

یکی از مسائلی که باید حتما به آن دقت داشته باشید تا سایت شما هک نشود، توجه به پیام های Error می باشد. در واقع این کار به شما امکان می دهد که خطاها را به کاربران خود نشان دهید و می توانید اطمینان کسب کنید که کلید های API مورد استفاده در پایگاه های داده ای جایی درز نمی کند. در واقع این کار به شما کمک می کند تا بتوانید به خوبی از سیستم خود محافظت کنید. پس از مشاهده هر پیام خطا حتما نسبت به مرتفع ساختن مشکل اقدام کنید.

  1. اعتبار سنجی دو زمانه را فراموش نکنید

اعتبار سنجی برای ارائه اطلاعات محرمانه و دسترسی به پایگاه های داده در سمت مرورگر و سرور باید به صورت مجزا انجام شود. مرورگر می تواند اشکالات وارده مانند خالی بودن برخی فیلد ها را چک کرده و همچنین چک کند که در قسمت خاصی تنها باید عدد یا کاراکتر وارد شود. همچنین سرور می تواند اعتبار سنجی دقیق تری را انجام دهد تا اطمینان کسب کند که کد مخربی در حال حاضر وجود ندارد و برنامه نویسی اضافه ای برای پایگاه داده ارسال نخواهد شد.

  1. پسورد های قوی استفاده کنید

راه های جلوگیری از هک سایت همیشه پیچیده و سخت نیستند و شما می توانید با برخی از اقدامات بسیار ساده نیز از این امر جلوگیری به عمل بیاورید. برای مثال شما می توانید پسورد های قوی را انتخاب کنید و از آن در ناحیه سرور و دسترسی به اکانت های خاص استفاده کنید. در واقع باید در نظر داشته باشید که یک پسورد یا رمز عبور خوب شامل عدد، کاراکتر، سمبل و غیره می باشد تا بتوانید با خیال راحت و بدون دغدغه از لو رفتن، از رمز عبور خود استفاده داشته باشید.

  1. جلوی آپلود فایل را بگیرید

یکی از مهم ترین اشکالات امنیتی که می تواند در هر وب سایتی وجود داشته باشد و باعث هک سایت می شود، آپلود فایل توسط کاربران است. در واقع شما باید در نظر داشته باشید که هر فایلی می تواند حاوی یک اسکریپت برای دسترسی به داده های شخصی شما داشته باشد و سایت شما را در معرض خطر قرار دهد. از این روی باید در نظر داشته باشید که در صورت امکان جلوی آپلود فایل توسط کاربران را بگیرید و در صورتی که در برخی از موارد نیاز به ذخیره سازی فایل دارید، می توانید از ابزارهای امنیتی استفاده کنید تا متوجه شوید که تمامی فایل های شما بی خطر می باشد.

  1. از HTTPS استفاده کنید

HTTPS را می توان پروتکلی برای امن سازی سایت ها دانست که تا حد زیادی از هک سایت شما جلوگیری به عمل می آورد. در واقع این پروتکل تضمین می کند که تمامی ارتباطات با سرور شما توسط شخص دیگری مشاهده نمی شود و قابلیت رهگیری ندارد. در نظر داشته باشید که اگر می خواهید یک سایت در هر موضوعی طراحی کنید، استفاده از HTTPS می تواند یکی از اولین اقدامات مورد نیاز شما برای جلوگیری از هک سایت به شمار رود.

  1. از ابزار امنیت سایت استفاده کنید

به طور کلی ابزارهای امنیتی بسیار زیادی در دنیا وجود دارد که از هک سایت شما جلوگیری می کنند. برای مثال Netsparker یا OpenVAS را می توان از مهم ترین ابزاری دانست که امروزه در دسترس شماست و می توانید برای جلوگیری از هک سایت استفاده داشته باشید. به عنوان یک مدیر سایت شما وظیفه دارید که بر اساس موضوع و روش طراحی سایت از ابزارهایی که در دسترس شما می باشد در سمت سرور استفاده کنید تا بتوانید امنیت کاربران را تامین کرده و از هک سایت خود جلوگیری به عمل آورید.

نتیجه گیری

هک سایت می تواند یکی از تلخ ترین اتفاقاتی باشد که یک کسب و کار اینترنتی می تواند آن را تجربه کند. باید در نظر داشته باشید که سایت های امروزی در معرض خطرات متنوعی هستند و از این روی باید با دقت بسیار زیادی نسبت به تامین امنیت سایت خود اقدام کنید. ما در این مقاله با شما همراه بودیم تا اطلاعاتی را در خصوص هک سایت، روش ها و تکنیک های هک و روش های جلوگیری از هک سایت را در اختیار شما به عنوان مدیر سایت یا مسئول امنیت و برنامه نویس قرار دادیم که قطعا می تواند برای شما مفید واقع شود. باید در نظر داشته باشید که این حوزه نیاز به مطالعه تخصصی و همچنین به روزرسانی دانش امنیت شبکه دارد.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت