NFT چیست?

NFT چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

NFT ها از سال 2014 وجود داشته‌اند، اما در حال حاضر شهرت زیادی به دست آورده‌اند. چراکه در حال تبدیل‌شدن به یک روش محبوب برای خریدو فروش آثار هنری دیجیتال هستند. از نوامبر 2017 تاکنون 174 میلیون دلار برای NFT هزینه شده است.

https://nft-shop.net/wp-content/uploads/2021/03/what-is-nft.jpg
NFT چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

NFT چیست؟

NFT یک دارایی دیجیتالی است که اشیاء دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، آیتم‌های درون بازی و ویدیوها را نشان می‌دهد. آن‌ها به صورت آنلاین خریدوفروش می‌شوند، اغلب با ارزهای رمزنگاری‌شده و معمولاً با همان نرم‌افزار زیربنایی مانند بسیاری از رمز ارزها کدگذاری می‌شوند.

به عنوان مثال هنرمند مشهور، مایک وینکلمن، معروف به “بیپل ” که نقاشی‌های دیجیتالی را طراحی و ایجاد می‌کند، ترکیبی از 5000 نقاشی روزانه خود را برای خلق مشهورترین NFT سال 2021″EVERYDAYS: The First 5000 Days” ساخت. این نقاشی ترکیبی به قیمت رکوردشکنی 69.3 میلیون دلار فروخته شد.

خرید آیتم‌های دیجیتالی خاص

با این حال شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که هرکسی می‌تواند تک ‌تصاویر یا حتی کل این مجموعه تصاویر را به‌صورت آنلاین به‌صورت رایگان مشاهده کند. پس چرا مردم حاضرند میلیون‌ها دلار برای چیزی که می‌توانند به‌راحتی اسکرین شات یا دانلود کنند خرج کنند؟

https://www.simplilearn.com/ice9/free_resources_article_thumb/NFT/NFT_1.jpg
NFT چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

جواب سؤال خیلی ساده است، یک ان اف تی به خریدار اجازه می‌دهد تا کالای اصلی را داشته باشد. نه تنها این، بلکه حاوی احراز هویت داخلی است که به عنوان مدرک مالکیت عمل می‌کند. درواقع کلکسیونرها برای این احراز هویت دیجیتال که از آن به عنوان «حقوق رجزخوانی دیجیتال» یاد می‌کنند، ارزش بیشتری نسبت به خود کالا قائل هستند.

توکن های غیرقابل تعویض چه تفاوتی با ارز دیجیتال دارد؟

NFT مخفف non-fungible token است. به‌طورکلی با استفاده از همان نوع برنامه‌نویسی ارز دیجیتال، مانند بیت کوین یا اتریوم ساخته می‌شود، اما شباهت تنها به همین مورد ختم شده و اینجا به پایان می‌رسد. درواقع پول فیزیکی و ارزهای دیجیتال «قابل تعویض» هستند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را با یکدیگر مبادله کرد. آن‌ها همچنین از نظر ارزش برابر هستند – یک دلار همیشه ارزش یک دلار دیگر را دارد. یک بیت کوین همیشه با بیت کوین دیگر برابر است. قابلیت تعویض کریپتو آن را به وسیله‌ای قابل اعتماد برای انجام تراکنش‌های روی بلاک چین تبدیل می‌کند.

اما توکن های غیرقابل تعویض متفاوت هستند. هر یک دارای یک امضای دیجیتال است که امکان مبادله یا برابری NFT ها را با یکدیگر غیرممکن می‌کند (بنابراین غیرقابل تعویض هستند). برای مثال، یک کلیپ NBA Top Shot برابر با EVERYDAYS نیست زیرا هر دو ان اف تی جداگانه‌ای هستند. (یک کلیپ NBA Top Shot حتی لزوماً با یک کلیپ دیگر NBA Top Shot برابر نیست.)

توکن های غیرقابل تعویض چگونه کار می‌کنند؟

درواقع توکن های غیرقابل تعویض روی یک بلاک چین خاص قرار می‌گیرند. این بلاک چین مانند یک دفتر کل عمومی توزیع‌شده است که تراکنش‌ها را ثبت می‌کند. احتمالاً بیشتر با بلاک چین به عنوان فرآیندی که ارزهای دیجیتال را ممکن می‌کند آشنا هستید؛ اما این فرآیند در ساختار ان اف تی نیز استفاده می‌شود. به طور خاص، توکن های غیرقابل تعویض معمولاً روی بلاک چین اتریوم نگهداری می‌شوند، اگرچه بلاک چین‌های دیگر نیز از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند.

https://strapi.bikotrading.com/uploads/What_is_nft_9938007c9e.jpeg
NFT چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

ان اف تی ها شامل چه مواردی می‌شوند؟

یک NFT از اشیاء دیجیتالی که هم به صورت محسوس و هم ناملموس شناخته می‌شود تشکیل شده است. این اشیاء دیجیتالی شامل موارد زیر می‌شود:

  • هنر گرافیک
  • GIF ها
  • ویدیوها و نکات مهم ورزشی
  • کلکسیونی ها
  • آواتارهای مجازی و پوسته های بازی‌های ویدیویی
  • کفش های کتانی طرح دار
  • موسیقی
  • توییت ها

بله حتی توییت ها هم حساب می‌شوند. جک دورسی، یکی از بنیان‌گذاران توییتر، اولین توییت خود را به عنوان NFT به قیمت بیش از 2.9 میلیون دلار فروخت! در اصل، توکن های غیرقابل تعویض مانند اقلام فیزیکی هستند، فقط دیجیتال؛ بنابراین به‌جای اینکه یک نقاشی رنگ‌روغن واقعی را به دیوار آویزان کنید، خریدار به‌جای آن یک فایل دیجیتال دریافت می‌کند.

خریداران همچنین از حقوق مالکیت انحصاری برخوردار می‌شوند. درواقع ان اف تی ها می‌توانند در هر زمان تنها یک مالک داشته باشند و استفاده از فناوری بلاک چین تأیید مالکیت و انتقال توکن ها را بین مالکان آسان می‌کند. سازنده همچنین می‌تواند اطلاعات خاصی را در ابر داده ذخیره کند. به عنوان مثال، هنرمندان می‌توانند آثار هنری خود را با درج امضای خود در پرونده امضا کنند. NFT مانند متاورس از فناوری بلاکچین استفاده میکند.

NFT چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

ان اف تی برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

فناوری بلاک چین و NFT به هنرمندان و سازندگان محتوا فرصتی منحصربه‌فرد برای کسب درآمد از کالاهایشان می‌دهد. به عنوان مثال، هنرمندان دیگر مجبور نیستند برای فروش آثار خود به گالری‌ها یا خانه‌های حراج اعتماد کنند. در عوض، هنرمند می‌تواند آن را مستقیماً به‌عنوان NFT به مصرف‌کننده بفروشد. این کار باعث می‌شود که سازنده محتوا سود بیشتری را به دست بیاورد.

نحوه خرید ان اف تی به چه صورت است؟

اگر می‌خواهید مجموعه توکن های غیرقابل تعویض خود را راه‌اندازی کنید، باید برخی از موارد کلیدی را به دست آورید:

  • ابتدا باید یک کیف پول دیجیتالی تهیه کنید که به شما امکان ذخیره NFT و ارزهای دیجیتال را بدهد. بسته به اینکه ارائه دهنده NFT شما چه ارزهایی را می‌پذیرد، احتمالاً باید مقداری ارز دیجیتال مانند اتر خریداری کنید. اکنون می‌توانید با استفاده از کارت اعتباری در پلتفرم‌هایی مانند Coinbase، Kraken، eToro و حتی PayPal و Robinhood، کریپتو بخرید. سپس می‌توانید آن را از صرافی به کیف پول انتخابی خود منتقل کنید. نکته مهمی که در زمان خرید ارز دیجیتال باید در ذهن داشته باشید این است که اکثر صرافی‌ها هنگام خرید رمز ارز حداقل درصدی از تراکنش شما را به عنوان کمیسیون برداشت می‌کنند.
  • هنگامی که کیف پول خود را راه‌اندازی و تأمین مالی کردید، دیگر هیچ کمبودی در سایت‌های NFT برای خرید وجود نخواهد داشت.
NFT چیست و چگونه می‌توان آن را خرید؟

آیا باید NFT بخرید؟

فقط به این دلیل که می‌توانید NFT بخرید، آیا این بدان معناست که باید برای خرید آن اقدام کنید؟ این تصمیم بستگی به شما و دارایی‌های شما دارد. در دنیای فعلی سرمایه‌گذاری روی توکن های غیرقابل تعویض خطرناک است زیرا آینده آن‌ها نامشخص است و ما هنوز راه زیادی برای قضاوت در مورد عملکرد آن‌ها داریم؛ به عبارت دیگر، سرمایه‌گذاری در ان اف تی یک تصمیم تا حد زیادی شخصی است. اگر پولی برای ذخیره دارید، ممکن است ارزش بررسی را داشته باشد، به خصوص اگر یک قطعه برای شما معنی داشته باشد.

اما به خاطر داشته باشید، ارزش یک NFT کاملاً بر اساس آن چیزی است که شخص دیگری مایل به پرداخت برای آن است. در نتیجه ممکن است چیزی که شما برای خرید آن‌ها میلیون هزینه می‌کنید برای دیگران حتی به اندازه یک دلار هم ارزش نداشته باشد! پس در خرید باید دقت کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت