تاریخچه فناوری cloud و ساختار پردازش ابری

اگر دوست دارید که بیشتر با مفهوم پردازش ابری آشنا شوید و یا قصد استفاده از خدمات ابری دارید، مطالعه این متن را از دست ندهید. برای درک بهتر، از تاریخچه فناوری cloud و روند توسعه این فناوری شروع میکنیم. سپس چگونگی بهره مند شدن از خدمات ابری موجود در مجموعه چابکان را خواهیم گفت.

پردازش ابری از کجا شکل گرفت؟

به طور خلاصه می توان گفت: پردازش ابری، شکلی جدید و توسعه یافته از مفهوم شبکه و استفاده از منابع سرور های مختلف است. در واقع، حدود دهه ۸۰ میلادی بود که خرید کامپیوتر های پیشرفته برای مراکز مختلف، هزینه‌های بسیاری به دنبال داشت. بنابراین، برای کاهش هزینه‌ها از روشی به نام Cluster استفاده شد که تعدادی از کامپیوترهای موجود در یک محل را بوسیله خطوط ارزان قیمت(LAN) به یکدیگر متصل می کند و قدرت پردازش آن کامپیوترها به اشتراک گذاشته می شود.

با گذشت زمان و در اواخر دهه ۹۰ میلادی، مفهومی به نام Grid شکل گرفت. ساختار این فناوری، از شبکه های برق رسانی الهام گرفته شد. با ارتباطی که بین سازمانها ایجاد میگردد، Cluster های آزاد، قرض داده می شوند. ضمن اینکه استقلال هر قسمت محفوظ است. اما نوبت به Cloud میرسد که شبیه به همان مفاهیم Cluster و Grid می‌باشد ولی بسیار پیشرفته تر و وسیع تر است. در فناوری ابری (Cloud)، سرور های قدرتمندی هستند که نقش کامپیوتر را ایفا میکنند. پردازش ابری، منابع مختلف را متناسب با مصرف کاربران تامین میکند. البته، مدل دیگری هم به نام fog computing وجود دارد که نسبت به Cloud جدید تر می باشد ولی هنوز به شکل فناوری و عملی عرضه نشده است.

فناوری Cloud چطور خدمات می‌دهد؟

یکی از مباحث مطرح شده در چگونگی اجرای فناوری ابری، مجازی سازی میباشد. سرورهای موجود در فناوری ابری، با توجه به سفارش و نیاز مشتری، ماشین های مجازی را ایجاد میکنند. این ماشین های مجازی، دارای سیستم عامل، پردازشگر، فضای ذخیره سازی و… هستند که بر اساس زیرساختهای هر سرور ایجاد می‌شوند و پردازش ابری را انجام میدهند.

تکنولوژی Cloud، خاصیت کشسانی دارد. این بدان معنی است که اگر در زمانهای مختلف، به منابع بیشتر و یا کمتری از پردازش ابری نیاز داشته باشید، براحتی قابل اجرا است. فرض کنید وبسایت فروشگاهی دارید. در اینصورت، مراجعه مشتریان شما به وبسایت در ساعات مختلف شبانه روز و روزهای هفته متغیر است. کم و زیاد شدن منابع مصرفی، توسط خاصیت کشسانی پردازش ابری، تامین شده و نیاز به تهیه منابع حداکثری در زمان های افت مصرف نمیباشد. از طرفی، هزینه ای برای منابع استفاده نشده پرداخت نمیکنید؟! به عبارت دیگر، محاسبه هزینه ها به شکلی انجام می‌شود که هر چقدر از منابع استفاده شود، پول پرداخت می کنید. (همانند سیستم گاز، برق، آب و… )

خدمات ابری چابکان چیست؟

تا اینجا با پردازش ابری آشنا شدیم. دانستیم که پردازش ابری، مبتنی بر شبکه و اینترنت می باشد. و اما چگونه می توانیم از خدمات ابری، بهره‌مند شویم. همانطور که در ابتدای متن گفته شد، در اینجا به معرفی مجموعه فعال و با تجربه در این زمینه به نام چابکان می پردازیم. خدمات مجموعه چابکان را در دسته های زیر آورده‌ایم که میتوانید با مراجعه به نشانی اینترنتی chabokan.net  و راهنمایی گرفتن از کارشناسان این مجموعه به اطلاعات بیشتری از آنها دست یابید:

میزبانی آسان: اگر کسب و کار خودتان را در قالب وبسایتی طراحی و عرضه میکنید، این دسته از خدمات ابری مناسب شماست. مجموعه چابکان، با ارائه میزبانی آسان، هاست ابری با کیفیت را برای وبسایت شما تأمین میکند که موجب رضایت بیشتر مشتریان میگردد.

دیتابیس: اگر برنامه نویس یا صاحب بانک اطلاعاتی هستید و نگهداری از آن، فکر شما را مشغول کرده، کافی است که دیتابیس را در مجموعه خدمات چابکان، انتخاب نمایید و از این دغدغه ذهنی رها شوید.

برنامه های آماده: این سرویس، میزان دشواری شما را در نصب و راه اندازی برنامه های مختلف به راحتی چند کلیک ساده کاهش داده است.

فضای ذخیره سازی : به احتمال زیاد شما هم فایلهای زیادی داشته اید که به دلیل کمبود فضای هارد، مجبور به حذف آنها شده آید. ارائه سرویس فضای ذخیره سازی ابری در چابکان، این مژده را برای شما دارد که دیگر نگرانی از بابت محدودیت ظرفیت ذخیره سازی نداشته باشید. از این پس، فایلهای دوست داشتنی خودتان را حذف نکنید! آنها را در این سرویس ذخیره نمایید و در مواقع نیاز، به وسیله پردازش ابری و از هر نقطه‌ای به آنها دسترسی داشته باشید.

آینده فناوری Cloud

همانطور که متوجه شدیم، فناوری پردازش ابری، مزایای بیشتر و محدودیتهای کمتری به نسبت فناوری های مشابه قبل از خودش دارد. همین برتریهای پردازش ابری، موجب محبوبیت روز افزون آن در بین کاربران مختلف شده است. از طرفی، تکنولوژی ها با گذشت زمان توسعه یافته و جای خودشان را به شکلهای جدید تری میدهند.

شاید جانشین بعدی برای پردازش ابری، همان fog computing (رایانش مه) و یا شاید فناوری دیگری باشد. البته طبق مطالعات انجام شده، در اجرای fog computing نیاز به یکسری زیرساختهای جدید میباشد. با وجود اینها، انتظار میرود که استفاده از فناوری پردازش ابری فراگیر تر شده و حداقل تا چندین سال ادامه یابد. بنابراین، وقت آن است که شما هم برای همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی و کاهش هزینه ها در کسب و کار خودتان، از خدمات فناوری ابری استفاده نمایید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت