پهنای باند چیست؟

پهنای باند به حداکثر مقدار داده‌ای اطلاق می‌شود که می‌تواند از طریق اتصال به اینترنت در طی یک دوره زمانی مشخص منتقل شود.

درک مفهوم پهنای باند

ساده‌ترین راه برای درک پهنای باند و تأثیر آن بر جریان داده، فکر کردن به حرکت آب در یک لوله است. ساده‌ترین مثال این است: استفاده از اتصالی که Bandwidth پایینی دارد شبیه به تلاش برای تخلیه یک دریاچه با استفاده از شیلنگ است – در واقع تخلیه دریاچه با شلنگ آب امکان‌پذیر است اما مدت‌زمان زیادی طول خواهد کشید. حتی اگر آب را به داخل شلنگ پمپاژ کنیم، باز هم لوله شلنگ حجم معینی از آب را می‌تواند در خود جای داده و انتقال دهد.

این مثال به این معنی است که Bandwidth و سرعت اینترنت کاملاً به هم وابسته هستند. در واقع، پهنای باند کم می‌تواند یک گلوگاه ایجاد کند که عملکرد شبکه را به شدت کاهش می‌دهد و حتی ممکن است باعث توقف کامل برخی از برنامه‌ها شود.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\20\what-is-bandwidth-26258091-957d0a321cbe4b09b05b4b211b7e7e6b.png

به عنوان مثال، یک گلوگاه ممکن است یک وب‌سایت چندرسانه‌ای را مجبور کند که فقط متن را نمایش دهد، زیرا شبکه در تلاش برای جابجایی بسته‌های داده بزرگ‌تر است. هر کاری که نیاز به آپلود و بارگیری مداوم بسته‌های داده دارد، مانند بازی آنلاین، در یک اتصال با Bandwidth کم، تأخیر بالایی را تجربه می‌کند.

واژه‌های مهم در بررسی پهنای باند

اگرچه پهنای باند ممکن است نسبتاً ساده باشد، اما باید به خوبی با واژه‌هایی که در این زمینه استفاده می‌شوند آشنایی کامل داشته باشید. برخی از مهم‌ترین این واژه‌ها عبارت‌اند از:

  • بسته داده: واحدی از داده که در یک بسته واحد ساخته می‌شود که در طول مسیر شبکه حرکت می‌کند. این مقدار کمی از داده است که از طریق یک شبکه ارسال می‌شود.
  • ISP: مخفف ارائه دهنده خدمات اینترنتی است که معمولاً به شرکتی اطلاق می‌شود که دسترسی شما به اینترنت را فراهم می‌کند.
  • تأخیر: مدت‌زمانی است که طول می‌کشد تا یک بسته داده از مبدأ به مقصد برسد. اگر تأخیر زیاد باشد بسته ممکن است اصلاً به مقصد نرسد و در واقع ارتباطی برقرار نشود.

چگونه پهنای باند را اندازه‌گیری می‌کنید؟

اندازه‌گیری پهنای باند می‌تواند با اعداد و یک سری حروف انجام شود. در نگاه اول این اعداد و حروف کاملاً بی‌معنی بوده و شاید برای کاربران زیادی پیچیده باشند؛ اما Bandwidth معمولاً در میلیون‌ها بیت در ثانیه اندازه‌گیری می‌شود. اگر تعداد بیت‌ها زیاد باشد به مقدار مگابیت بر ثانیه خواهیم رسید. حتی در برخی موارد شما می‌توانید از مقادیر گیگابیت بر ثانیه نیز استفاده کنید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله IP و پینگ را نیز مطالعه نمایید.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\20\maxresdefault.jpg

در حال حاضر، میانگین سرعت Bandwidth در بریتانیا، بر اساس ارقام موسسه آفکام، 54.2 مگابیت در ثانیه است که سرعت آن در 14 ماه گذشته حدود 20 درصد افزایش یافته است. این ظرفیت Bandwidth برای افرادی که از خانه در پروژه‌هایی به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند بسیار مفید است. برخی از این پروژه‌ها نیاز به انتقال فایل‌های حجیم یا دسترسی پرسرعت به سرویس‌های مبتنی بر پردازش ابری مانند Microsoft Office 365 دارند. در نتیجه این Bandwidth تمام نیازهای این افراد را تأمین می‌کند. همچنین این Bandwidth می‌تواند به راحتی تمام نیازها برای ایجاد یک اتصالات سریع و پایدار برای کنفرانس ویدیویی را تأمین کند.

مشکلات پهنای باند محدود برای کسب‌وکارها

متأسفانه عدم دسترسی به اینترنت با پهنای باند مناسب می‌تواند موفقیت کسب‌وکارهای خارج از شهر و یا در حاشیه شهرها را با مشکل روبرو کند برای کسب‌وکارها، ارزیابی میزان پهنای باندی که برای انجام عملیات روزانه خود نیاز دارند، مهم است. در این فرآیند باید بررسی شود که چند کارمند به طور هم‌زمان به شبکه دسترسی خواهند داشت. همچنین باید در نظر گرفت که Bandwidth موردنیاز برای برنامه‌هایی که از اینترنت استفاده می‌کنند نیز تأمین شود.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت این واقعیت است که داده‌ها باید از چندین اتصال عبور کنند تا به شما برسند و اتصال شما به ISP ممکن است بر سرعت Bandwidth شما تأثیر بگذارد. همچنین مهم است به خاطر داشته باشید که حتی اگر Bandwidth زیادی در دسترس دارید، باید تأخیر شبکه را کاهش دهید تا سرعت حرکت بسته‌های داده در سراسر شبکه را بهبود بخشید. این امر به ویژه برای برنامه‌ها و سرویس‌هایی که به سرعت انتقال داده‌های بالایی فراتر از آنچه که اتصال شبکه معمولی می‌تواند ارائه دهد، نیاز دارند، مهم است.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\20\IXP-Bandwidth-Factories1.jpg

انواع روش‌های اتصال به اینترنت برای کسب‌ و کارها

  • اتصال FTTH- فیبر نوری در خانه – این سرویس سریع‌ترین نوع سرویس است و می‌تواند تا 1 گیگابیت پهنای باند در ثانیه ارائه دهد، اما هنوز به طور گسترده برای خانه‌ها عرضه نشده است.
  • اتصال FTTC فیبر نوری تا تابلوی تقسیم تلفن– در کشور ما ایران همه خانه‌ها و مراکز تجاری و کسب‌وکارها برای اتصال به اینترنت از خط تلفن استفاده می‌کنند. تمام خطوط تلفن به جعبه‌ای بزرگ به نام کافو هدایت می‌شوند. از این جعبه بزرگ یک کابل چند رشته‌ای تا مرکز مخابرات کشیده شده است. در این حالت ممکن است از مرکز مخابرات تا این کافو برای اتصال از فیبر نوری استفاده شده باشد. این فرآیند یک فرآیند رایج برای تأمین Bandwidth موردنیاز است
  • اتصال FTTN- فیبر به گره– یک گره فقط دورتر از کافو است (گاهی کیلومترها دورتر). در نتیجه ممکن از مرکز اصلی مخابرات تا مراکز محلی مخابرات از فیبر نوری استفاده شده باشد. در غیر این صورت تمامی مراکز مخابرات و سرویس‌دهنده‌های اینترنت با کابل معمولی به هم متصل شده‌اند. در نتیجه پهنای باند شما به شدت محدود خواهد بود.

سرویس‌های دیگری در دنیا استفاده می‌شود اما ممکن است این سرویس‌ها هنوز در ایران راه‌اندازی نشده باشند. در حال حاضر رایج‌ترین سرویس برای اتصال به اینترنت در ایران سرویس‌های ADSL هستند این سرویس‌ها Bandwidth محدودی را ارائه می‌دهند و در صورتی که دو نفر یا بیشتر هم‌زمان بخواهند فایل ویدئویی در یوتیوب تماشا کنند با مشکل روبرو خواهند شد.

G:\1\raya\رایا مارکتینگ\seo\20\Untitled.jpg

چگونه می‌توانم سرعت اینترنت خود را بررسی کنم؟

گاهی اوقات، ممکن است لازم باشد بدانید پهنای باند شما واقعاً چقدر است. شاید اتصال اینترنت شما مناسب نباشد، یا به فکر تغییر ارائه دهنده Bandwidth خود هستید و می‌خواهید سرویس‌دهنده‌های دیگر را نیز بررسی و با هم مقایسه کنید.

به هر دلیلی، توانایی بررسی سرعت اینترنت خود یک مهارت مفید است که هر کسی باید داشته باشد. ساده‌ترین راه برای انجام این کار انجام یک تست پینگ است که بررسی می‌کند چقدر سریع طول می‌کشد تا کمترین مقدار داده روی Bandwidth شما منتقل شود. این کار با اندازه‌گیری زمان دانلود، آپلود و پاسخ لپ تاپ، رایانه شخصی یا تبلت شما انجام می‌شود.

سرعت پهنای باند می‌تواند بر اساس زمان روز متفاوت باشد، درست مانند زمان اوج سفر و یا ترافیک روزانه در شهرها و خیابان‌ها! امروزه همه می‌دانند که اوج ترافیک خیابان‌ها از ساعت 7 الی 98 صبح – 12 الی 14 بعد از ظهر و 6 الی 8 شب است.

پهنای باند نیز به همین صورت عمل می‌کند. «ساعت شلوغی اینترنت» در ایران تا به حال به درستی اندازه‌گیری نشده است. با این حال، اگر Bandwidth آهسته به یک روند همیشگی در اینترنت شما تبدیل شده است بهتر است که برای تغییر سرویس دهنده اینترنت خود اقدام کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت