هاست ابری چیست و چگونه کار میکند؟

در این مقاله قصد داریم که مفهوم تکنولوژی  هاست ابری  را معرفی کنیم. اگر در حوزه طراحی سایت فعالیت دارید و یا برای الکترونیکی کردن کسب و کار خودتان سفارش ساخت وبسایت داده اید، حتماً با اصطلاح هاست و هاست ابری روبرو شده اید، و اما هاست چیست؟ هاست که معادل انگلیسی آن (host) می‌باشد، به معنی میزبان است. در واقع، پس از اینکه سایت یا برنامه‌ای طراحی شد، برای اینکه اجرا شود، نیاز به فضایی بر روی اینترنت دارد. هاست، با بهره‌گیری از منابع سخت افزاری و نرم افزاری سرور، این فضا را ایجاد نموده و به واسطه سایت طراحی شده، به میزبانی از کاربران سایت می پردازد. از آنجا که هاست بخشی از سرور است و سرور ها انواع مختلفی دارند، هاست نیز در دسته بندی های گوناگونی ارائه می‌شود. در ادامه یکی از محبوبترین انواع آنها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هاست ابری چیست؟

مفاهیم ابتدایی هاست ابری را میتوان، در دهه 1960 میلادی جستجو کرد که به مرور زمان توسعه یافته و در حال حاضر، به یک فناوری پر تقاضا تبدیل شده است. این فناوری، روش و نوعی از ارائه هاست می باشد که برای میزبانی بهتر از وبسایت و ارائه خدمات به کاربران، یک یا چند سرور را به کار می‌گیرد. اطلاعات و داده های سایت را در چندین نسخه بر روی سرورهای مختلفی قرار می دهد، تا در شرایط مختلف، سرور مناسب را برای انجام کار بر گزیند. برای درک بهتر موضوع، به این مثال ساده توجه نمایید: فرض کنید که شما یک مقاله را تهیه کرده و علاوه بر نسخه چاپی آن، دو نسخه دیگر هم بر روی گوشی همراه و کامپیوتر خودتان دارید. در این صورت، امکان دسترسی شما به مطالب آن مقاله در مکان ها و شرایط مختلفی فراهم است. مثلا، اگر برق کامپیوتر قطع شده و یا شارژ گوشی همراه شما تمام شود، دسترسی به نسخه چاپی امکان پذیر است و نگرانی کمتری خواهید داشت. حتماً شما هم با در نظر گرفتن این مثال، متوجه یکی از مزایای مهم هاست ابری شده اید که با بهره گیری از این فناوری میتوان، قطعی سایت را به کمترین میزان کاهش داد.

آیا هاست ابری مفید است؟

یکی از مزایای هاست ابری، پویا بودن منابع آن و در نتیجه، قدرت بالقوه آن می باشد. این جمله بدان معنی است که اگر تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما، به طور ناگهانی افزایش یابد، با کمبود منابع روبرو نمی شوید؟! در این وضعیت، هاست ابری داده های سایت را در سروری دیگر کپی کرده و از کاربران اضافی هم، میزبانی میکند.  میزبانی ابری، انعطاف‌ پذیر بوده و استفاده از منابع را به میزان نیاز انجام می‌دهد که موجب بهینه سازی منابع میگردد. برای درک بهتر میزان هزینه ها در میزبانی ابری میتوانید، مصرف گاز، برق، آب و سایر سیستمهای مشابه را در ذهن خودتان تصور کنید که به ازای میزان استفاده از منابع، هزینه پرداخت میکنید و نه بیشتر. رابط گرافیکی میزبانی ابری، موجب سادگی در کاربری آن شده است. علاوه بر اینکه بسیاری از فرآیندهای مدیریتی در فناوری ابری، به صورت خودکار انجام می شود، امکان کنترل دستی منابع نیز وجود دارد. یکی از دیگر مزایای میزبانی ابری که موجب محبوبیت آن شده است، سرعت در ارائه خدمات به کاربران است. این بهبود سرعت، به خاطر آن است که سرور ها در نقاط مختلفی از منطقه جغرافیایی قرار دارند و در زمان پاسخگویی به تقاضای کاربر سایت، نزدیکترین سرور انتخاب می شود.

از کجا هاست ابری تهیه کنیم؟

تا اینجا سعی کردیم که تعریفی مختصر از هاست ابری ارائه کنیم و برخی از مزایای آن را نیز با هم مرور کردیم. از آنجا که قرار است این سرویس، مدیریت بخش زیادی از وبسایت را بر عهده بگیرد، یکی از مسائل خیلی مهم در استفاده از آن، بحث امنیت می باشد. از طرفی، با پیشرفت فناوری و افزایش نیاز به استفاده از اینترنت، شرکت های زیادی در سراسر جهان و ایران به ارائه هاست ابری، مشغول هستند. اینکه سرویس هاست ابری را از کجا و چه شرکتی تهیه شود، در میزان امنیت و کیفیت سرویس تاثیرگذار می‌باشد. ما، شرکت  چابکان  به نشانی اینترنتی  chabokan.com  را به شما پیشنهاد می کنیم. مجموعه چابکان، از کارشناسان با تجربه در حیطه فناوری اطلاعات تشکیل شده است که سرویس های میزبانی ابری و سایر خدمات مرتبط را ارائه می دهند. یکی از ویژگیهای برجسته این مجموعه، پشتیبانی ۲۴ ساعته و پاسخگویی آنها به مشتریان خود می باشد. در پایان هم امیدواریم، مطالب گفته شده برای شما مفید بوده و با انتخابی صحیح و به موقع، در جهت ارتقای کسب و کار خودتان گام بردارید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت