deno js جایگزین node.js خواهد شد

تفاوت‌های Deno js و Node. js و آیا Deno جایگزین node js می‌شود؟ مزایا Deno js چیست؟

با گسترش استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی JavaScript و TypeScript، Deno به عنوان یک روند جدید و نوآورانه مورد توجه قرار گرفته است. این روند مبتنی بر موتور JavaScript V8 و زبان برنامه‌نویسی Rust بوده و قادر است تا به عنوان بهترین و مناسب ترین جایگزین مدرن و بهبود یافته برای Node. js در قسمت های مختلف سمت سرور و بک اند عمل کند. Deno با ویژگی‌هایی همچون پشتیبانی از TypeScript به صورت پیش‌فرض، نصب آسان و محیط کتابخانه مدرن، توانسته است توجه بسیاری از توسعه‌دهندگان را به خود جلب کند. از نظر امنیتی نیز، Deno با ارائه یک لایه امنیتی محیطی و مدیریت دقیق دسترسی‌ها، امکان اجرای برنامه‌های امن‌تر را فراهم می‌کند.

۱. تفاوت‌های امنیتی Deno js و Node. js

امنیت در Deno js و Node. js

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های Deno js و Node. js در زمینه امنیت است. Deno مدیریت بسته ها را ندارد که باعث کاهش احتمال دانلود برنامه‌های مخرب می‌شود. این ویژگی مثبت Deno است که امکان وقوع حملات امنیتی را کاهش می‌دهد.

از سوی دیگر، Node. js ماژول‌های امنیتی ای را ساپورت می کند که امکانات امنیتی اضافی را فراهم می‌کند. این ویژگی‌های امنیتی از جمله مزیت‌های Node. js است که کمک می‌کند به حفظ امنیت برنامه‌های توسعه یافته.

۲. امکان اجرای TypeScript در Deno

deno با تایپ اسکریپت سازگار هست

امکان اجرای TypeScript در Deno یکی از ویژگی‌های مهم این برنامه است. Deno قادر به اجرای کد TypeScript است. اما باید توجه داشت که V8 (موتور JS استفاده‌شده‌ توسط Deno) قادر به اجرای TypeScript نیست. بنابراین تمام کدهای TS باید به جاوااسکریپت ترجمه شوند تا بتوانند اجرا شوند.

استفاده از TypeScript یا JavaScript

  • اگر علاقه ای به استفاده از TypeScript ندارید، دنو به شما این امکان را می دهد فقط از جاوااسکریپت استفاده کنید و از گزینه –no-check استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ‌گونه اخطار کامپایلری ایجاد نمی‌شود.

بنابراین، Deno امکان اجرای TypeScript را فراهم کرده است اما توجه داشته باشید که برای استفاده از TypeScript باید کدها به جاوااسکریپت ترجمه شوند تا بتوانند در Deno اجرا شوند.

۳. استفاده از Rust در ساختار داخلی Deno

در Deno، استفاده از Rust در ساختار داخلی این زبان برنامه‌نویسی اهمیت زیادی دارد. با تقسیم ساختار هسته Deno به چهار بخش اصلی، استفاده از Rust در این ساختار به عنوان یکی از زبان‌های پیاده‌سازی بسیار حیاتی است.

Core و استفاده از Rust

بخش Core در Deno مسئول ارائه مجموعه کوچکی از خدمات اصلی مانند پیوندهای V8، OPS dispatch و بارگذاری افزونه‌ها است. از آنجا که Rust یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند و ایمن است، استفاده از آن در این بخش می‌تواند باعث افزایش امنیت و کارایی سیستم شود.

Runtime و پیاده‌سازی‌های سطح پایین

deno دارای سرعت بیشتری نسبت node js هست

بخش Runtime شامل تمامی API‌های جاوااسکریپتی Deno و پیاده‌سازی‌های سطح پایین آن‌ها (ops) است. استفاده از Rust در این بخش می‌تواند بهبود قابلیت‌های سیستمی Deno را فراهم کند و از امکانات ایمنی و کارایی Rust بهره برد.

بنابراین، استفاده از Rust در ساختار داخلی Deno می‌تواند به بهبود امنیت، کارایی و قابلیت‌های سیستمی این زبان کمک کند.

۴. مدیریت بسته‌ها در Deno

مدیریت بسته‌ها در Deno

بسته‌های نرم‌افزاری یکی از مهمترین ابزارها برای توسعه‌دهندگان در زمینه برنامه‌نویسی است. Deno یک پلتفرم جدید برنامه‌نویسی است که قصد دارد تا راه‌حل‌هایی نوین برای مدیریت بسته‌ها ارائه دهد. از انعطاف بالایی برخوردار است که می‌تواند برای توسعه‌دهندگانی که به ساخت برنامه‌های تولیدی با Deno علاقه‌مند هستند، نگران‌کننده باشد.

برای مدیریت بسته‌ها در Deno، از deps. ts که یک مزیت برای ایجاد یک ساختار بهینه و مناسب است استفاده می شود. این فایل از مستقیم import کردن بسته‌ها در کد جلوگیری می‌کند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا به راحتی و با ساختار مناسب وابستگی‌های خود را مدیریت کنند.

یک نکته مهم برای برنامه‌های تولیدی این است که تمام وابستگی‌ها باید دارای نسخه باشند و از وابستگی‌های بدون نسخه استفاده نشود. این امر در مدیریت بسته‌ها بسیار حیاتی است تا از ابهامات و مشکلات ناشی از نسخه‌های نامناسب بسته‌ها جلوگیری شود.

بنابراین، Deno ابزارها و روش‌های نوینی برای مدیریت بسته‌ها ارائه می‌دهد که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا به سادگی و با اطمینان بیشتری برنامه‌های خود را توسعه دهند.

۵. ادغام TypeScript در Deno و Node. js

ادغام TypeScript در Deno یکی از مزایای Deno نسبت به Node. js است. Deno تایپ اسکریپت را به عنوان یک زبان اولیه مورد استفاده قرار می‌دهد. این به این معنی است که می‌توان تایپ اسکریپت را بدون نیاز به نصب هر چیزی به جز Deno CLI اجرا یا وارد کرد. البته می توانید از هاست نود جی اس بهینه استفاده کنید تا سرعت سریع تری داشته باشید.

در Deno، تایپ اسکریپت (همراه با TSX و JSX) به جاوااسکریپت تبدیل می‌شود و در یک حافظه نهان ذخیره می‌شود تا برای اجرای بعدی نیاز به تبدیل آن به جاوااسکریپت دوباره نباشد.

Deno به‌طور پیش فرض تایپ اسکریپت را در حالت سخت (strict) بررسی می‌کند و تیم هسته‌ای تایپ اسکریپت نیز این حالت را به عنوان یک حالت منطقی پیشنهاد می‌کند.

نتیجه گیری

در این مقایسه سعی کردیم با دید واقع بینانه عملکرد Deno js و Node. js را بررسی و میزان امنیت آن‌ها را چک کنیم. همچنین امکان اجرای TypeScript در Deno و استفاده از Rust در ساختار داخلی آن را مورد بررسی قرار دادیم. همچنین مدیریت بسته‌ها در Deno و ادغام TypeScript در این دو فریم‌ورک را محک زدیم. امیدواریم با خواندن این مقاله با مزایای Deno js آشنا‌شده‌باشید و بتوانید تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از این محیط را با اطلاعات کامل‌تری بگیرید.

منابع:

Deno vs. Node.js — Five Major Differences You Should Consider

Comparing Security Features of Deno and Node.js

Is it possible to use Deno without typescript?

Internal code structure — Deno under the hood series

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت