زبان برنامه نویسی PHP چیست؟

زبان برنامه نویسی PHP چیست؟

زبان برنامه نویسی PHP یا Hypertext Preprocessor یک زبان کدنویسی با قدمت نزدیک به 3 دهه می‌باشد. این زبان اکنون در آخرین نسخه خود یعنی PHP8 ارائه شده و از نظر سرعت و کاهش مصرف منابع برای اجرای برنامه‌ها، بهبود یافته است. PHP بر روی سرور اجرا می‌شود و عملکرد آن در کنار کدهای فرانت برای کاربر ملموس‌تر خواهد بود. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا به بررسی این زبان، کاربردها، اهمیت و استفاده از آن در سیستم مدیریت محتوای وردپرس بپردازیم.

زبان برنامه نویسی PHP چیست؟

پی‌اچ‌پی یک زبان برنامه نویسی scripting یا شی گرا است که به صورت اوپن سورس به صورت گسترده استفاده می‌شود. بنابر نظرسنجی‌ها، در حدود 79.2 درصد از تمام وب سایت‌ها از زبان PHP استفاده می‌کنند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به فیسبوک و ویکی پدیا اشاره کرد. یکی از مزیت‌های اصلی به کار بردن این زبان، کاربرد بسیار زیاد آن در توسعه و طراحی وب است. به عنوان مثال می‌توان کاربرد آن را در سفارشی سازی سیستم مدیریت محتوای وردپرس درنظر گرفت که در قسمت جلوتر به بررسی آن می‌پردازیم. همچنین دیگر مزایای PHP عبارتند از:

  • جامعه آنلاین و پشتیبان بزرگی که در این زبان وجود دارند. بنابراین سوالات و مشکلات شما با احتمال بسیار کمتری بی پاسخ می‌ماند.
  • داکیومنت‌های کامل و آموزش‌های بسیاری که برای آموزش این زبان با گذشت بیش از 25 سال ارائه شده‌اند.

با توجه به این دو مورد، شما می‌توانید به راحتی به یادگیری این زبان بپردازید و از کاربردهای وسیع آن نیز استفاده کنید. زبان PHP اولین بار در سال 1995 توسط فردی به نام Rasmus Lerdorf ایجاد شد. هرچند همه افراد می‌توانند با یادگیری زبان PHP، مهارت‌های بسیاری را به دست آورند، اما بیشتر از همه، کاربرد آن برای توسعه وب و در بخش بک‌اند است. این زبان در سیستم‌های بسیار بزرگی از جمله ویندوز، لینوکس، مک قابل استفاده می‌باشد. همچنین باید بدانید اکثر وب سرورها از جمله Apache و IIS نیز از PHP پشتیبانی می‌کنند.

نکته دیگری که باید در مورد زبان برنامه نویسی PHP بدانید آن است که این زبان، از نوع scripting یا پردازه نویسی است. اما تفاوت زبان‌های Scripting با Programming چیست؟

  • زبان Programming یک زبان کامپیوتری فرمال است که مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای تولید یک خروجی خاص استفاده می‌کند. این مدل زبان، تمام ویژگی‌های لازم برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب را دارد. هر زبان همچنین دارای ویژگی‌های متمایزی است و عملکردهای متفاوتی را ارائه می‌دهد.
  • زبان Scripting دارای قابلیت‌های اضافی برای یک عملکرد خاص است. این برنامه اسکریپت‌های تعبیه شده در محیط‌های نرم افزار دیگر را در زمان اجرا تفسیر می‌کند و می‌تواند یک وظیفه طولانی یا تکراری را به طور خودکار انجام دهد. این نوع کدها کامپایل نمی‌شوند.

در مدل Programming، کدها به طور مستقل اجرا شده و توسط ماشین خوانده و انجام می‌شود. در مدل Scripting، این کدها داخل برنامه دیگری اجرا شده و از مفسر استفاده می‌شود.

آشنایی با زبان برنامه نویسی PHP

چرا از PHP استفاده کنیم؟

فرقی نمی‌کند در چه سطحی باشید، زبان برنامه نویسی PHP می‌تواند همگام با فناوری‌های روز آپدیت شده و در زمینه‌های مختلفی استفاده شود. برخی از مزیت‌های این زبان عبارتند از:

  • مبتدی و دوستانه: در واقع، سختی یادگیری این زبان و منحنی یادگیری آن زیاد شیب دار نیست. اگر با HTML آشنا باشید، ممکن است راحت‌تر آن را یاد بگیرید.
  • کاربردهای متنوع: شما می‌توانید از این زبان در حوزه‌های مختلفی استفاده کنید که از جمله آن باید به تجارت الکترونیک، وبلاگ ها، برنامه های دسکتاپ و رسانه‌های اجتماعی اشاره نمود. شما می‌توانید با کمک این زبان، آنها را ایجاد و سفارشی نمایید.
  • پشتیبانی قوی: زبان پی اچ پی دارای اسناد و اطلاعات متعددی است که می‌توانید به راحتی آن را از فضای مجازی مشاهده کنید. چه در زبان فارسی یا انگلیسی، تعداد زیادی آموزش آنلاین رایگان برای یادگیری نحوه استفاده از PHP وجود دارد.
  • سریع‌تر بودن: زبان برنامه نویسی PHP تقریبا به اندازه 3 برابر سریع‌تر از زبان‌های مشابه خود در بخش سرور (مانند پایتون) می‌باشد. بنابراین شما می‌توانید برای بارگذاری سریع‌تر وب از آنها استفاده کنید.
  • رایگان بودن: در نهایت نیز باید گفت PHP منبع باز و رایگان است و استفاده از آن را برای همه مقرون به صرفه خواهد بود و برای عملکرد بهتر می توانید از هاست php استفاده کنید.

کاربرد های PHP چیست؟

کاربرد PHP در وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس با استفاده از زبان برنامه نویسی PHP ساخته شده‌ است. به همین خاطر است که اگر به فایل خام این پلتفرم نگاهی بیندازید، فایل‌های PHP بسیاری مشاهده می‌کنید. بنابراین کل ساختار آن با این زبان پیاده سازی شده است.

از سوی دیگر، PHP زبانی است که همه افزونه‌ها و قالب‌های وردپرسی با آن ساخته می‌شوند. بنابراین اگر قصد دارید از این طریق در این بخش فعالیت کنید و یا می‌خواهید عملکرد خاصی را با کمک کدنویسی و راه اندازی یک پلاگین شخصی ایجاد کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما زبان برنامه نویسی PHP را بیاموزید. به عنوان مثال، اگر دایرکتوری‌های وردپرس طرح یا ابزار مورد نیاز برای وب سایت شما را ندارند، می‌توانید به سادگی با PHP یکی ایجاد کنید. شما می‌توانید برای ویرایش قالب خود نیز از این زبان استفاده کنید. در این حالت باید از طریق هاست خود به پوشه wp-content و قسمت themes رفته و فایل‌های PHP آن را که مربوط به هدر، پاورقی یا دیگر بخش‌ها می‌شوند را ادیت کنید.

آشنایی با کاربردهای PHP در وب سایت وردپرسی

پرسش های متداول

از جمله سوالات متداولی که ممکن است کاربران در این بخش راجع به زبان برنامه نویسی PHP داشته باشند، می‌توان گفت:

  • سیستم مدیریت محتوای وردپرس با کدام نسخه PHP سازگار است؟

وردپرس 5.6 و بالاتر با جدیدترین نسخه PHP 8.0 سازگار است. پیشنهاد می‌کنیم همیشه از آخرین نسخه برای بهبود سرعت وب سایت خود استفاده کنید.

  • آیا برای کارکردن با وردپرس باید زبان برنامه نویسی PHP را بیاموزیم؟

خیر؛ هر کدام از کاربران می‌توانند بدون آنکه این زبان را بیاموزند، از آن استفاده نمایند. با این حال، تسلط بر این زبان به خصوص برای ایجاد تغییر در افزونه‌ها یا قالب وردپرسی، یک مزیت مهم است؛ زیرا وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای متن باز (CMS) است و می‌توانید آن را شخصی سازی کنید.

  • زبان برنامه نویسی PHP را چگونه بیاموزیم؟

اگر به این زبان علاقه دارید، کورس‌ها و آموزش‌های مختلفی در فضای وب وجود دارند که شما می‌توانید پله به پله آنها را بیاموزید. همچنین شما می‌توانید در پاسخ به این پرسش، این مقاله راجع به چگونه برنامه نویسی را یاد بگیریم را مطالعه کنید.

سوالات متداول در مورد زبان PHP و کاربردهای آن

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت