وب سرور چیست

وب سرور چیست و چگونه کار می کند ؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که وقتی وارد مرورگرها مانند کروم می‌شوید و درخواست یک موضوع خاص مانند ویدئویی آموزشی یا پادکست یادگیری زبان و غیره را دارید، این اطلاعات چگونه و از کجا در اختیارتان قرار می‌گیرد؟

چه درباره این موضوع اطلاع کافی داشته باشید و چه هنوز به گوش تان نخورده باشد، شما به عنوان کاربر اینترنت هر روز با «وب سرورهای» مختلف و متعددی سروکار دارید که به درخواست های شما پاسخ می دهند.

اما دقیقا وب سرور چیست و چگونه می تواند آهنگ، عکس، ویدئو و متن را با توجه به نوع درخواست تان ارائه دهد؟ برای رسیدن به پاسخ پیشنهاد می کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

وب سرور چیست ؟

وب سرور چیست

وب سرور (web server) در یک تعریف کلی به سیستمی ترکیبی از سخت افزار و نرم افزار گفته می شود که هر دو با هم کار می کنند تا بتوانند فایل های ذخیره شده در صفحات وب سایت ها را در اختیار کاربر نهایی قرار دهند.

در واقع وب سرورها جزء اساسی زیرساخت اینترنت هستند که امکان نمایش وب سایت ها و برنامه های کاربردی وب را به کاربران در سراسر جهان فراهم می کند.

بخش سخت افزاری این سرور کامپیوتری است که نرم افزار web server و فایل های اصلی وب سایت را ذخیره می کند که شامل اسناد HTML، تصاویر، شیوه نامه های CSS و فایل های جاوا اسکریپت است. سیستم سخت افزاری این سرور برای تبادل فیزیکی داده ها از طریق اینترنت به سایر دستگاه متصل می شود.

بخش نرم افزاری web server شامل چندین بخش است که نحوه دسترسی کاربران وب را به فایل های میزبانی شده کنترل می کند که که حداقل هر سرور یک بخش HTTP (Hypertext Transfer Protocol) دارد.

سرور HTTP نرم افزاری است که URLها (آدرس های وب) و HTTP (پروتکلی که مرورگر شما برای مشاهده صفحات وب استفاده می کند) را شناسایی و پشتیبانی می کند. یک سرور HTTP از طریق نام دامنه وب‌سایت‌هایی که ذخیره می شوند قابل دسترسی است که در نتیجه محتوای این وب سایت به دستگاه کاربر ارسال می شوند.

در واقع هر زمان که یک مرورگر به فایلی نیاز داشته باشد که روی سرور وب میزبانی می شود، مرورگر فایل را از طریق HTTP درخواست می کند. هنگامی که درخواست به وب سرور سخت افزاری رسید، سرور HTTP (یا نرم افزاری) درخواست را می پذیرد، سپس سند درخواستی را جستجو می کند و بعد آن را از طریق HTTP به مرورگر کاربر نهایی می فرستد.

وب سرورها می توانند استاتیک (static web serve) و یا داینامیک (dynamic web server) باشند:

– یک وب سرور استاتیک یا استک (Stack) از یک کامیپوتر (سخت افزار) با یک سرور HTTP (نرم افزار) تشکیل شده است. به این دلیل به این سرور استاتیک گفته می شود که زیرا سرور فایل های میزبان را همان طور که هستند بدون تغییر به مرورگر کاربر ارسال می کنند.

– یک وب سرور داینامیک یا پویا از یک سرور ثابت و نرم افزار اضافی است که معمولاً از یک سرور برنامه کاربردی و یک پایگاه داده تشکیل می شوند. دلیل نامگذاری داینامیک این سرور بدین خاطر است که سرور برنامه فایل های میزبانی شده را قبل از ارسال محتوا به مرورگر کاربر از طریق سرور HTTP به روز می کند.

به عنوان مثال برای تولید صفحات نهایی که کاربر در مرورگر می بینید، احتمال دارد سرور برنامه یک الگوی HRML را با محتوای یک پایگاه داده پُر و ارسال کند. سایت هایی مانند MDN یا ویکی پدیا هزاران صفحه وب دارند که معمولاً به جای داشتن هزاران سند HTML استاتیک، تنها از چند قالب HTML و یک پایگاه داده غول پیکر تشکیل  می شوند. این تنظیمات نگهداری و ارائه محتوا را آسان تر می سازد.

وب سرور چگونه عمل می کند ؟

وب سرور چگونه عمل می کند ؟

هنگامی که یک مرورگر وب، مانند Google Chrome یا Firefox، به فایلی نیاز دارد که روی سرور وب میزبانی شده باشد، مرورگر فایل را با HTTP درخواست می‌کند. هنگامی که درخواست توسط web server دریافت می شود، سرور HTTP درخواست را می پذیرد، محتوا را پیدا می کند و آن را از طریق HTTP به مرورگر ارسال می کند. در واقع عملکرد این سرور شامل مراحل زیر است:

  1. دریافت آدرس IP از نام دامنه: مرورگر وب ابتدا آدرس IP را به دست می آورد تا نام دامنه آن را مشخص کند. این آدرس IP از دو طریق به دست می آید:

– با جستجو در حافظه پنهان

– با درخواست یک یا چند سرور DNS

  1. درخواست مرورگر برای URL کامل: پس از شناسایی آدرس IP، اکنون مرورگر یک URL کامل از وب سرور درخواست می کند.
  2. پاسخ سرور به درخواست کاربر: در مرحله بعد web server با ارسال صفحات موردنظر به مرورگر پاسخ می دهد و در صورت عدم وجود صفحات و یا بروز خطا، خطای مربوطه را ارسال می کند.
  3. نمایش صفحه وب در مرورگر: مرورگر در نهایت صفحات وب را دریافت می کند و آن را نمایش می دهد یا پیام خطا را نمایش می دهد.

چه کسانی از وب سرور استفاده می کنند؟

وب سرورها اغلب به عنوان بخشی  از برنامه های مرتبط با اینترنت و اینترانت هستند که برای ارسال و دریافت ایمیل، دانلود فایل های پروتکل انتقال فایل (FTP، ساخت و انتشار صفحات وب، پشتیبانی از سمت سرور برنامه نویسی، میزبانی وب یا میزبانی داده ها برای وب سایت ها و برنامه های مبتنی بر وب و یا برنامه های کاربردی وب استفاده می شوند.

 

به همین خاطر معمولاً توسط شرکت های میزبانی وب و توسعه دهندگان حرفه ای برنامه های وب مورد استفاده قرار می گیرند.

با این حال افراد زیر نیز می توانند از این سرور استفاده کنند:

– افرادی که صاحب یک وب سایت هستند.

– افرادی که می خواهند از فناوری های سمت سرور مانند PHP یا ColdFusion استفاده کنند.

جمع بندی

امروزه نرم افزار های زیادی برای وب سرورها هم به صورت رایگان و هم پولی در بازار موجود هستند که برای موارد مختلفی کاربرد دارند. به عنوان مثال سرور HTTP آپاچی یکی از محبوب ترین وب سرورها است که نزدیک به 60 درصد از ماشین های وب سرور جهان را اجرا می کند.

نظر شما در مورد وب سرورها چیست؟ آیا تجربه کار کردن با نرم افزاری از این مجموعه را داشته اید؟ خوشحال می شویم نظر خود را در رابطه با انواع نرم افزار های web server با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت