MERN STACK کیست

مرن استک یا MERN Stack جاوا اسکریپت کیست و چه زبان‌هایی را باید بداند؟

مرن استک یا MERN Stack عبارتی است که برای مخفف ابتدای کلمات MongoDB، Express، React و Node به کار می‌رود که 4 مورد از حیاتی‌ترین فناوری‌های مورد استفاده در جاوا اسکریپت هستند. یک متخصص MERN Stack  از مجموعه‌ای فناوری‌های مبتنی بر Java Script برای ساخت وب‌سایت‌ها در فرانت اند و بک اند استفاده می‌کنند. چنین فردی یک فول استک محسوب شده که توانایی بالایی در طراحی فرانت‌اند و بک‌اند وب‌سایت‌های مختلف دارد.

تخصص مرن استک روزبه‌روز محبوب‌تر شده و موقعیت‌های شغلی متنوعی برای آن ایجاد می‌شود. یک توسعه‌دهنده با مجموعه‌ای از فناوری‌های MERN Stack آشنا است. به همین دلیل فرصت‌های متفاوتی برای اشتغال و انجام پروژه‌ها خواهد داشت.

منظور از مرن استک چیست؟

مرن استک کیست؟ و باید چه خصوصیاتی داشته باشد

MERN Stack مخفف MongoDB، Express.js، React.js و Node.js است که از آن برای ساخت فول استک یک وب‌سایت با جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. این 4 فناوری در کنار یکدیگر نقش مهمی در ساخت انواع اپلیکیشن‌های تحت وب دارند.

  1. MongoDB: یک پایگاه داده اسناد؛
  2. Express.js: یکی از برترین فریمورک‌ها برای اجرای نود جی اس و شما میتوانید در هاست نود جی اس چابکان از آن استفاده کنید؛
  3. React.js: یک فریم جاوا اسکریپت برای سمت کلاینت؛
  4. Node.js: بهترین وب‌سرور برای جاوا اسکریپت.

چرا مرن استک اهمیت پیدا کرده است؟

MERN STACH مانند دیگر فول استک ها باید در سمت و فرانت و بک کار ها را انجام دهد اما با این توجه که از فناوری های جاوا اسکریپت استفاده کند

توسعه وب زمینه‌های گسترده‌ای با زیربخش‌های بسیاری دارد. مانند توسعه فرانت اند (Front-End)، بک‌اند (Back-End ) و توسعه تمام وب یا همان فول استک (Full-Stack).
یک برنامه نویس فول استک ترکیبی از مهارت‌های فرانت‌اند و بک‌اند را با یکدیگر دارد. چنین توسعه‌دهندگانی باید در مورد فناوری‌های سمت سرویس‌گیرنده (Client) و سمت سرور (Server) اطلاعات کاملی را داشته باشند.

فریمورک‌هایی مانند Ploymer، Vue، Radix، React، Angular، و… برای توسعه فرانت‌اند استفاده می‌شوند. از سویی دیگر فناوری های بک‌اند شامل express js , Node JS و… هستند.
متخصص مرن استک (mern-Stack) به این معنی است که هر دو فناوری‌های فرانت‌اند و بک‌اند را که با زبان جاوا اسکریپت هست در کنار یکدیگر یاد داشته باشد. اگر قصد دارید تا به یک توسعه‌دهنده فول‌استک تبدیل شوید، MERN Stack همان چیزی است که به آن نیاز دارید.

برای یادگیری مرن استک باید چه زبان‌ها یا فریمورک‌هایی را یاد بگیریم؟

برای یادگیری مرن استک باید ریکت، مونگو، اکسپرس جی اس و نود جی اس را فرا گیرید

برای یادگیری مرن استک باید 4 جز اصلی را در MERN یاد بگیرید. یعنی MongoDB، Express.js، React.js و Node.js.
در ادامه به‌طور مفصل‌تر درباره هر کدام از این 4 بخش توضیحاتی را ارائه می‌دهیم:

اهمیت MongoDB

یک پایگاه داده متفاوت با SQL است که در آن داده‌ها به‌صورت جفت کلید-مقدار در اسناد ذخیره می‌شوند. کاربران می‌توانند پایگاه داده‌ها، نماها و جداول را با MongoDB بسازند. این پایگاه داده کمک می‌کند تا با کدهای Java Script به حذف، جستجو و به‌روزرسانی اطلاعات بپردازید.

MongoDB مانند اکثر پایگاه‌های داده رابطه‌ای از ستون‌ها و جداولی تشکیل شده است. داده‌ها در اسناد منعطف با یک زبان پرس‌وجو (Query) براساس JSON نگهداری می‌شوند. اسناد محتویات، اندازه و تعداد فیلدهای متفاوتی دارند. این بدان معناست که ساختار داده‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کند.

اهمیت Express JS در مرن استک

یک فریمورک برای اجرای نود جی اس است که نوشتن کد در بک‌اند را ساده‌تر می‌کند. Express.JS نیاز به اجرای ماژول‌های مختلف در Node را برطرف می‌کند. فریمورک Express برای ساخت برنامه‌های تحت وب و API های ساخته شده است. به دلیل سریع بودن و داشتن طراحی ساده با بسیاری از ویژگی‌هایی که در پلاگین دارد انتخاب مناسبی برای توسعه‌دهندگان وب با جاوا اسکریپت است.

React JS

ری‌اکت یک کتابخانه جاوا اسکریپت است که این امکان را فراهم می‌کند تا رابط‌های کاربری را برای برنامه‌های موبایلی ایجاد کنید. React.js به برنامه‌نویسان امکان کدنویسی با جاوا اسکریپت را می‌دهد و شرایط را برای ساخت اجزای رابط کاربری (UI) فراهم می‌کند. با کتابخانه React می‌توانید نماهای مختلفی را برای اجرا در HTML ایجاد کنید.
شی‌گرایی در ری‌اکت باعث می‌شود تا توسعه‌دهندگان نیازی به مدیریت اثر تغییرات داده‌ها نداشته باشند. ری اکت از جاوا اسکریپت برای ساخت عناصر HTML استفاده می‌کنند.

اهمیت نود جی اس در MERN Stack

نود جی اس یک محیط اجرای Java Script است که رایگان و منبع باز بوده و به کاربران اجازه می‌دهد تا کدها را برای سرور اجرا کنند. Node کدها را سریع اجرا می‌کند، زیرا بر روی موتور جاوا اسکریپت کروم ساخته شده است. نود جی اس برای کار کردن به صفحه HTML نیاز ندارد. در عوض از سیستم ماژولاری مبتنی بر Common JS برای ایجاد چندین فایل جاوا اسکریپت استفاده می‌کند.

چرا کسب‌وکارها باید مرن استک (MERN Stack) را انتخاب کنند؟

اگر کسب و کار آنلاین (استارتاپی) دارید باید به فکر استخدام فرد یا تیمی از توسعه‌دهندگان مرن استک باشید. این موضوع برای شرکت‌ها برنامه‌نویسی و طراحی سایت نیز مصداق دارد. دلیل این موضوع، کاربرد عالی اجزای مختلفی است که در این فناوری استفاده می‌شوند و قابلیت‌های جذابی را ایجاد می‌کنند.

اجازه دهید تا با MongoDB شروع کنیم که پایگاه داده اسناد در مرن استک است. MongoDB برای ذخیره داده‌های JSON به‌صورت بومی ساخته شده است. این پایگاه داده به خوبی با نود جی اس کار می‌کند و امکان ذخیره، دستکاری و نمایش داده‌ها را در هر سطحی از برنامه‌ها فراهم می‌آورد.

از سویی دیگر، Express.js فریمورکی مناسب برای برنامه‌های سمت سرور است که درخواست‌ها و پاسخ HTTP را جمع‌آوری می‌کند. سادگی این فریمورک باعث می‌شود تا در مرن استک مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ری‌اکت فریمورکی ایده‌آل برای توسعه فرانت‌اند با جاوا اسکریپت است که امکان ساخت انواع رابط‌های کاربری تعاملی HTML را می‌دهد.

با استفاده از MERN Stack به‌طور قابل ملاحظه‌ای داده‌ها از فرانت (سمت کاربر) به بک (سمت سرور) انتقال پیدا کرده و موجب می‌شود تا قابلیت ساخت سریع و اشکال‌زدایی آسان برای کسب و کارها و تیم‌های توسعه‌دهنده فراهم شود.

مزایای مرن استک

MERN Stack برای توسعه‌دهندگان وب مناسب است که می‌خواهند سرعت بالایی را تجربه کنند و البته آشنایی کافی با ری‌اکت دارند. مرن استک موجب می‌شود:

  1. امکان تکرار سریع داشته باشید: کسب و کارها برای موفقیت باید آمادگی بالایی برای ارائه محصولات نرم‌افزاری در بازار داشته باشند. MERN تولید محصول را آسان می‌کند؛
  2. مقیاس‌پذیری سریع را تجربه کنید: با استفاده از مرن استک قابلیت مقیاس‌پذیری را خواهید داشت؛
  3. محدودیت‌های زمانی را رعایت خواهید کرد: زمان معادل پول است. از آنجا که رقبای تجاری همیشه آماده هستند، باید برای توسعه سریع ابزارها به سراغ ابزارهایی مانند MERN Stack بروید.

سخن پایانی

مرن استک ابزاری برای توسعه وب مبتنی بر جاوا اسکریپت است. امکان توسعه هم‌زمان فرانت‌اند و بک‌اند موجب می‌شود تا توسعه‌دهنده نیازی به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر نداشته باشد. با MERN Stack امکان ساخت برنامه‌های وب کارآمد را برای کسب و کارها فراهم می‌آورد. 

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت