مقایسه nginx vs apache

مقایسه وب سرور nginx و apache ؛کدام را برای سرور مجازی انتخاب کنیم؟

Nginx و Apache دو وب سرور منبع باز پرطرفدار در جهان هستند و آنها را میخواهیم در این مقاله با هم مقایسه کنیم. آنها با هم مسئول بیش از 50 درصد از ترافیک اینترنت را پشتیبانی می کنند. هر دو قادر به مدیریت بارهای کاری متنوع و کار با نرم افزارهای دیگر برای ارائه یک وب استک (web stack) کامل هستند.

همچنین NGINX و Apache دو انتخاب برتر در میان نرم افزارهای سرور هستند. آپاچی از معماری مبتنی بر فرآیند استفاده می‌کند و یک رشته واحد هر درخواست اتصال را مدیریت می‌کند، در حالی که NGINX از معماری رویداد محور ناهمزمان استفاده می‌کند. اما تاریخچه آنها چیست، چگونه به وجود آمدند، و کدام یک برای کسب و کار شما بهترین است.

در این مطلب قصد داریم به طور کامل به مقایسه وب سرور nginx و apache بپردازیم تا با درک عملکرد و ویژگی های این دو وب سرور بتوانید یک انتخاب آگاهانه داشته باشید.

مقایسه وب سرور nginx و apache ؛ نمای کلی

در حالی که Apache و Nginx دارای ویژگی های بسیاری هستند، نباید آنها را کاملاً جایگزین یکدیگر در نظر گرفت؛ هر کدام به شیوه و معماری خود برتری نسبت به دیگری برتری دارند.

Apache

وب سرور آپاچی

Apache، که رسماً به عنوان سرور HTTP آپاچی شناخته می شود، توسط رابرت مک کول (Robert McCool ) در سال 1995  طراحی و توسعه داده شد و اولین جایگزین مناسب برای وب سرور شرکت ارتباطات نت اسکیپ (Netscape) بود.

Apacheکه تحت نظارت بنیاد نرم افزار آپاچی است به دلیل ویژگی های قوی، توسعه پذیری از طریق معماری ماژولار و پشتیبانی قوی به سرعت در میان کاربران محبوب شد و از آوریل 1996 یک وب سرور غالب در فضای اینترنت بوده و است.

Apache یک راه حل همه کاره برای سرورهای وب است که از چندین زبان برنامه نویسی مانند PHP، Python و Perl) پشتیبانی می کند و شما میتوانید از خدماتی مانند هاست پایتون و … در آن استفاده کنید، بر روی سیستم عامل های اصلی مانند Windows و macOS اجرا می شود.

همچنین، تمام توزیع ‌های اصلی لینوکس با Apache از پیش نصب شده است که استقرار و راه اندازی برنامه های وب را راحت می کند.

یکی از ویژگی های کلیدی آپاچی معماری ماژولار آن است که قابلیت خاموش و روشن شدن را نیز دارد. با استفاده از ماژول و توابع سفارشی در  Apache  نه تنها می توانید تنظیم های منحصر به فرود خود را انجام دهید بلکه می توانید عملکرد آن را براساس فرآیندهای تان گسترش دهید.

مزایا Apache

– منبع باز و رایگان

– پشتیبانی از ماژول ها، پلاگین ها و افزونه های شخص ثالث

– دارای انجمن از کاربران فعال با پشتیبانی عالی

– نرم افزار وب سرور انعطاف پذیر با امنیت بالا

– ایده آل برای محیط های میزبانی مشترک

– قابلیت دسترسی ROOT به تنظیمات سرور با امکان ویرایش مجوز کاربران غیر مجاز با استفاده از فایل htaccess

معایب Apache

– نرم افزاری پر مصرف که در مقایسه با دیگر نرم افزارها CPU و حافظه بیشتری مصرف می کند.

– به دلیل داشتن ماهیت منابع فشرده برای ارائه محتوای ثابت ایده آل نیست.

– دارای پیکربندی پیچیده به دلیل عملکردهای متعدد آن

– عدم پشتیبانی از پردازش ناهمزمان

 

NGINX

nginx یک وب سرور هست که همچنین برای ریورس پروکسی و لود بلانسر استفاده می شود

NGINX یک وب سرور است که توسط ایگور سیسوف (Igor Sysoev) طراحی و تولید شده است. این وب سرور برای اولین بار در سال 2004 به صورت عمومی منتشر شد. ابتدا برای حل C10k، که چالش مدیریت 10 هزار اتصال همزمان در یک سرور است، در نظر گرفته شده بود.

با این حال در این بیست سال NGINX به یک وب سرور قوی تبدیل شده است که به دلیل عملکرد بالا، پایداری و مصرف کم منابع شناخته می شود.

NGINX مانند Apache، یک پروژه منبع باز است که می تواند آزادانه مورد استفاده، اصلاح و توزیع قرار گیرد. معماری رویداد محور غیر مسدود کننده NGINX آن را به یک راه حل ایده آل برای پردازش درخواست های متعدد تبدیل کرده است.

NGINX با ایجاد یک فرآیند کنترل کننده قابلیت انجام چندین فرآیند ناهمزمان را دارد. از آنجایی که هر فرآیند ناهمزمان است برنامه می تواند چندین درخواست را بدون مسدود کردن سایر درخواست ها اجرا کرده بدون اینکه بخش زیادی از حافظه را نیز درگیر سازد.

استفاده کم از حافظه باعث می شود که کارآیی با NGINX افزایش یابد که این ویژگی باعث می شود این برنامه برای وب سایت های پر بازدید ایده آل باشد و نسبت به سایر وب سرورها به برتری دست یابد.

همچنین می توانید از NGINX به عنوان یک پروکسی معکوس نیز استفاده کنید که باعث می شود درخواست های مشتری در چندین سرور توزیع شوند.علاوه بر این، NGINX برای متعادل‌سازی بار و ذخیره‌سازی، WebSockets و بازنویسی URL ایده‌آل است زیرا به  به مدیران اجازه می‌دهد درخواست‌های دریافتی را اصلاح  سازند و یا دسترسی ها را مجاز و یا محدود کنند.

NGINX دارای ماژول و افزونه فراوانی است و با سیستم عامل های لینوکس و یونیکس سازگاری دارد. اگر چه این نرم افزار را می توانید روی ویندوز نصب کنید اما نسبت به آپاچی در این سیستم عامل کارآیی کمتری، به ویژه هنگام مقیاس بندی یا پرداختن به فرآیند احراز هویت UDP، دارد.

مزایا NGINX

– ایده آل برای سرورهای پرترافیک

– قابلیت استفاده به عنوان سرور پروکسی معکوس

– استفاده کم از حافظه و CPU

– دارای پیکربندی و استفاده آسان حتی برای مبتدیان

– دارای پشتیبانی و مستندسازی

معایب NGINX

– پشتیبانی محدود از سیستم عامل ویندوز

– عدم پشتیبانی بومی از محتوای داینامیک

– متکی به استفاده از ماژول های شخص ثالث خارجی

مقایسه وب سرور nginx و apache؛ سهم بازار

مقایسه nginx vs apache

طبق داده های W3Techs، از اکتبر 2020 تا نوامبر 2023، سهم بازار بین NGINX و Apache تغییر کرده است.

سهم بازار سرورهای وب

در اکتبر 2020، سهم آپاچی از بازار 36.2 درصد و نسبت به NGINX که 32.4 درصد بود؛ پیشرو بود. با این حال در طول سه سال بعدی، سهم Apache از بازار کاهش یافت و تا نوامبر 2023 به 30.8 درصد رسید. در همان دوره سهم NGINX به تدریج افزایش یافت و در نوامبر 2023 به 34.1 درصد رسید.

این روند در مقایسه وب سرور nginx و apache از سهم بازار نشان دهنده محبوبیت و تغییر اولویت کاربر به سمت عملکرد و کارآیی منابع NGINX نسبت به انعطاف پذیری apache است.

نگاهی اجمالی به مقایسه وب سرور nginx و apache

Apache

NGINX

روی تمام سیستم های یونیکس (Unix) مانند لینوکس، BSD و… غیره اجرا می شود. همچنین به طور کامل از ویندوز پشتیبانی می کند.

بر روی سیستم های مدرن یونیکس اجرا می شود؛ اما پشتیبانی محدودی از ویندوز دارد.

استفاده از رویکرد چند رشته ای (multi-threaded) برای پردازش درخواست های مشتری

استفاده از رویکرد رویداد محور (event-driven) برای پردازش درخواست های مشتری

عدم پشتیبانی از مدیریت چندین درخواست همزمان در ترافیک سنگین

امکان انجام چند درخواست به طور همزمان و کارآمد با منابع سخت افزاری محدود

پردازش محتوا dynamic در وب سرور

عدم پردازش محتوا dynamic به صورت بومی

مناسب برای وب سرور

مناسب برای وب سرور و سرور پروکسی

بارگیری و تخلیه ماژول ها به صورت dynamic

عدم پشتیبانی از بارگیری و تخلیه ماژول به صورت dynamic فقط در نرم افزار اصلی

یک رشته تنها می تواند یک اتصال را پردازش کند

یک رشته می تواند چندین اتصال را مدیریت کند

عملکرد آپاچی برای محتوای استاتیک کمتر از Nginx است.

Nginx می تواند به طور همزمان هزاران اتصال محتوای ثابت را دو برابر سریع و با حافظه کمتری از آپاچی اجرا کند.

جمع بندی

هنگامی که قصد دارید نرم افزار ایده آل برای وب سرور و پروژه خود در نظر بگیرید، NGINX و Apache دو گزینه فوق العاده هستند که معماری آن ها براساس مکانیسم های مختلف برای رسیدن به یک هدف متفاوت است.Apache از معماری فرآیند محور استفاده می کند، در حالی که NGINX دارای معماری ناهمزمان و رویداد محور است.

با این حال اگر چه این دو وب سرور احتمال دارد در نگاه اول دو رقیب به نظر برسند، اما وقتی در کنار هم قرار می گیرند کارآیی زیادی را فراهم می کند. NGINX قابلیت های زیادی را در حجم کم ارائه می دهد در حالی که پشتیبانی قدرتمند Apache از محتوای داینامیک در میان کاربران محبوب است.

به همین خاطر انتخاب میان این دو وب سرور کاملاً به هدف و پروژه کاربران بستگی دارد. نظر شما در این مورد چیست؟ در مقایسه وب سرور nginx و apache کدام یک پیشرو خواهد بود و چرا؟ خوشحال میشویم نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت