نود جی اس چیست

نود جی اس چیست؟ مزایای استفاده از Node.js

جاوا اسکریپت به عنوان یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای توسعه انواع نرم‌افزارهاست. به‌طور سنتی از JS به عنوان ابزاری برای توسعه فرانت اند وب سایت ها استفاده می‌شود. همچنین این زبان برنامه نویسی ابزار اصلی در توسعه پلتفرم های موبایلی محسوب می‌شود. اما کاربردهای Java Script به همین جا ختم نمی‌شود. نود جی اس یک زبان برنامه‌نویسی بر پایه جاوا اسکریپت است که برای استفاده در سمت سرور مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد زیادی برای توسعه وب دارد.

نود جی اس چیست؟

node.js یک محیط زمان اجرا منبع باز است که مبتنی بر موتور جاوا اسکریپت Crome V8 بوده و با زبان‌های جاوا اسکریپت و C/C++ نوشته شده است. از نود جی اس برای عملیات سمت سرور استفاده می‌شود و امکان به‌کارگیری برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت را در سطح سیستم‌های لینوکس، ویندوز و OS X فراهم می‌آورد. و همچنین شما می توانید به سادگی و با چند کلیک با استفاده از هاست نود جی اس وبسایت خود را بسازید.
این فناوری برای اولین بار در سال 2009 توسط Ryan Dahl در کنفرانس اروپایی JSConf معرفی شد و بلافاصله به‌عنوان مهیج‌ترین ابزار در جهان جاوا اسکریپت شناخته شد.

نود جی اس به عنوان پروژه‌ای منبع باز توسط Joyent حمایت مالی شد که ارائه دهنده راه‌حل‌های رایانش ابری و میزبانی است. همچنین این شرکت از node.js در نرم‌افزارهای کاربردی تلفن همراه استفاده کرد و موجب شد تا بسیاری از پیشتازان فناوری جهان مانند ebay، uber، walmart و Netfilx از آن استفاده کنند.

علی‌رغم تمای این کاربردها از جاوا اسکریپت تا سالیان سال در سمت سرور استقبال زیادی نشد تا اینکه در سال 2017 توسعه نود جی اس و مشخص شدن کاربردهای آن باعث شد تا علاقه به این فناوری به اوج خودش برسد و همچنان توسط توسع‌دهندگان بک‌اند مورد توجه باشد.

آیا node.js یک فریمورک است؟

نود جی اس یک محیط برنامه نویسی هست تا کد های جاوا اسکریپت سمت بک اند اجرا  شوند

نود جی اس یک فریمورک نیست، بلکه زیرساختی نرم‌افزاری است که کد را اجرا کرده و با سیستم عامل ارتباط برقرار می‌کند node.js مبتنی بر V8 است که برای اجرای کد در کروم طراحی شده است. نود جی اس کد جاوا اسکریپت را در سمت سرور با استفاده از کامپایل به موقع اجرا می‌کند.

بنابراین نمی‌توان این زبان را یک فریمورک دانست. به‌طور معمول در یک فریمورک باید امکان به‌کارگیری مجموعه‌ای از ابزارهایی با قبلیت استفاده مجدد را برای سرعت بخشیدن کار برنامه‌نویسی داشته باشیم. با این حال برنامه نویسان node.js از تعدادی چارچوب اختصاصی مانند  Sails، Metor  و Express  استفاده می‌کنند.

معماری سرور node.js

node.js یکی از بهترین معماری ها داراست

فلسفه‌ای که پشت نود جی اس وجود دارد این است که به برنامه‌ها اجازه دهیم کارشان را بدون توجه به محدودیت منابع ورودی/خروجی انجام دهند. تصور کنید که یک تابعی باید داده‌ها را از شبکه واکشی کرده، آن‌ها را پردازش کند و سپس نتیجه را برگرداند.
این بدان معناست که برنامه‌ها باید منتظر بمانند تا تابع داده‌ها را دریافت کرده و کارشان را انجام دهند و در نهایت سایر عملیات ها را مسدود کنند. اما در نود جی اس یک رشته اجرا شده و پردازش نا همزمان است. بنابراین node.js به جای منتظر ماندن برای تکمیل توابع پس از واکشی داده‌ها، درخواست‌های بعدی را اجرا می‌کند. همین موضوع موجب افزایش سرعت به شکل قابل توجه‌ای می‌شود.

آشنایی با مزایای نود جی اس

node.js رایج‌ترین فناوری توسعه وب در سال 2023 است. دلایل زیادی برای محبوبیت این زبان برنامه‌نویسی وجود دارد:

1-    فناوری قدرتمند

آشنایی با مزایای نود جی اس

جاوا اسکریپت از محبوب ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. همین موضوع باعث شده تا node.js نیز در بسیاری از وب سایت‌ها مورد استفاده قرار گیرد. با استفاده از node.js در بک‌اند مجموعه‌ای از مزایا را برای توسعه وب خواهید داشت:

  • بهره وری بالا که باعث بهبود کارایی توسعه‌دهندگان می‌شود؛
  • امکان اشتراک‌گذاری کد و استفاده مجدد از آن را دارید؛
  • سرعت و عملکرد نود جی اس مناسب است؛
  • امکان به اشتراک‌گذاری دانش در یک تیم توسعه وجود دارد؛
  • تعداد زیادی از ابزارهای رایگان برای node.js موجود هستند.

این مزایا باعث می‌شود تا تیم برنامه‌نویسی از انعطاف‌پذیری کافی برخوردار باشد و در نتیجه امکان توسعه سریع و قابل اعتماد نرم‌افزار وجود داشته باشد. توسعه‌دهندگانی که از جاوا اسکریپت در فرانت‌اند استفاده می‌کنند با حداقل آموزش، امکان شروع فعالیت شان را در بک اند خواهند داشت. در حقیقت برنامه نویسان با کمک ماژول‌ها و سطوح جدیدی از انتزاع، کدها را در فرانت‌اند و بک‌اند استفاده خواهند کرد.

2-     پردازش سریع در نود جی اس

node.js سریع است. این موضوع در تست های عملکرد زبان‌های برنمه نویسی مانند  java، PHP، Go و node.js  قابل مشاهده است. موتور V8 مورد استفاده در نود جی اس در ابتدا برای مرورگر کروم توسعه داده شد.
موتور کروم V8 که به زبان C++ نوشته شده است برای کامپایل توابع نوشته شده با جاوا اسکریپت استفاده می‌شود و این کار را با سرعت چشمگیری انجام می‌دهد. به لطف سرمایه‌گذاری هنگفت گوگل بر روی موتور V8، هر ساله شاهد بهبود عملکرد آن هستیم.

3-     فناوری مقیاس‌پذیر

از آنجایی که نود جی اس یک فناوری سبک وزن است که برای توسعه برنامه‌های کاربردی ایده‌آل است. انعطاف پذیری بالایی که این زبان دارد، زمینه را برای رشد بیشتر و شکل‌گیری سرویس‌های جدید فراهم آورده است.

4-    اکوسیستم غنی شامل انواع کتابخانه‌ها و ابزارها

منبع باز بودن نود جی اس باعث شده تا مجموعه‌ای از کدها، کتابخانه‌ها و ابزارها برای آن توسعه پیدا کنند. با ابزارهای رایگان گسترده‌ای که با چند کلیک در دسترس هستند، دستیابی به راه‌حل‌های جدید، هزینه توسعه کمی خواهد داشت و در کمترین زمان، امکان توسعه کدهای جدید را خواهید داشت.

5-     پشتیبانی قوی از نود جی اس

همانطور که قبل از این گفتیم، نود جی اس توسط Joyent پشتیبانی می‌شوند. لیست شرکت هایی که از این زبان برنامه نویسی برای توسعه استفاده می‌کنند، روز به روز در حال افزایش است. شرکت‌هایی مانند ترلو، مدیوم، پی‌پال، اوبر و… از این زبان برای توسعه وب‌سایت یا نرم‌افزار های خود استفاده کرده‌اند. منبع باز بودن و استفاده گسترده از node.js موجب شده تا پشتیبانی مناسبی از این زبان برنامه‌نویسی صورت پذیرد.

سخن پایانی

نود جی اس یک فناوری مناسب برای توسعه فول استک است که از آن برای کدنویسی تمامی برنامه‌های کاربردی وب در فرانت‌اند و بک‌اند استفاده می‌شود. node.js سریع و مقیاس‌پذیر است و فناوری مناسبی برای نرم‌افزارهایی مانند اینترنت اشیا (IoT) است که با حجم بالایی از داده ها سر و کار دارند. اگر در استفاده از نود جی اس تجربه‌ای دارید، آن را در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت